Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance - test

Ten samochód to najmocniejsze seryjne Volvo w historii marki. 329 KM i napęd AWD czynią z V60 alternatywę dla takich aut jak Audi S4 czy Opel Insignia OPC.

Seryjnie V60 dysponuje mocą 304 KM, ale jeśli to za mało, w ofercie jest pakiet Polestar.
Seryjnie V60 dysponuje mocą 304 KM, ale jeśli to za mało, w ofercie jest pakiet Polestar.Motor
Sportowa kierownica to element pakietu R-Design. Świetnie leży w dłoniach, a zakres jej regulacji jest bardzo szeroki. Wersja T6 dostępna jest tylko z automatyczną, 6-biegową przekładnią.Motor

Mocne, benzynowe kombi klasy średniej z napędem na 4 koła to dosyć wąska nisza, zdominowana przez niemieckich producentów. Od lat "rządzi" tu Audi z modelem S4 (obecnie 333 KM), czy BMW z 335i (306 KM). Niedawno do tego grona dołączył Opel Insignia OPC (325 KM). Nie wszyscy są jednak skazani na niemiecki przemysł motoryzacyjny. Alternatywa pochodzi ze Szwecji i nazywa się Volvo V60 T6. Seryjnie, skandynawskie kombi dysponuje mocą 304 KM, ale jeśli to zbyt mało, w ofercie jest pakiet Polestar Performance. W skrócie jest to zmiana oprogramowania silnika, która skutkuje podniesieniem jego mocy (do 329 KM) i zwiększeniem momentu obrotowego (z 440 do 480 Nm). Producent deklaruje też poprawę osiągów. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h ma wynosić 5,9 s (zamiast 6,2 s). To bardzo dobry wynik, ale podawany najwyraźniej z marginesem bezpieczeństwa.

Nasze pomiary wykazały, że V60 uzyskuje doskonały wynik przyspieszenia na poziomie 5,4 sekundy! Insigni OPC zajmuje to 6,2 s. W tej klasie to już spora różnica. Pakiet Polestar Performance wymaga dopłaty niespełna 5 tys. zł., co przy tak wyraźnej poprawie osiągów i cenie V60 T6 R-Design (216 500 zł) wydaje się kwotą wartą do zainwestowania.

Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance

Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance

Rozbudowane menu (w języku polskim) pozwala m.in. na ustawienie świateł dla ruchu lewostronnego.Motor
Użycie matowej tkaniny oraz niezłe wyprofilowanie fotela sprawiają, że trzymanie ciała kierowcy przy dynamicznej jeździe jest niemal wzorowe. Do tego plus za efektowny wygląd.Motor
Kamera i czujniki cofania skutecznie neutralizują przeciętną widoczność do tyłu i ułatwiają manewrowanie.Motor
Zegary Volvo to przykład dbałości o detale. Komunikaty wyświetlane są pośrodku obrotomierza.Motor
Sportowa kierownica to element pakietu R-Design. Świetnie leży w dłoniach, a zakres jej regulacji jest bardzo szeroki. Wersja T6 dostępna jest tylko z automatyczną, 6-biegową przekładnią.Motor
Volvo V60 T6 R-Design Polestar Performance - ekspresowe kombi.Motor
Seryjnie, skandynawskie kombi dysponuje mocą 304 KM, ale jeśli to zbyt mało, w ofercie jest pakiet Polestar Performance.Motor

O ile dane dotyczące przyspieszenia są w rzeczywistości lepsze niż deklaruje Volvo, to w przypadku zużycia paliwa jest już nieco inaczej. Producent podaje, że spalanie w trasie wynosi 7,5 l/100 km. Nawet przy spokojnej jeździe uzyskanie wyniku poniżej 10 l/100 km jest praktycznie niemożliwe. W ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie do 15-16 litrów na 100 km (według Volvo 14,8 l/100 km). Pojemność zbiornika paliwa wynosi 70 litrów, co za tym idzie, częste wizyty na stacjach benzynowych stają się nieprzyjemną koniecznością.

W parze z pozytywnym obrazem jednostki napędowej idzie skuteczny napęd 4x4. Sportowy charakter osłabia za to układ kierowniczy (który w porównaniu z Audi S4 czy BMW 335i jest zauważalnie mniej precyzyjny) i 6-biegowy automat. Skrzynia nie jest zła, ale również słabsza niż u niemieckich konkurentów.

Polestar - sport i tuning Volvo

Volvo C30 przygotowane przez Polestar Racing bierze udział w serii wyścigowej WTCC (World Touring Car Championship).Motor

Polestar to firma, która powstała w 1996 r. We współpracy z Volvo przygotowuje auta tej marki do sportów motorowych. Zajmuje się też fabrycznym tuningiem (Polestar Performance). Usługa ta dostępna jest w ASO Volvo.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2953 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
329 KM/5400
Maks. moment obrotowy
480 Nm/3000
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,3 m
Masa/ładowność
1640/580 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
430/1241 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (Pb 95)
Opony
235/40 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
463/187/148 cm
Rozstaw osi
263 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
14,8/7,5/10,2
Emisja dwutlenku węgla
237 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
44,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
15,5/10,5
Cena
221 400 zł

Wojtek Jurko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas