Coupe od Pininfariny
Pininfarina zawsze kojarzy się z pięknem. Jeśli chcesz mieć znakomicie skrojoną karoserię samochodu, zgłoś się do włoskiego projektanta nadwozi. On załatwi rzecz całą jak trzeba. Z takiego właśnie założenia wyszedł francuski producent samochodów marki Peugeot. Owocem mariażu fabryki spod znaku lwa ze znakomitym biurem projektowym jest piękne coupe 406.
Auto ujrzało światło dzienne na wiosnę 1997 roku. Do dziś nie wiadomo, czy powstało po to, aby zachwycać swoim pięknem i dawać świadectwo projektowych możliwości Pininfariny, czy też po to, aby z dowolnie wybranego miejsca w drugie, również dowolnie wybrane miejsce, przewozić ludzi. Peugeot 406 coupe obie wyżej wspomniane funkcje łączy po prostu w jedno. Potrafi zachwycać świetną sylwetką a także wygodnie i w otoczeniu luksusu przewozić na swoim pokładzie cztery dorosłe osoby (mimo iż klasyczne coupe to pojazd dla dwóch pasażerów).
To, co zachwyca oko na zewnątrz, to płaska bryła o wymiarach: 4620/1780/1350 mm i wadze 1340 kilogramów. W jej wnętrzu podróżni znajdą całą gamę ułatwiających życie, a także pożytecznych "bajerów". Seryjne wyposażenie peugeota 406 coupe przewiduje: ergonomiczne, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele firmy Recaro, dwupłaszczyznową regulację koła kierownicy, skórzaną tapicerkę w dowolnie wybranej tonacji kolorystycznej, automatyczną klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego (zakres jego działania uzależniony jest od prędkości jazdy), poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, lusterka boczne z elektroniczną pamięcią położenia, otwierany elektrycznie dach i centralny. Z ciekawostek natury elektronicznej wymienić należy system obniżania bezramowych szyb, ułatwiający otwieranie i zamykanie drzwi.
Oczywiście tablica przyrządów 406 coupe to przykład rozwiązań typowo sportowych. Chromowane obwódki zegarów oraz sporych rozmiarów obrotomierz świadczą o tym niezbicie. Obleczona skórą gałka dźwigni zmiany biegów też.
Jak na sportowe coupe przystało, peugeot 406 posiada doskonale zestopniowane zawieszenie. Kolumny McPhersona, trójkątne wahacze poprzeczne i stabilizator z przodu oraz oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory i stabilizator z tyłu zapewniają znakomite prowadzenie się samochodu na zakrętach.
W samych superlatywach opiniują fachowcy silniki stosowane w 406 coupe. Używamy liczby mnogiej, bowiem są to dwie jednostki napędowe, dwu-i trzylitrowa. Pierwszy silnik, to źródło napędu o czterech cylindrach, szesnastu zaworach i pojemności skokowej 1998 cm sześc. Posiada on maksymalną moc 132 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 4200 obr./min. Motor ten od O do stu przyspiesza w 10,5 sekundy i rozwija szybkość maksymalną 203 km/godz.
Druga jednostka napędowa montowana pod maską peugeota 406 coupe to sześciocylindrowy silnik w układzie V o 24 zaworach, pojemności skokowej 2946 cm sześc., mocy maksymalnej 190 KM przy 5500 obr./min, maksymalnym momencie obrotowym 276 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszeniu od O do stu w 7,1 sekundy i prędkości maksymalnej 235 km/godz.
Moc wytworzona przez oba silniki może być przenoszona za pomocą manualnej skrzyni biegów bądź za pomocą automatu. W tym drugim przypadku rosną jednak parametry przyspieszeń oraz... waga samochodu.
Peugeot 406 coupe produkowany jest w warsztatach... Pininfariny, gdzie Francuzi dostarczają płyty podłogowe, silniki i części wyposażenia. W Polsce cena samochodu waha się od 112 tysięcy złotych za wersję najuboższą do 159 tysięcy złotych za wersję topową. Tak więc, przeciętny Polak o peugeocie 406 coupe może co najwyżej pomarzyć.