Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige - test
Avensis to najpopularniejsze w Polsce japońskie auto klasy średniej. W modelu po faceliftingu najmocniejszą stroną Toyoty pozostaje komfort jazdy.
Drobne, ale widoczne
W ramach liftingu przód nadwozia został dostosowany do obecnego stylu Toyoty. We wnętrzu poprawiła się jakość materiałów. Tapicerki są jaśniejsze, a do podstawowej wersji (Luna) trafiły tkaniny stosowane dotychczas w wyższej wersji (Sol). Pozytywna zmiana to wprowadzenie systemu multimedialnego Toyota Touch z ekranem o przekątnej 6,1 cala.
W podstawowej wersji system dysponuje radiem z CD i MP3, kamerą cofania i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. W odmianie Touch&Go dochodzi do tego m.in. nawigacja satelitarna.W topowej wersji (Touch&Go Plus) kierowca ma do dyspozycji widok nawigacji 3D, kalendarz, obsługę e-mail oraz funkcję odczytywania sms-ów i e-maili przez lektora.
W praktyce system Toyota Touch okazuje się bardzo dopracowany, a jego obsługa (w języku polskim) intuicyjna. Kamera cofania przekazuje wyraźny obraz, mapy nawigacji są aktualne, a łączenie się systemu z telefonem i jakość połączenia są bez zarzutu.
Topowa jednostka benzynowa to silnik 2.0 Valvematic o mocy 152 KM. Standardowo współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną, opcjonalnie z bezstopniową przekładnią Multidrive S. Ta druga konfiguracja sprawdza się w ruchu miejskim, ale skutecznie ogranicza dynamikę silnika. Zmiana przełożenia trwa zbyt długo, silnik pracuje na wysokich obrotach, a w kabinie robi się głośno. Przy prędkości 100 km/h jest wyraźnie głośniej niż w Volkswagenie Passacie 1.8 TSI. Skrzynia ma też wpływ na pogorszenie osiągów. Wyniki testowych pomiarów przyspieszenia od 0 do 100 km/h są o ponad sekundę gorsze od tych podawanych przez producenta.
Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige
Toyota Avensis Wagon 2.0 Valvematic Multidrive S Prestige (czytaj test)
Cel numer 1: komfort
Dynamika nie jest najmocniejszą stroną Avensisa. Jest nią komfort. Przestronna kabina, staranne wykończenie i świetne odizolowanie pasażerów od niedostatków nawierzchni sprawiają, że pokonywanie długich tras to domena Toyoty. Poprawiony w stosunku do poprzednika układ kierowniczy daje lepsze wyczucie auta i zapewnia kierowcy sporo przyjemności z jazdy.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1986 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 152 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 196 Nm/4000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna (CVT) |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Masa/ładowność | 1465/585 kg |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 543/1610 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 478/181/148 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Opony | 225/45 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 9,2/5,8/7,0 |
Emisja dwutlenku węgla | 161 g/km |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 47,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 46,8 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 12,0/9,0 |
Rzeczywista poj. bagażnika** | 482 l |
Cena wersji podstawowej*** | 119 900 zł |
* temp. 5°C, nawierzchnia sucha, opony zimowe; **pomiar metodą VDA za pomocą pudełek o wym. 20x10x5 cm; ***z tym samym silnikiem |
tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała