Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5 - test

Już po raz drugi Toyota modernizuje aktualną generację Hiluxa. Zmiany dotyczą detali - pod coraz ładniejszą karoserią nadal kryje się twarde auto użytkowe.

Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania.
Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania.Motor

Przez lata sprawa była prosta: samochody dzieliły się na osobowe i użytkowe. Teraz doszło do pomieszania segmentów. W Polsce, gdzie przepisy podatkowe są korzystne dla właścicieli pick-upów, sytuacja jest jeszcze bardziej zagmatwana. Pojawił się nowy rodzaj samochodu: komfortowy pick-up. Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły właśnie w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania. Na szczęście zachowano cechy, z których Hilux słynie od lat: wytrzymałe podwozie, konstrukcję ramową i najprostszy z możliwych napęd 4x4 (w 3.0 dostępny seryjnie, w innych wersjach za dopłatą).

Więcej komfortu

Wnętrze najbogatszej wersji SR5: ekran jest seryjny, podobnie jak tempomat i automatyczna klimatyzacja.Motor

Zmiany zewnętrzne nie są duże, choć to już drugi lifting tej generacji Hiluxa od 2005 r. Z przodu mamy nowy grill i szerszy wlot powietrza na masce oraz kierunkowskazy w lusterkach. W kabinie - nowe wskaźniki, kierownicę i ekran multimedialny na konsoli środkowej. Jego obecność jest seryjna w testowanej odmianie SR5 (układ Toyota Touch) - łączy się on z umieszczoną na tylnej burcie kamerą cofania, zestawem głośnomówiącym Bluetooth i przygotowaniem do obsługi iPoda. Dopłata obejmuje tylko nawigację satelitarną - wówczas system nazywa się Touch & Go. W standardzie jest tempomat, 17-calowe felgi aluminiowe i klimatyzacja automatyczna.

Z pewnością warto zainwestować w zabudowę skrzyni ładunkowej (ceny od 4 do 8 tys. zł). Otwarta skrzynia jest mało praktyczna. Nie można niczego na niej zostawić bez opieki, a uchwyty do mocowania bagażu umieszczono trochę za wysoko.

Podczas liftingu postawiono na polepszenie tłumienia nierówności. Model debiutujący w 2005 r. miał twarde zawieszenie tylne, które bez obciążenia podskakiwało gwałtownie na wybojach i progach zwalniających. Hilux po liftingu jeździ znacznie płynniej - czuć, że nie jest to limuzyna, ale nie ma już mowy o uderzaniu głową w dach.

Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5

Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5 (czytaj test)

Dopłata za pakiet ze skórzaną tapicerką to ponad 10 tys. zł - cena trochę wygórowana...Motor
Typowe dla terenówek: dwa duże akumulatory pozwalają odpalić w najtrudniejszych warunkach.Motor
Wnętrze najbogatszej wersji SR5: ekran jest seryjny, podobnie jak tempomat i automatyczna klimatyzacja.Motor
Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania.Motor
Nowe lampy i wzory felg, ale bryła bez zmian od debiutu w 2005 r.Motor
Kamera cofania jest umieszczona na tylnej burcie. Jakość obrazu na 4.Motor
W wersji z podwójną kabiną skrzynia ładunkowa mierzy 154x151x45 cm. Ładowność: 700 kg.Motor
Z kierownicy można sterować radiem oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth (małe przyciski na dole).Motor
Nieznacznie zmieniły się wskaźniki. Podświetlenie nie jest męczące.Motor
Pięciobiegowy automat działa powoli i podnosi spalanie. Dostępny jest tylko w wersji 3.0.Motor

Za mało dynamiki

Testowana wersja SR5 AT jest wyposażona w trzylitrowy silnik Diesla znany z Land Cruisera i automat o pięciu przełożeniach. Zarówno poziom wyposażenia SR5, jak i automatyczna skrzynia biegów są dostępne tylko z silnikiem 3.0. Jest to najdroższa konfiguracja w gamie, ale za sprawą ospałej skrzyni biegów mocy 171 KM się nie odczuwa. Zużycie paliwa na poziomie 10 l/100 km w trasie i ponad 12 l/100 km w mieście jest także zdecydowanie zbyt wysokie. Tylko w 3.0 mechaniczną blokadę tylnego mostu zastępuje układ ESP (w Toyocie: VSC). Stabilizacja toru jazdy jest przydatna: niewiele potrzeba, żeby na śliskiej nawierzchni wpaść w poślizg - zdarza się to regularnie, gdy automat zredukuje bieg, np. podczas podjazdu pod górę.

Pod względem komfortu jazdy Hilux zdecydowanie zmienił się na lepsze, ale dopłacanie do 3.0 i poziomu wyposażenia SR5 nie ma sensu, bo z tego niezniszczalnego auta roboczego nigdy nie zrobi się luksusowego SUV-a. Jedyna poważna przewaga to obecność VSC, niedostępnego w odmianie 2.5.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2982 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
171 KM/3600
Maks. moment obrotowy
360 Nm/1400
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębn.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
resory piórowe
Masa/ładowność
2028/702 kg
Średnica zawracania
13,2 m
Poj. przestrzeni ładunkowej
1045 l
Pojemność zbiornika paliwa
80 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
526/183/186 cm
Rozstaw osi
308 cm
Opony
265/65 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
10,9/7,3/8,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
12,1/10,0
Cena wersji podstawowej*
141 500 zł
Cena
146 500 zł
*z tym samym silnikiem

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas