Subaru Outback 2.5i Exclusive - test
Outback to skromne, ale bardzo wszechstronne i dopracowane auto. Testujemy wersję 2.5 po niedawnej modernizacji.

Trzy lata po debiucie aktualna generacja Outbacka przeszła face lifting. Zmieniono m.in. przedni zderzak, reflektory (teraz są skrętne), grill i lusterka boczne, a także zmodyfikowano wnętrze.
Dla rodziny jak znalazł
Outback to jedno z najprzestronniejszych kombi klasy średniej.
Cztery dorosłe postawne osoby będą miały znakomite warunki podróży. Na wszystkich - poza środkowym z tyłu - miejscach jest równie wygodnie, bo także oparcia kanapy mają znaczny (5-stopniowy) zakres regulacji kąta pochylenia.
Bagażnik ma sporą pojemność 559 l, choć mniejszą niż np. w Passacie (639 l). W wykorzystaniu przestrzeni przeszkadzają nadkola, a bezpieczne zapakowanie po dach uniemożliwia brak siatki oddzielającej od kabiny (to największy funkcjonalny mankament Outbacka).

Oparcia można także składać, pociągając za dźwignie umieszczone po bokach bagażnika, a pod jego podłogą wygospodarowano miejsce na duży schowek. Niestety oznacza to, że zamiast koła zapasowego znajdziemy zestaw naprawczy.
Kierowca ma w Outbacku bardzo dobre warunki "pracy". Na szczególną pochwałę zasługuje świetna widoczność.
Obsługa - także systemu multimedialnego - jest bardzo prosta, a jedyna nielogiczność to konieczność resetowania komputera pokładowego oddzielnym przyciskiem na desce, zamiast tymi służącymi do zmiany jego pozostałych ustawień.

Warto wspomnieć o takim "drobiazgu", jak bardzo duża powierzchnia oczyszczania przedniej szyby przez wycieraczki. Po lewej stronie, przy słupku pozostaje tylko minimalny fragment niewytartej powierzchni.
Outback jest seryjnie bogato wyposażony w układy wspomagające kierowcę (ich zbiorcza nazwa to EyeSight, od kamer, które stanowią najważniejszy element systemu).
![[1] Zzestaw kamer systemów bezpieczeństwa. [2] Ta w lusterku wstecznym pokazuje obraz z prawego boku auta. [1] Zzestaw kamer systemów bezpieczeństwa. [2] Ta w lusterku wstecznym pokazuje obraz z prawego boku auta.](https://i.iplsc.com/0007N63GYF90BINR-C322-F4.webp)
Do dyspozycji są m.in. asystenci pasa ruchu (może utrzymywać na nim auto, dokonując korekt kierunku jazdy, lub tylko ostrzegać o przekroczeniu linii) i martwego pola, system automatycznego hamowania w przypadku ryzyka kolizji oraz aktywny tempomat. Działa on wyjątkowo sprawnie i płynnie - hamowanie jest delikatne, co wcale nie jest regułą.
![[1] Większość systemów bezpieczeństwa auta obsługuje się na panelu umieszczonym z lewej strony deski rozdzielczej. [2] Kamery ułatwiają manewrowanie, ale nie zawsze zastąpią nieoferowane czujniki parkowania. [1] Większość systemów bezpieczeństwa auta obsługuje się na panelu umieszczonym z lewej strony deski rozdzielczej. [2] Kamery ułatwiają manewrowanie, ale nie zawsze zastąpią nieoferowane czujniki parkowania.](https://i.iplsc.com/0007N63DQ226MNG9-C322-F4.webp)
![[1] Duża pomarańczowa dioda ostrzega o autach nadjeżdżających z tyłu. [2] Po zatrzymaniu w korku adaptacyjny tempomat informuje kierowcę, gdy samochód stojący z przodu ruszy. [1] Duża pomarańczowa dioda ostrzega o autach nadjeżdżających z tyłu. [2] Po zatrzymaniu w korku adaptacyjny tempomat informuje kierowcę, gdy samochód stojący z przodu ruszy.](https://i.iplsc.com/0007N63JU3SRIAUF-C322-F4.webp)
Komfort pierwszej klasy
Jedną z największych zalet Outbacka jest jego układ jezdny. Zawieszenie pracuje niemal bezgłośnie i znakomicie radzi sobie z wybieraniem nierówności. Jedynie te poprzeczne następujące po sobie na zakręcie odczuwa się na kierownicy i delikatnie wytrącają one auto z toru jazdy.
Poza tym do właściwości jezdnych trudno mieć większe zastrzeżenia - mimo sporych przechyłów w szybko pokonywanych łukach Outback zachowuje stoicki spokój i prowadzi się neutralnie. Dzięki skutecznemu napędowi na cztery koła, dużemu prześwitowi (zmierzone 19,5 cm) i 18-calowym kołom z oponami 225/60 Subaru sprawnie radzi sobie w lekkim terenie.


Bez pośpiechu
Z oferty zniknął silnik wysokoprężny. Outbacka można kupić tylko z benzynowym boxerem. Rozwija on 175 KM, co zważywszy pojemność 2,5 l jest wartością, delikatnie mówiąc, skromną.
Mimo to dynamika jest wystarczająca: podczas pomiarów auto rozpędziło się od 0 do 100 km/h w 9,6 s - o 0,6 s lepiej niż wskazują dane fabryczne.
Boxera zestawiono ze skrzynią bezstopniową, która imituje zmiany siedmiu przełożeń i tylko podczas ostrego przyspieszenia silnik długo pracuje na maksymalnych obrotach. Gdy ktoś chce, może przekładnię przełączyć w tryb ręczny.
Obawy o znaczne spalanie potwierdziły się tylko w cyklu miejskim: zużycie paliwa oscyluje tu w granicach 11 l. Natomiast podczas spokojnej jazdy w trasie jest to nieco ponad 6 l. Na autostradzie, przy 140 km/h boxer potrzebuje około 9,5 l/100 km.

Subaru Outback 2.5i Exclusive | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B4/16 |
Moc maksymalna | 175 KM/5800 |
Maks. moment obrotowy | 235 Nm/4000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | automatyczna/bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 482/184/161 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Masa/ładowność | 1631/469 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 559/1631 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Opony | 225/60 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Zużycie paliwa* | 8,9/6,4/7,3 |
Zasięg | 820 km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,3 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,4 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,8 dB ↑ |
Zużycie paliwa* | 10,8/6,3/8,6 |
Rzeczywisty zasięg | 690 km |
Cena | 180 325 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
SUBARU OUTBACK 2.5i EXCLUSIVE: PLUSY I MINUSY
+ dużo miejsca w kabinie+ niski poziom hałasu+ znaczny komfort jazdy+ bardzo dobra trakcja
- tylko przeciętna dynamika silnika- brak czujników parkowania- dość wysoka cena
SUBARU OUTBACK 2.5i EXCLUSIVE: PODSUMOWANIE

Wszystkie zalety SUV-a (przestronność, wygoda, zdolności terenowe), a do tego - stonowany wygląd.
Subaru Outback 2.5i Exclusive







































































Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 27/2018