Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige - test

Nowa Corolla zachowała stonowany charakter poprzedniczki, jest od niej jednak większa i bardziej elegancka. W ten sposób wyraźnie zbliżyła się do Avensisa.

Opływowa karoseria Corolli notuje niewielki współczynnik oporu powietrza – 0,27.
Opływowa karoseria Corolli notuje niewielki współczynnik oporu powietrza – 0,27.Motor
Deska rozdzielcza podobna do tej w Aurisie i równie przejrzysta. Za sterowanie głośnością czy temperaturą odpowiadają tradycyjne pokrętła, a obsługa komputera pokładowego jest intuicyjna. Na panelu zegarów nie zabrakło wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.Motor

W ciągu ostatnich kilkunastu lat zainteresowanie kompaktowymi sedanami w naszym kraju stopniowo malało. Podczas gdy np. w Turcji i USA ich udział w segmencie wynosi ponad połowę, w Polsce i na zachodzie Europy nie przekracza kilkunastu procent. Modele pokroju Jetty i Corolli mają jednak swoich wiernych nabywców także na Starym Kontynencie. I z generacji na generację stają się coraz mniej "kompaktowe", a coraz bardziej "średnie".

Wojna domowa

Nowa Corolla nie kryje podobieństwa do większego Avensisa oraz nieoferowanego u nas modelu Camry. Chromowane akcenty, szeroka osłona chłodnicy i lampy z LED-owymi światłami do jazdy dziennej jasno dają do zrozumienia, że Toyoty nie interesuje konkurowanie z autami budżetowymi.

Łagodne przetłoczenia karoserii skutecznie maskują imponujące jak na kompakt wymiary - Corolla mierzy 462 cm długości, o 8 cm więcej od poprzedniczki, a jej rozstaw osi wzrósł aż o 10 cm, do 270 cm. To klasowy rekord, należący również do Hyundaia Elantry, Renault Fluence i nowej Mazdy 3. Tyle samo wynosi rozstaw osi Avensisa.

Czuć to zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Corolla rozpieszcza ilością miejsca na kolana, a i nad głową jest go wystarczająco dużo nawet dla pasażerów o wzroście przekraczającym 180 cm. Również podróż w trójkę nie będzie kłopotem - kabina jest szeroka (139 cm to jeden z lepszych wyników w klasie), a tunel środkowy niemal zupełnie płaski.

Bez niespodzianek

Na kierowcę czeka poprawnie wyprofilowany fotel, regulowany podłokietnik oraz poręczna kierownica, względem poprzedniczki zamocowana wygodniej, bo bardziej pionowo. Do komfortowego charakteru Corolli nie przystaje tylko skokowe ustawianie oparcia, brak regulacji podparcia lędźwiowego i zbyt skromna rozpiętość regulacji kolumny.

Deska rozdzielcza przeniesiona niemal wprost z Aurisa ma ciekawą, choć nieco przytłaczającą formę. Trudno jednak o zastrzeżenia do ergonomii - wskaźniki są czytelne i mają elegancką oprawę, wyświetlacz radia oraz panel wentylacji umieszczono w zasięgu ręki, a na gniazda USB i AUX oraz odtwarzacz MP3 przewidziano zamykany schowek.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige (czytaj test)

Czujniki i asystent parkowania SIPA – seryjne w najdroższej odmianie Prestige. W tańszej Premium wymagają 2900 zł dopłaty.Motor
Opływowa karoseria Corolli notuje niewielki współczynnik oporu powietrza – 0,27.Motor
Nowa Toyota Corolla prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie, choć ma stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie.Motor
Z tyłu Corolla rozpieszcza ilością miejsca na wysokości kolan. Plus za niemal płaski tunel środkowy.Motor
Przednie fotele wyglądają niepozornie, ale dobrze sprawdzają się na dłuższych trasach.Motor
Kamera cofania jest seryjna w dwóch droższych odmianach wyposażenia Corolli.Motor
Deska rozdzielcza podobna do tej w Aurisie i równie przejrzysta. Za sterowanie głośnością czy temperaturą odpowiadają tradycyjne pokrętła, a obsługa komputera pokładowego jest intuicyjna. Na panelu zegarów nie zabrakło wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.Motor
Przesuwany podłokietnik kryje dwukomorowy schowek.Motor
Asystent parkowania SIPA wykrywa lukę i parkuje równolegle. Kierowca operuje tylko pedałami.Motor
Przyciski podgrzewania foteli ukryte są pod klapką wraz z gniazdami USB i AUX.Motor
Bagażnik ma pojemność 452 l, niemal taką samą jak w poprzedniczce. W wykorzystaniu przestrzeni przeszkadzają odsłonięte zawiasy.Motor
Elastyczny i oszczędny – 132-konny silnik 1.6 dobrze radzi sobie bez turbo i bezpośredniego wtrysku.Motor

We wnętrzu nie brakuje zresztą innych miejsc na drobiazgi. Szkoda tylko, że nie wyłożono ich miękką tkaniną, tak jak w Golfie czy Octavii. Zastrzeżenia można mieć także do niektórych materiałów użytych do wykończenia deski rozdzielczej oraz drzwi. Te w niższych partiach kabiny są podatne na zarysowania. Jakość montażu - bez zarzutu.

Japońscy projektanci zrezygnowali z udziału w rywalizacji na największe bagażniki w segmencie. Ten w Corolli ma szeroki otwór załadunkowy, niezbyt wysoki próg i mieści 452 l. To sporo, ale mniej od niektórych konkurentów (Jetta: 510 l, Fluence: 530 l, Astra: 460 l, Focus: 475 l) oraz od Avensisa, który w wersji sedan może pochwalić się pojemnością przekraczającą 500 l. W kompaktowej Toyocie bardziej przeszkadzają jednak duże zawiasy wnikające do wnętrza bagażnika i niczym nieosłonięte połacie gołej blachy pod tylną półką. Podobny widok można jednak spotkać po uniesieniu klapy innych modeli w tej klasie. Zabudowane siłowniki to rozwiązanie zarezerwowane zazwyczaj dla aut klasy średniej i wyższej.

Oaza spokoju

Na drodze Corolli brakuje spontaniczności znanej z Focusa, ale to świadomy wybór jej projektantów. Jest cicho i wygodnie. Zawieszenie ma sprawdzoną konstrukcję (z tyłu pracuje belka skrętna) i spory skok, nie zaskakuje jednak nerwowym bujaniem przy nagłej zmianie kierunku jazdy. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy zapewnia dostateczne wyczucie podczas szybszej jazdy, a hamulce po rozgrzaniu nie tracą skuteczności. Do tego zrelaksowanego obrazu pasuje dobre wyciszenie kabiny.

1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 132 KM to optymalne źródło napędu Toyoty. Jest bardzo elastyczny i zużywa rozsądne ilości paliwa - od 6 l/100 km w trasie przez 8 na autostradzie po niespełna 10 w miejskich korkach. Niższy niż w turbodoładowanych jednostkach moment w dolnych partiach obrotów powinna zrekompensować prostsza budowa. Pochwała należy się 6-biegowej skrzyni, która ma poprawnie dobrane przełożenia, a precyzji pracy jej drążka nie powstydziłyby się auta usportowione.

Tradycjonalistka

Jedna z największych różnic pomiędzy Corollą a Avensisem tkwi w długości listy opcjonalnego wyposażenia. Dla tej pierwszej zarezerwowano jedynie najpotrzebniejsze elementy spotykane we współczesnych autach. Nie ma tu możliwości dokupienia ksenonowych reflektorów, zaawansowanych systemów aktywnego bezpieczeństwa, a nawet większych obręczy. Z drugiej strony, wpisuje się to w wizerunek Corolli jako auta nieskomplikowanego, ale wygodnego i lojalnego.

Większość konkurentów reprezentuje zresztą podobne standardy - oferta kompaktowych sedanów Hondy, VW czy Opla jest skromniejsza od oferty hatchbacków. Corolla nie jest najtańsza, ale biorąc pod uwagę jej atuty, stanowi konkurencyjną propozycję.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige (czytaj test)

Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor
Toyota Corolla 1.6 Valvematic PrestigeMotor

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige - podsumowanie

Kolejna generacja Corolli dobrze trafia w potrzeby statystycznego nabywcy kompaktowego sedana - jest solidna i komfortowa. Poza przestronną kabiną, w nowym modelu uwagę zwracają dopracowane detale, niżej zamocowany fotel kierowcy z dłuższym siedziskiem, lepsze wyciszenie kabiny czy bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Brak gadżetów również może uchodzić za zaletę.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna kabina,
  • dobra jakość wykończenia,
  • wygodne fotele i poprawna pozycja za kierownicą,
  • ergonomiczny kokpit

Minusy:

  • pojemność bagażnika ograniczona przez zawiasy

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige: układ napędowy

Plusy:

  • dopracowany silnik o prostej konstrukcji,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • przyzwoite osiągi

Minusy:

  • tradycyjnie dla jednostek wolnossących: dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige: właściwości jezdne

Plusy:

  • wysoki komfort jazdy,
  • ciche tłumienie nierówności,
  • dobrze wyważony układ kierowniczy,
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • ograniczona precyzja prowadzenia w zakrętach

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige: wyposażenie i cena

Plusy:

  • sensowna cena,
  • rozbudowane pakiety wyposażenia,
  • 3-letnia gwarancja

Minusy:

  • brak zaawansowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo i lamp ksenonowych w opcji

Porównanie kompaktowych modeli Toyoty

W 2007 roku Toyota zmieniła nomenklaturę swoich kompaktowych aut. Od tej pory wersja hatchback jest w Europie sprzedawana jako Auris, a nazwę Corolla zarezerwowano dla odmiany sedan. W tym roku, niedługo po premierze drugiej generacji Aurisa, do oferty dołączyło także kombi, zwane Touring Sports. Podczas gdy osie Aurisów oddalone są od siebie o 260 cm, w Corolli odległość ta wynosi 270 cm. Bagażnik hatchbacka mieści 360 l, kombi – 530 l, a sedana – 452 l. Auta różnią się też gamą napędów, wyposażeniem oraz miejscem produkcji. Produkowane w Wielkiej Brytanii Aurisy oferowane są z dłuższą listą opcji i silników. Adresowana do bardziej konserwatywnych klientów Corolla powstaje w Turcji i nie występuje z 2-litrowym turbodieslem o mocy 124 KM oraz ze 136-konnym napędem hybrydowym.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
132 KM/6400
Maks. moment obrotowy
160 Nm/4400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
462/178/147 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
10,8 m
Masa/ładowność
1280/490 kg
Poj. bagażnika
452 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s →
Elastyczność 60-100 km/h
12,2 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
23,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,0/4,9/6,0
Teoretyczny zasięg
920 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,4/5,8/7,6
Rzeczywisty zasięg
720 km
Cena wersji podstawowej**
65 900 zł
Cena
84 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas