Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure - test

Z zasady pick-upy są tylko uterenowione. Ale ten Hilux jest już autem terenowym.

Testowany Hilux ma poniesione zawieszenie, wyciągarkę i inne opony. Dodatki kosztowały 37 tys. zł.
Testowany Hilux ma poniesione zawieszenie, wyciągarkę i inne opony. Dodatki kosztowały 37 tys. zł.Motor
Typowa Toyota: niby bez fajerwerków, ale tych plastików i tapicerki nie zajeździłby pluton żołnierzy. Seryjna nawigacja ma słabe mapy i nieintuicyjną obsługę.Motor

Pomimo pewnych podobieństw, pick-upy zasadniczo się różnią od terenówek. Przystosowanie auta do dźwigania towarów wymusza zwykle zawieszenie tylnej osi na resorach, co w jeździe terenowej nie jest atutem. Stosunkowo lekki tył w połączeniu ze sztywnym zawieszeniu o tzw. niedużym wykrzyżu nie pozwala wybierać nierówności tak dobrze, jak to ma miejsce w klasycznym aucie terenowym. Dlatego, jeżeli pick-up ma wykazywać się dużą dzielnością w terenie, przydają mu się pewne zmiany. Polski importer Toyoty przygotował taki odpowiednio zmodyfikowany egzemplarz swojego kultowego modelu, aby udowodnić, że także "watowóz" może przejechać wszędzie tam, gdzie poradzi sobie terenówka.

W off-roadzie liczą się przede wszystkim opony. Dlatego standardowe ustąpiły miejsca ogumieniu typu Mud & Terrain. Aby zwiększyć prześwit podwozia, podniesiono zawieszenie, a także "podliftowano" samą karoserię, podnosząc ją względem ramy na specjalnych tulejach dystansowych. To ogromna zaleta aut z klasyczną ramą, gdzie taka operacja jest banalnie prosta. W nowoczesnych SUV-ach pozbawionych ramy jest to już niemożliwe. Automatyczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego pomaga tam, gdzie jedno z tylnych kół traci przyczepność. W tak zwanych sytuacjach beznadziejnych z pomocą przyjdzie wyciągarka zamontowana za przednim zderzakiem.

Mimo ogromnego rozstawu osi, ten kolos nie ma problemów z jazdą w terenie. Nie zatrzyma go ani głębokie błoto, ani grząska glina. Zaawansowana przeróbka każe natomiast wykazywać się większą rozwagą na szosie. Terenowe opony mają gorszą przyczepność na mokrym asfalcie, a podniesione nadwozie gorzej znosi jazdę po zakrętach. Dla ścisłości należy też dodać do tego wyższe o ponad litr zużycie paliwa (ogromne opory toczenia opon) oraz wysoki hałas masywnych klocków bieżnika powyżej 60 km/h. Jednak, mimo wszystkich ograniczeń, jazda takim przerobionym Hiluxem jest prawdziwą przyjemnością.

Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure

Toyota Hilux 3.0 D-4D A/T Adventure

Koła typu MT (Mud & Terrain) to dodatek. Błyskawicznie oczyszczają się z błota, ale są śliskie na mokrym asfalcie.Motor
Miejsca z tyłu wystarczy, choć kabina wymusza pionowe ustawienie oparcia.Motor
Typowa Toyota: niby bez fajerwerków, ale tych plastików i tapicerki nie zajeździłby pluton żołnierzy. Seryjna nawigacja ma słabe mapy i nieintuicyjną obsługę.Motor
Trzylitrowy diesel ma odpowiednią moc i dobrą kulturę pracy, jak na 4 cylindry.Motor
W wersji Adventure zabudowa skrzyni ładunkowej jest w standardzie. Niestety, jakością nie dorównuje ona reszcie auta.Motor
Testowany Hilux ma poniesione zawieszenie, wyciągarkę i inne opony. Dodatki kosztowały 37 tys. zł.Motor

Plusy:

  • bardzo dobre własności terenowe,
  • wykończenie wnętrza odporne na warunki eksploatacji,
  • dobra kultura pracy silnika.

Minusy:

  • ograniczony komfort na tylnej kanapie,
  • brak stałego napędu 4x4, a wersji testowanej dodatkowo wysoki hałas i duże zużycie paliwa.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2982 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
171 KM/3600
Maks. moment obrotowy
360 Nm/1400
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Napęd
4x4
Poj. bagażnika (min./maks.)
398/1386 l
Przestrzeń bagażowa (dł./szer./wys.)
145/151/45 cm
Długość/szerokość/wysokość
526/184/186 cm
Rozstaw osi
309 cm
Masa własna/ładowność
2028/702 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,9 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
8,6/10,9/7,3
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
14,5/11,7
Cena*
147 400 zł
*bez liftu, blokady mostu i kół MT

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas