Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige - test

Avensis to najpopularniejsze w Polsce japońskie auto klasy średniej. W modelu po faceliftingu najmocniejszą stroną Toyoty pozostaje komfort jazdy.

Większy grill, zmieniony zderzak i światła z diodami LED to najbardziej widoczne efekty faceliftingu.
Większy grill, zmieniony zderzak i światła z diodami LED to najbardziej widoczne efekty faceliftingu.Motor
W porównaniu do poprzedniej wersji zmiany są kosmetyczne. Obszyta skórą kierownica świetnie leży w dłoniach. Kokpit Avensisa jest klasyczny i bardzo czytelny. Materiały i wykończenie na wysokim poziomie.Motor

Drobne, ale widoczne

W ramach liftingu przód nadwozia został dostosowany do obecnego stylu Toyoty. We wnętrzu poprawiła się jakość materiałów. Tapicerki są jaśniejsze, a do podstawowej wersji (Luna) trafiły tkaniny stosowane dotychczas w wyższej wersji (Sol). Pozytywna zmiana to wprowadzenie systemu multimedialnego Toyota Touch z ekranem o przekątnej 6,1 cala.

W podstawowej wersji system dysponuje radiem z CD i MP3, kamerą cofania i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. W odmianie Touch&Go dochodzi do tego m.in. nawigacja satelitarna.W topowej wersji (Touch&Go Plus) kierowca ma do dyspozycji widok nawigacji 3D, kalendarz, obsługę e-mail oraz funkcję odczytywania sms-ów i e-maili przez lektora.

W praktyce system Toyota Touch okazuje się bardzo dopracowany, a jego obsługa (w języku polskim) intuicyjna. Kamera cofania przekazuje wyraźny obraz, mapy nawigacji są aktualne, a łączenie się systemu z telefonem i jakość połączenia są bez zarzutu.

Topowa jednostka benzynowa to silnik 2.0 Valvematic o mocy 152 KM. Standardowo współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną, opcjonalnie z bezstopniową przekładnią Multidrive S. Ta druga konfiguracja sprawdza się w ruchu miejskim, ale skutecznie ogranicza dynamikę silnika. Zmiana przełożenia trwa zbyt długo, silnik pracuje na wysokich obrotach, a w kabinie robi się głośno. Przy prędkości 100 km/h jest wyraźnie głośniej niż w Volkswagenie Passacie 1.8 TSI. Skrzynia ma też wpływ na pogorszenie osiągów. Wyniki testowych pomiarów przyspieszenia od 0 do 100 km/h są o ponad sekundę gorsze od tych podawanych przez producenta.

Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige

Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige (czytaj test)

Toyota Touch to nowy system multimedialny, który jest prosty w obsłudze i dopracowany.Motor
Z tyłu jest sporo miejsca. Plus za praktycznie płaską podłogę.Motor
Elektrycznie sterowane fotele są wygodne, ale dość płaskie.Motor
Plus za kamerę cofania. Minus za brak czujników z parkowania przodu w standardzie.Motor
Silnik uruchamiany jest przyciskiem. Poniżej elektryczny hamulec postojowy.Motor
Bagażnik jest pojemny, ustawny i z niskim progiem.Motor
Zmiany przełożeń można dokonywać za pomocą łopatek przy kierownicy.Motor
Elektryczna regulacja kolumny kierownicy to wygodne rozwiązanie, ale jej zakres jest nieco za wąski.Motor
W porównaniu do poprzedniej wersji zmiany są kosmetyczne. Obszyta skórą kierownica świetnie leży w dłoniach. Kokpit Avensisa jest klasyczny i bardzo czytelny. Materiały i wykończenie na wysokim poziomie.Motor
Toyota Avensis '2008 - konsola kierowcy.Motor
Program Sport zmienia charakterystykę pracy skrzyni Multidrive S i nieco poprawia osiągi.Motor
Po liftingu minimalnie zmieniły się przetłoczenia błotników.Motor
Większy grill, zmieniony zderzak i światła z diodami LED to najbardziej widoczne efekty faceliftingu.Motor

Cel numer 1: komfort

Dynamika nie jest najmocniejszą stroną Avensisa. Jest nią komfort. Przestronna kabina, staranne wykończenie i świetne odizolowanie pasażerów od niedostatków nawierzchni sprawiają, że pokonywanie długich tras to domena Toyoty. Poprawiony w stosunku do poprzednika układ kierowniczy daje lepsze wyczucie auta i zapewnia kierowcy sporo przyjemności z jazdy.

Toyota Avensis ’2008 - ksenony były oferowane wyłącznie w wersjach Premium i Prestige.Motor
Toyota Avensis '2012 - Biksenony dostępne są w wersjach Sol (w pakiecie za 5000 zł) i Prestige (standard).Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1986 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
152 KM/6200
Maks. moment obrotowy
196 Nm/4000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
automatyczna (CVT)
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1465/585 kg
Średnica zawracania
10,8 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
543/1610 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
478/181/148 cm
Rozstaw osi
270 cm
Opony
225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
9,2/5,8/7,0
Emisja dwutlenku węgla
161 g/km
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
47,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
46,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
12,0/9,0
Rzeczywista poj. bagażnika**
482 l
Cena wersji podstawowej***
119 900 zł
* temp. 5°C, nawierzchnia sucha, opony zimowe;
**pomiar metodą VDA za pomocą pudełek o wym. 20x10x5 cm;
***z tym samym silnikiem

tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas