Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum - test
Nowy diesel i ośmiobiegowy automat tworzą dynamiczny zespół. Jednak S60 z pewnością nie jest oszczędne.
Kiedy Volvo ogłosiło wprowadzenie nowych wersji silnikowych, wiadomo było że chodzi o efektywność. Dziś kluczem do sukcesu są niższe koszty produkcji, a w ślad za tym muszą iść lepsze wyniki zużycia paliwa. Postanowiliśmy sprawdzić, jak spisuje się S60 z najnowszym układem napędowym.
Testowane S60 w topowej wersji wyposażenia Summum zostało uzupełnione o pakiet R-Design, którego najbardziej rzucającymi się w oczy elementami są 18-calowe felgi. Silnik skromnie oznaczony jako D4 jest całkowicie nową jednostką konstrukcji Volvo, która ma docelowo zastąpić dotychczas montowane D2 i D3 rodem z Peugeota oraz pamiętające lata 90-te, pięciocylindrowe D5 (w tym modelu zupełnie niekonsekwentnie oznaczane też jako D4). Ewenementem było połączenie elastycznego z natury diesla ze skrzynią mającą aż 8 przełożeń. Na plus tej konfiguracji należy zapisać bardzo przyzwoitą dynamikę i niski poziom hałasu oraz wibracji. Niestety, krytyka należy się za całkowitą rozbieżność danych fabrycznych odnośnie zużycia paliwa z wynikami uzyskiwanymi w codziennej eksploatacji. Jeżeli producent twierdzi, że w mieście wystarczy 5,1 l - to po trwających tydzień testach stwierdzamy, że tak, ale najwyżej na 60 km. Według naszych pomiarów samochód spala w warunkach miejskich grubo ponad 8 l/100 km. Na umiarkowane spalanie można liczyć w ruchu pozamiejskim, ale i tu deklaracje producenta okazują się nad wyraz optymistyczne: fabryka "pomyliła się" o jakieś 75%.
Niewątpliwą zaletą S60 w wykonaniu R-Design są fantastycznie wyprofilowane fotele. Nie tylko dobrze trzymają na zakrętach, ale przede wszystkim są bardzo wygodne. Wnętrze jest przestronne i wykończone bardzo przyzwoicie. To sprawia, że Volvo podróżuje się bardzo komfortowo. I nawet opony o superniskim profilu 35 nie są w stanie popsuć dobrych wrażeń z jazdy S60 po niezbyt równych polskich drogach.
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum (czytaj test)
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum - podsumowanie
S60 to bardzo przyzwoicie wykonany model. Poważnym minusem jest wysokie spalanie.
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum: plusy
- komfortowe fotele,
- szerokie wnętrze,
- dobra jakość wykończenia,
- doskonała dynamika,
- wysoki komfort jazdy,
- bogate wyposażenie
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum: minusy
- wysokie zużycie paliwa,
- ograniczona pojemność bagażnika
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum
Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum (czytaj test)
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 181 KM/4250 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 464/183/148 cm |
Rozstaw osi | 278 cm |
Masa/ładowność | 1626/444 kg |
Poj. bagażnika | 380 l |
Poj. zbiornika paliwa | 67 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,1/3,7/4,2 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 8,5/6,4 |
Cena | 181 700 zł |
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński