Volkswagen Golf GTI Clubsport - test
Sportu nigdy dość, zdaje się sugerować Volkswagen i wprowadza trzecią wersję modelu GTI – Clubsport.
Golf Clubsport został przygotowany z okazji 40-lecia Golfa GTI (pierwszy model ze 110-konnym silnikiem 1.6 debiutował w 1976 r.). I nie jest to lekko "przebrana" wersja podstawowego GTI, ale solidnie zmodyfikowane auto. Przede wszystkim jest wyposażone w mocniejszy o nieco ponad 20% silnik - ma on 265 zamiast 220 KM.
Standardowym wyposażeniem jest także mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, większe hamulce (średnica tarcz 340 mm z przodu, 310 mm z tyłu; w GTI odpowiednio: 312 i 300 mm) oraz 18-calowe obręcze z oponami 225/40 R18 (zamiast 225/45 R17).
Mocny, jeszcze mocniejszy
Standardowo silnik GTI Clubsporta rozwija 265 KM i 350 Nm. Gdy jednak wciśnie się do oporu pedał gazu, dzięki funkcji o nazwie boost parametry te chwilowo wzrastają do 290 KM i 380 Nm. Przyrost jest bardzo wyraźnie wyczuwalny podczas przyspieszania i właśnie dzięki niemu kierowca odbiera Clubsporta jako bardziej agresywnego od słabszych wersji.
Silnik 2.0 TSI szybko i płynnie reaguje na dodanie gazu i znakomicie radzi sobie zarówno przy obrotach lekko przekraczających wartość 1500, jak i blisko czerwonego pola na obrotomierzu. W redakcyjnych pomiarach Clubsport rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,2 s - o 0,1 s szybciej niż podaje Volkswagen w danych fabrycznych. Duże wrażenie robi elastyczność silnika 2.0 turbo - podczas wyprzedzania często nie trzeba redukować biegu. Brzmienie jednostki napędowej i układu wydechowego jest przyjemne, sportowe, ale nigdy na tyle natarczywe, by na dłuższą metę stało się męczące.
Zużycie paliwa należy uznać za umiarkowane - podczas spokojnej jazdy w trasie można uzyskać wynik ok. 6 l/100 km. Podróżując po autostradzie z maksymalnie dozwoloną prędkością 2.0 TSI spala o ok. 3 litry więcej. Średnio Clubsport potrzebował w teście niecałe 8 l/100 km. Jeżdżąc bardziej dynamicznie, trzeba się liczyć z wynikiem ok. 10,5 l/100 km.
Dobrze, że Volkswagen daje wybór pomiędzy skrzynią manualną i DSG. Testowe auto ma tę pierwszą i trudno mieć do niej zastrzeżenia - jest dobrze zestopniowana, a dźwignia przemieszcza się pomiędzy poszczególnymi położeniami precyzyjnie, z lekko wyczuwalnym oporem.
Gdzie są zakręty?
Clubsport - tak jak pozostałe modele GTI - ma sportowe, obniżone o 15 mm zawieszenie (opcjonalnie można zamówić DCC, czyli amortyzatory o zmiennej charakterystyce pracy). Jest na tyle twarde, by zapewnić autu stabilność podczas szybkiej jazdy, ale nie aż tak, by trzeba było zwalniać przed każdą nierównością.
Clubsport jest autem, które daje mnóstwo przyjemności z jazdy po zakrętach. Układ kierowniczy jest precyzyjny i ma dobrze dobraną siłę wspomagania. Dzięki oponom 225/40 i blokadzie mechanizmu różnicowego przyczepność jest znakomita. Golf pokonuje szybkie sekwencje zakrętów z lekkością i minimalnymi przechyłami. Podsterowność praktycznie nie występuje, a reakcje na odjęcie gazu (nawet przy wyłączonym układzie stabilizacji toru jazdy ESC) są bardzo łagodne.
DANE I OSIĄGI WSZYSTKICH MOCNYCH WERSJI BENZYNOWYCH VW GOLFA
W każdym Golfie jest wybór między wersją 3- lub 5-drzwiową i skrzynią manualną (dane poniżej) lub DSG.
MODEL | ||||
Silnik/napęd | 2.0 TSI/przedni | 2.0 TSI/przedni | 2.0 TSI/przedni | 2.0 TSI/4x4 |
Moc/moment obrotowy | 220 KM/350 Nm | 230 KM/350 Nm | 265 KM/350 Nm | 300 KM/380 Nm |
0-100 km/h | 6,5 s | 6,4 s | 6,3 s | 5,1 s |
Prędkość maksymalna | 246 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Cena | 114 730 zł | 118 930 zł | 134 330 zł | 154 930 zł |
WYRÓŻNIKI WERSJI GTI CLUBSPORT
Najmocniejsza wersja GTI otrzymała m.in. nowy przedni zderzak, osłony progów, dyfuzor tylnego zderzaka, większy spojler na klapie bagażnika, czarne obudowy lusterek i 18-calowe obręcze.
VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: CENA NA TLE KONKURENTÓW
Ford Focus ST250 KM; 0-100: 6,5 s116 600 zł
Volkswagen Golf GTI Clubsport265 KM, 0-100: 5,9 s134 330 zł
Honda Civic Type R310 KM, 0-100: 5,7 s146 800 zł
Focusowi ST ceną bliżej do zwykłego GTI (220 KM). Civic jest wyraźnie droższy od VW, ale też o 45 KM mocniejszy.
Volkswagen Golf GTI Clubsport | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 265 KM/5350* |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1750* |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 427/179/144 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1300/550 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 380/1270 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 225/40 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Zużycie paliwa** | 9,1/5,9/7,0 |
Zasięg | 710 km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,3 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,2 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,8 dB → |
Zużycie paliwa** | 9,6/6,1/7,9 |
Rzeczywisty zasięg | 630 km |
Cena | 134 330 zł |
* z funkcją boost: 290 KM, 380 Nm; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: PLUSY I MINUSY
+ mocny, dynamiczny silnik+ bardzo dobre właściwości jezdne+ niezły komfort
- mały zbiornik paliwa- brak regulacji lędźwiowej w sportowych fotelach
VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: PODSUMOWANIE
GTI Clubsport to najlepsze połączenie agresywnego sportowego charakteru z dobrym komfortem jazdy.
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 36/2016