Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance - test
Ten samochód to najmocniejsze seryjne Volvo w historii marki. 329 KM i napęd AWD czynią z V60 alternatywę dla takich aut jak Audi S4 czy Opel Insignia OPC.


Mocne, benzynowe kombi klasy średniej z napędem na 4 koła to dosyć wąska nisza, zdominowana przez niemieckich producentów. Od lat "rządzi" tu Audi z modelem S4 (obecnie 333 KM), czy BMW z 335i (306 KM). Niedawno do tego grona dołączył Opel Insignia OPC (325 KM). Nie wszyscy są jednak skazani na niemiecki przemysł motoryzacyjny. Alternatywa pochodzi ze Szwecji i nazywa się Volvo V60 T6. Seryjnie, skandynawskie kombi dysponuje mocą 304 KM, ale jeśli to zbyt mało, w ofercie jest pakiet Polestar Performance. W skrócie jest to zmiana oprogramowania silnika, która skutkuje podniesieniem jego mocy (do 329 KM) i zwiększeniem momentu obrotowego (z 440 do 480 Nm). Producent deklaruje też poprawę osiągów. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h ma wynosić 5,9 s (zamiast 6,2 s). To bardzo dobry wynik, ale podawany najwyraźniej z marginesem bezpieczeństwa.
Nasze pomiary wykazały, że V60 uzyskuje doskonały wynik przyspieszenia na poziomie 5,4 sekundy! Insigni OPC zajmuje to 6,2 s. W tej klasie to już spora różnica. Pakiet Polestar Performance wymaga dopłaty niespełna 5 tys. zł., co przy tak wyraźnej poprawie osiągów i cenie V60 T6 R-Design (216 500 zł) wydaje się kwotą wartą do zainwestowania.
Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance
Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance







O ile dane dotyczące przyspieszenia są w rzeczywistości lepsze niż deklaruje Volvo, to w przypadku zużycia paliwa jest już nieco inaczej. Producent podaje, że spalanie w trasie wynosi 7,5 l/100 km. Nawet przy spokojnej jeździe uzyskanie wyniku poniżej 10 l/100 km jest praktycznie niemożliwe. W ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie do 15-16 litrów na 100 km (według Volvo 14,8 l/100 km). Pojemność zbiornika paliwa wynosi 70 litrów, co za tym idzie, częste wizyty na stacjach benzynowych stają się nieprzyjemną koniecznością.
W parze z pozytywnym obrazem jednostki napędowej idzie skuteczny napęd 4x4. Sportowy charakter osłabia za to układ kierowniczy (który w porównaniu z Audi S4 czy BMW 335i jest zauważalnie mniej precyzyjny) i 6-biegowy automat. Skrzynia nie jest zła, ale również słabsza niż u niemieckich konkurentów.
Polestar - sport i tuning Volvo

Polestar to firma, która powstała w 1996 r. We współpracy z Volvo przygotowuje auta tej marki do sportów motorowych. Zajmuje się też fabrycznym tuningiem (Polestar Performance). Usługa ta dostępna jest w ASO Volvo.
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 2953 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 329 KM/5400 |
Maks. moment obrotowy | 480 Nm/3000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. went. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 11,3 m |
Masa/ładowność | 1640/580 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 430/1241 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l (Pb 95) |
Opony | 235/40 R18 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 463/187/148 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 14,8/7,5/10,2 |
Emisja dwutlenku węgla | 237 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 44,1 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,8 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 15,5/10,5 |
Cena | 221 400 zł |
Wojtek Jurko