Volvo C70 D4 Inscription - test
Diesel pracujący pod maską Volvo C70 nie zmienia charakteru auta – to nadal eleganckie i całkiem funkcjonalne coupe-cabrio.
Wysokoprężny silnik pracujący pod maską luksusowej limuzyny czy nawet usportowionego auta jest już czymś oczywistym. Ale diesel w modelu z otwieranym dachem nadal powoduje zdziwienie. I wątpliwości, czy aby praca takiej jednostki nie zakłóci przyjemności podroży kabrioletem?
Diesel jak benzyna
W Volvo C70 D4 nie trzeba się o to obawiać. Po pierwsze - silnik pracuje na tyle cicho, że nawet podczas jazdy z otwartym dachem go nie słychać. Po drugie - jeżeli już, na przykład podczas maksymalnego przyspieszania, dojdzie do uszu jego dźwięk, to nie będzie to uciążliwe doznanie. Wręcz odwrotnie, odgłos 5-cylindrowego,
170-konnego silnika wysokoprężnego bardziej przypomina pracę benzynowego V6 niż klekot diesla. Niestety, zużycie paliwa także. Ponad 10 l/100 km w ruchu miejskim i prawie 8 litrów na trasie to zbyt dużo. Nawet biorąc pod uwagę wysoką moc silnika i opcjonalną, 6-biegową, automatyczna skrzynię (dopłata 8800 zł). Biegi co prawda zmienia płynnie, ale niezbyt szybko - szczególnie redukowanie przełożeń trwa zdecydowanie za długo.
Za kierownicą tej wersji Volvo C70 można odczuć, że nie została ona stworzona dla miłośników dynamicznej jazdy po serpentynach, a raczej dla tych, którzy preferują spokojną podroż po autostradzie lub dostojne przemierzanie nadmorskich bulwarów.
Cenna sztuka
Bogato wyposażona testowana wersja Volvo C70 D4 Inscription z automatyczna skrzynią biegów kosztuje prawie 200 tysięcy zł. To sporo, ale nadal dużo mniej niż płaci się za lifestylowy kabriolet i praktyczniejsze coupe kupując je osobno. I właśnie w tym tkwi siła aut typu coupe-cabrio. A Volvo C70 dodatkowo jest jednym z najbardziej funkcjonalnych modeli w tej klasie.
Plusy:
- jakość wykonania,
- prostota obsługi,
- jak na auto tej klasy przestronna kabina,
- duży oraz funkcjonalny bagażnik.
Minusy:
- nieprecyzyjny układ kierowniczy,
- wyraźne problemy z płynnym przeniesieniem mocy,
- ospale działająca skrzynia biegów.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 |
Moc maksymalna | 177 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Pojemność bagażnika | 200/404 l |
Opony | 235/40 R18 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 462/184/140 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 215 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 8,7/5,1/6,4 |
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 10,4/7,9 |
Maciej Smoleń