Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement - test

Połączenie mocnego turbodiesla, automatycznej skrzyni, napędu na cztery koła oraz najbogatszej wersji wyposażenia to wyjątkowo ciekawa kombinacja.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement Motor

Skoda Superb jest oferowana z ośmioma silnikami do wyboru, ale to 190-konny 2.0 TDI wydaje się najlepszy dla tego dużego, ważącego ponad 1,5 t auta. Kto szuka z jednej strony maksymalnej wygody, a z drugiej zwiększonej pewności podczas jazdy w trudnych warunkach, może zdecydować się na odmianę wyposażoną w dwusprzęgłową skrzynię DSG oraz napęd na cztery koła. Co warto podkreślić, taki Superb jest oferowany zarówno w podstawowej odmianie Active za 129 300 zł, jak i droższej od niej o 35 100 zł, topowej Laurin & Klement. I taką właśnie testujemy. Trzeba przyznać, że nawet w niej Superb nie jest samochodem, który rzucałby się w oczy. O tym, że to najbogatsza wersja świadczą właściwie tylko felgi oraz dyskretne napisy na karoserii.

O ile kształt deski rozdzielczej z dużą ilością prostych linii nie każdemu przypadnie do gustu, o tyle do jakości wykonania oraz łatwości obsługi trudno mieć większe zastrzeżenia. Nie brakuje schowków.Motor

Bardziej spektakularne wrażenie robi wnętrze Laurin & Klement, w którym seryjna jest m.in. skórzana tapicerka (w testowym aucie była brązowa). Na szczególną pochwałę - poza fantastyczną przestronnością - zasługują duże i bardzo wygodne siedzenia wyposażone w elektryczną regulację o szerokim zakresie. Fotele są seryjnie podgrzewane (podobnie jak zewnętrzne miejsca tylnej kanapy), a za 2000 zł można je wyposażyć w wentylację.

Dynamiczny abstynent190-konny turbodiesel zapewnia Superbowi dobre osiągi. Płynnie reaguje na dodanie gazu i nie łapie zadyszki na niskich obrotach. Sześciobiegowa przekładnia bardzo sprawnie i bez szarpania zmienia biegi, więc korzystanie z jej trybu manualnego jest właściwie zbędne. Dzięki napędowi na cztery koła nie ma problemów z trakcją i nie odczuwa się wpływów silnika na układ kierowniczy, o co nietrudno przy momencie obrotowym 400 Nm, jaki generuje 2.0 TDI. Silnik jest też dobrze wyciszony (przy 140 km/h na 6. biegu pracuje z prędkością 2250 obr./min).

Na uwagę zasługuje zużycie paliwa. Na trasie silnik potrzebuje zaledwie 5,5 l/100 km.

Bagażnik Superba kombi jest ogromy (pojemność 660 l do rolety), a jego kształt – regularny. Oparcia kanapy składa się, pociągając za dźwignie umieszczone po bokach.Motor

Seryjnie do wyboruStandardowym wyposażeniem wersji Laurin & Klement jest zawieszenie DCC, w którym charakterystyka pracy amortyzatorów zmienia się wraz z wyborem profilu jazdy. Jest ich 5 (w tym jeden, który pozawala na indywidualizację ustawień) i wpływają nie tylko na sztywność zawieszenia, ale także na reakcję silnika na dodanie gazu, siłę wspomagania układu kierowniczego czy szybkość zmiany biegów. Biorąc pod uwagę rodzinny charakter Superba, optymalny jest tryb Comfort, w którym udało się uzyskać dobry kompromis pomiędzy pewnym prowadzeniem, a skutecznym tłumieniem nierówności. Warto podkreślić, że komfort jazdy jest wysoki mimo zastosowania niestandardowych 19-calowych felg z niskoprofilowymi oponami. Tylko na największych nierównościach z tylnego zawieszenia dobiegają lekkie stuki, ale wstrząsy przenoszące się do kabiny są niewielkie.

Skoda Superb w wersji wyposażenia Laurin & Klement ma seryjnie 18-calowe felgi z oponami 235/45. W testowym egzemplarzu założono opcjonalne 19-calowe, częściowo polerowane (ogumienie 235/40).Motor

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement: plusy i minusy

+ bardzo przestronne wnętrze+ duży bagażnik+ dobra jakość wykonania+ pewne właściwości jezdne+ dynamiczny silnik+ bogate wyposażenie

- system bezkluczykowego otwierania drzwi nie obejmuje tylnych klamek- zbyt mały zakres regulacji tylnych zagłówków

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement: podsumowanie

Bez dwóch zdań Superb w testowanej wersji - szybki i komfortowy - jest wyjątkowo godny polecenia.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement (czytaj test)

Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & KlementSkoda
W oddzielnym menu można włączać lub dezaktywować poszczególne systemy bezpieczeństwa czynnego.Skoda
Otwieranie klapy ruchem nogi to opcja za 800 zł.Skoda
Jedna z najważniejszych zalet Skody Superb to znakomita przestronność. Pasażerowie mogą regulować nawiew i temperaturę. Niestety, Zagłówki mają mały zakres regulacji, co utrudnia montaż fotelików dla dzieci.Skoda
Obszerne i bardzo wygodne fotele. Skórzana tapicerka i elektryczna regulacja są seryjne w Laurin & Klement.Skoda
Obok gniazd 12 V, USB oraz AUX znajduje się seryjna półeczka na telefon komórkowy, wzmacniająca sygnał GSM.Skoda
Do wyboru: 5 profili jazdy, w których zmieniają się m.in. reakcje silnika i siła wspomagania kierownicy.Skoda
O ile kształt deski rozdzielczej z dużą ilością prostych linii nie każdemu przypadnie do gustu, o tyle do jakości wykonania oraz łatwości obsługi trudno mieć większe zastrzeżenia. Nie brakuje półek i schowków na drobiazgi.Skoda
Listwy z rzepami pozwalają unieruchomić bagaż.Skoda
Bagażnik Superba kombi jest ogromy (pojemność 660 l do rolety), a jego kształt – regularny. Oparcia kanapy składa się, pociągając za dźwignie umieszczone po bokach.Skoda
 
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
190 KM/3500
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość
486/186/148 cm
Rozstaw osi
284 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1560/715 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
660/1950 l
Poj. zbiornika paliwa
66 l (ON)
Opony
235/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,2 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
6,1/4,5/5,1
Teoretyczny zasięg
1290 km
Dane testowe*
8,6/5,5/7,0
Rzeczywisty zasięg
940 km
Cena
129 300 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas