Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort - test

Subaru Outback z turbodieslem i przekładnią bezstopniową to pierwsze takie połączenie. I od razu bardzo udane.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort
Subaru Outback 2.0D Lineartronic ComfortMotor

Śmiało można powiedzieć, że Subaru na nowo zdefiniowało pojęcie skrzyni bezstopniowej. Przekładnie CVT w modelach z silnikami benzynowymi znane były z tego, że preferowały spokojną jazdę, a przy wszelkich próbach ostrego przyspieszania wprowadzały silnik na wysokie obroty, trzymając go na nich dopóki kierowca nie odpuścił gazu. Lineartronic, przenoszący napęd za pomocą łańcucha klinowego, odznacza się już zupełnie innym sposobem pracy, mimo że zasada działania pozostała bez zmian.

Wykonana z twardych materiałów deska rozdzielcza wygląda dobrze. Przeszkadza niewygodna obsługa komputera pokładowego. Plus za dużą liczbę półek.Motor

Teraz w Subaru po raz pierwszy połączono skrzynię bezstopniową z turbodieslem. 2-litrowy bokser wyróżnia się nie tylko potężnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm pomiędzy 1600 a 2400 obr./min, ale i wysoką kulturą pracy. To zasługa przeciwsobnego ruchu tłoków, znoszącego wszelkie drgania.

Nowe "połączenie" spisuje się wyśmienicie. W Lineartronicu wyeliminowano praktycznie wszystkie wady CVT. Skrzynia odznacza się szybką reakcją na gaz, ale przede wszystkim sama symuluje zmianę przełożeń, dając wrażenie jazdy samochodem z porządnym automatem. Kolejne wirtualne biegi, których jest 7, zmienia szybko i gładko, a charakterystyczne "przeciąganie", odczuwane niczym ślizganie się sprzęgła, zdarza się jedynie przy ostrym przyspieszaniu, tuż przed zmianą przełożenia na wyższe.

Outback 2.0D Lineartronic ma stały napęd 4x4, ogromne wnętrze oraz dobry ogólny komfort jazdy. Niestety, za odmianę Comfort trzeba zapłacić aż 167 638 zł. To dużo, nawet jak na tak udany samochód.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort (czytaj test)

2-litrowy turbodiesel średnio w teście zużył 7,5 l paliwa. Niezły wynik.Motor
Łopatkami za kierownicą wymusza się zmianę biegu na niższy lub wyższy. Trwa ona raptem 0,1 s.Motor
Przekładnia bezstopniowa Lineartronic nadaje się nie tylko do spokojnej jazdy.Motor
Wykonana z twardych materiałów deska rozdzielcza wygląda dobrze. Przeszkadza niewygodna obsługa komputera pokładowego. Plus za dużą liczbę półek.Motor
Obszerne fotele słabo trzymają ciało w zakrętach i są za mało komfortowe.Motor
Subaru Outback 2.0D Lineartronic ComfortMotor
Subaru Outback 2.0D Lineartronic ComfortMotor

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort - podsumowanie

Trudno uwierzyć, że to skrzynia bezstopniowa. Z silnikiem 2.0D stanowi świetnie połączenie.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort: plusy

  • dobre osiągi,
  • gładka i szybka praca przekładni,
  • znakomita trakcja,
  • obszerne wnętrze i bagażnik,
  • dobry komfort.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic Comfort: minusy

  • niezbyt bezpośredni układ kierowniczy,
  • wysoka cena zakupu,
  • mała poręczność w czasie jazdy,
  • twarde plastiki.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/16
Moc maksymalna
150 KM/3600
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1600
Skrzynia biegów
bezstopniowa
Napęd
4x4
Dług./szer./wys.
479/182/161 cm
Rozstaw osi
275 cm
Masa/ładowność
1638/492 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
526/1726 l
Poj. zbiornika paliwa
65 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,7 s
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,1/5,6/6,3
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,7/6,3/7,5
Cena
167 638 zł
*w przeliczeniu po kursie 1 euro=4,2440 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas