Toyota GT 86 Prestige - test

Zdefiniowany na nowo pomysł z lat 80. XX wieku. Auto mające przede wszystkim dawać frajdę z jazdy. Taka jest Toyota GT 86.

Toyota GT 86 - magia liczby 86.
Toyota GT 86 - magia liczby 86.Motor
Paweł Trela, mistrz Polski w driftingu: „GT 86, mimo przeciętnej mocy, dobrze radzi sobie z utrzymaniem uślizgu. Jego zawieszenie jest za miękkie do driftu, co odczuwa się szczególnie przy nagłej zmianie kierunku jazdy. Ale to przecież auto seryjne!”Motor

O jej produktach można powiedzieć wiele, ale nie to, że wywołują szybsze bicie serca. Zamiast tego, Toyota kojarzona jest z niezawodnością, zabawę zostawiając innym. Tak było do tej pory, ale wraz z premierą GT 86 świat tego producenta znów wywrócił się do góry nogami. Toyota przypomniała sobie o starych czasach, gdy oferowała Corollę AE86 - tylnonapędowe auto za przystępną cenę.

I takie też jest GT 86. Zaprojektowane całkowicie od podstaw, ale według klasycznego wzorca, ma silnik umieszczony z przodu oraz napęd na tylne koła. Na dodatek, z tyłu pracuje mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, a rozkład mas pomiędzy osie to 53/47% - według Japończyków lepszego nie ma.

Proste i funkcjonalne wnętrze GT 86 nie poraża jakością, ale nic mu nie brakuje. Na niewielkiej kierownicy, zamiast logo Toyoty – cyfry 8 i 6.Motor

Tylko 40 cm nad ziemiąO tym, do czego stworzono GT 86 świadczy już chociażby położenie dużego obrotomierza pośrodku zegarów. Sportowa, mięsista kierownica, pozbawiona przycisków, by nie rozpraszały kierowcy, umieszczona jest niemal pionowo. Mocno wyprofilowane fotele znajdują się jedynie 40 cm nad ziemią i dają świetne podparcie barków. Byłoby perfekcyjnie, gdyby nie zbyt krótkie siedzisko i skokowa regulacja oparcia, nie każdemu oferująca możliwość optymalnego ustawienia.

Najważniejsze przyciski zlokalizowano w okolicach drążka zmiany biegów. Są to Start/Stop, uruchamiający silnik, oraz VSC Sport i Off, usypiający lub całkowicie dezaktywujący układ kontroli trakcji. Tak naprawdę, powinien się on odłączać samoczynnie za każdym razem, gdy wskazówka obrotomierza startuje z pozycji zero. Dlaczego? Bo z włączonym GT 86 nie jest sobą, nie emanuje emocjami. Cała reszta przycisków i pokręteł została rozplanowana tak, że obsługa auta nie stanowi żadnego problemu. Dziwi jedynie brak "zasięgu" pośród funkcji komputera pokładowego.

Nie potrzeba więcejWydawałoby się, że 200 KM w sportowym coupe jest mocą tylko wystarczającą. 2-litrowa jednostka to typowy boxer, lubiący obroty i czujący się tym lepiej, im bliżej końca skali obrotomierza. Do około 4500 obr./min zachowuje się jak zwyczajny wolnossący silnik, natomiast powyżej nich pokazuje pazura. Silnik GT 86 ma szybką reakcję na gaz i potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. To zasługa unikatowego systemu wtrysku, w którym przy każdym z cylindrów użyto po dwa wtryskiwacze - jeden dozujący benzynę bezpośrednio do cylindra, a drugi do kanału dolotowego. Co ciekawe, paliwo może być wtryskiwane do komory spalania osobno przez jeden z wtryskiwaczy lub przez oba naraz. Średnio na 100 km GT 86 potrzebuje 9,3 l benzyny.

Do współpracy z jednostką napędową zaprzęgnięto świetną 6-stopniową przekładnię ręczną. Drążek zmiany biegów pracuje precyzyjnie i z wyraźnym oporem, tak charakterystycznym dla aut sportowych. Kolejne przełożenia są blisko siebie, a do ich zmiany wystarczy niewielki ruch nadgarstka.

Toyota AE86 – duchowa poprzedniczka GT 86. Oferowana jako coupe i liftback. Uwielbiana za tylny napęd, lekką konstrukcję i 1,6-litrowy silnik (112-130 KM). Powstawała w latach 1983-1987.Motor

Duch AE86Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s jest minimalnie gorsze niż podaje producent i w stosunku do turbodoładowanych hot-hatchy wypada blado. Ale w GT 86 liczy się uśmiech, jaki potrafi wywołać tuż po ruszeniu z miejsca i utrzymać go na każdym centymetrze drogi. Czyli to coś, co przysporzyło grono fanów jej poprzedniczce - Corolli AE86.

Japończycy stworzyli auto znakomicie wyważone, natychmiast reagujące na każdy ruch kierownicą i bardzo intuicyjne. To samochód z gatunku tych, których nie trzeba się uczyć, ani też kilometrami przyzwyczajać do jego zachowań. GT 86 w zakrętach jest neutralne, nie przechyla się zbytnio na boki i pozwala na kontrolowanie toru jazdy z dużą precyzją, w czym pomaga bezpośredni układ kierowniczy, wymagający jedynie 2,5 obrotu od oporu do oporu.

Po wyłączeniu ESP Toyota zaczyna być w swoim żywiole, pozwalając na zabawę poślizgami. Najlepsze jest to, że nie trzeba mieć doktoratu z "driftingu", by czerpać przyjemność z takiej jazdy. Japońskie coupe świetnie daje się kontrolować gazem, a seryjna szpera pozwala na długie utrzymanie uślizgu. Nisko zabudowany fotel i to, że siedzi się blisko tylnej osi sprawiają, że kierowca całym ciałem czuje, co dzieje się z autem.

Toyota GT 86 Prestige

Toyota GT 86 Prestige - test (czytaj artykuł)

Toyota GT 86 - magia liczby 86.Motor
Skuteczna technika: mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu zewnętrznym.Motor
Z tyłu – bardzo mało miejsca, ale i tak dobrze, że Toyota wyposażyła GT 86 w kanapę. Oparcie jest pozbawione jakichkolwiek zagłówków czy wyobleń, podpierających głowę.Motor
Kierownica umieszczona prawie pionowo i niziutko osadzony, sportowy fotel, czyli świetne warunki do kierowania Toyotą GT 86.Motor
Seryjny system multimedialny współpracujący z iPodem. Niestety, wejścia USB i Aux nie są ukryte w schowku, tylko na widoku.Motor
Typowe dla aut japońskich – obsługa komputera pokładowego przyciskami przy zegarach.Motor
Przycisk po lewej stronie wyłącza system ESP, a VSC Sport przełącza je w tryb sportowy.Motor
Proste i funkcjonalne wnętrze GT 86 nie poraża jakością, ale nic mu nie brakuje. Na niewielkiej kierownicy, zamiast logo Toyoty – cyfry 8 i 6.Motor
GT 86 powstaje w fabryce Subaru, o czym świadczy ten napis wytłoczony na błotniku samochodu.Motor
Hołd dla liczby 86. Boxer ma taki sam skok tłoka i średnicę cylindra. W obu przypadkach to 86 mm.Motor
Bagażnik mierzy 243 l i pod podłogą ma jedynie zestaw naprawczy. Złożone parcie kanapy powiększa przestrzeń ładunkową. Do ilu litrów? Tego Toyota nie podaje.Motor
Legendarny poprzednik: Toyota AE86Motor
W poukładanym świecie Toyoty GT 86 jest autem z innej bajki. To też jedyne coupe z silnikiem typu boxer z przodu i tylnym napędem.Motor
Dwie końcówki układu wydechowego mają jedyną słuszną średnicę – po 86 mm.Motor
Paweł Trela, mistrz Polski w driftingu: „Bałem się, że seryjna szpera będzie za słaba, ale auto zaskoczyło mnie tym, że nawet przy większych prędkościach nie ma problemu, by wprowadzić je w poślizg”.Motor

Przyjazne na co dzieńPrzy całej tej otoczce, GT 86 to auto, z którym całkiem łatwo żyć na co dzień. Jego zawieszenie nie jest przesadnie twarde i - mimo 17-calowych obręczy oraz krótkiego skoku - nieźle tłumi nierówności. Silnik do 4500-5000 obr./min nie wydaje z siebie nachalnego ryku, dając "po uszach" dopiero przy wyższych obrotach. Oczywiście, coupe Toyoty to typowe 2+2, w którym z tyłu jest tyle miejsca, co nic, a bagażnik mieści jedynie 243 l. Wady? Słabe hamulce oraz widoczność.

GT 86 wycenione jest na 129 900 zł. To średnio o 20 tysięcy więcej niż kosztują usportowione przednionapędowe hatchbacki, ale gdyby przeliczyć tę kwotę na przyjemność z jazdy, wtedy "japończyk" okazałby się dużo tańszy od nich.

I właśnie na tym polega magia liczby 86!

Skuteczna technikaTradycyjny mechanizm różnicowy w momencie, gdy któreś z kół wpada w poślizg (np. na piasku), całą moc kieruje na to, którym łatwiej obrócić. Toyota GT 86 ma mechanizm różnicowy typu Torsen, którego zblokowanie wynosi do 25%. Dzięki temu napęd przekazywany jest także na koło po przyczepnej stronie asfaltu. I w tym właśnie tkwi jeden z sekretów, dzięki któremu Toyotą tak łatwo utrzymać poślizg!

Mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.Motor

PodsumowanieJedyny tego typu samochód na rynku. GT 86 to prosta maszyna z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem. Daje mnóstwo przyjemności z jazdy, ale i nie męczy podczas codziennej eksploatacji. Jej 200 KM to moc absolutnie wystarczająca. Ta Toyota uzależnia, jak mało które auto za podobną cenę!

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/16
Układ
wzdłużnie
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
200 KM/7000
Maks. moment obrotowy
205 Nm/6400
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość
424/177/128 cm
Rozstaw osi
257 cm
Średnica zawracania
10,8 m
Masa/ładowność
1239/431 kg
Pojemność bagażnika
243 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 98)
Opony
215/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
10,4/6,4/7,8
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
13,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
66,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
73,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,7/8,2
Zasięg
537 km

Maciej Struk

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas