Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K - test

Najbogatsza odmiana Superba – Laurin&Klement – z silnikiem 2.0 TSI i skrzynią biegów DSG kosztuje 127 350 zł. To dużo, ale ta Skoda jest warta swojej ceny.

Superb po liftingu otrzymał zmienione światła, a na klapie bagażnika, która ma teraz przetłoczenie, umieszczono tablicę rejestracyjną.
Superb po liftingu otrzymał zmienione światła, a na klapie bagażnika, która ma teraz przetłoczenie, umieszczono tablicę rejestracyjną.Motor
Nowy wzór kierownicy to właściwie jedyna zauważalna zmiana we wnętrzu Superba. Poza tym wszystko po staremu, czyli dobra ergonomia i porządna jakość wykonania.Motor

Skoda zafundowała Superbowi solidny lifting, tak by flagowa limuzyna czeskiej marki - produkowana od roku 2008 - nie odstawała od najnowszych modeli - Rapida czy Octavii. Efekt zmian jest więcej niż dobry, szczególnie z tyłu - Superb w wersji liftback nie wygląda tak ciężko jak dotąd.

Zmiany we wnętrzu są znacznie skromniejsze i poza nowymi wzorami tapicerek ograniczają się właściwie do zastosowania innych kierownic. Najważniejsze przymioty wnętrza Skody są zatem dokładnie takie jak dotąd: gigantyczna wręcz przestronność (szczególnie na tylnej kanapie) bardzo wygodne obszerne fotele oraz dobra ergonomia i porządna jakość wykonania.

Na szczycie gamy

W testowanej, najbogatszej wersji L&K (od pierwszych liter nazwisk założycieli marki - Laurina i Klementa) można nawet poczuć sporą dawkę luksusu, bo siedzenia są elektrycznie sterowane (za dopłatą fotel pasażera z przodu da się przestawiać z tylnej kanapy), a tapicerka - skórzana. Nie każdemu przypadnie za to do gustu połączenie brązowo-beżowych plastików deski rozdzielczej z pseudodrewnianym wykończeniem. Drugą opcją kolorystyczną w L&K jest jednolity brąz, a klasycznej czarnej nie przewidziano.

Najbardziej charakterystyczne rozwiązanie w Superbie, czyli otwieranie klapy bagażnika na dwa sposoby - jak w liftbacku lub sedanie - nadal jest oczywiście stosowane. Nareszcie ktoś jednak pomyślał, by każdemu sposobowi otwierania przypisać osobny przycisk. Poprzednio, by otworzyć całą klapę trzeba było nacisnąć dwa, umieszczone na jej dole, tuż nad zderzakiem.

Świetna kombinacja

Skoda Superb jakoś odruchowo kojarzy się z turbodieslem 2.0 TDI, ale w gamie jest jednostka zapewniająca znacznie większe emocje - 2.0 TSI. W tym modelu jest ona seryjnie połączona z dwusprzęgłową zautomatyzowaną przekładnią DSG, która do komfortowej natury Superba pasuje wręcz modelowo. Biegi zmienia bardzo szybko, i w 99 przypadkach na 100 - praktycznie bez szarpania. Optymalnym trybem jej pracy jest D. S można sobie darować - silnik jest bardzo dynamiczny, więc dłuższe utrzymywanie go na wyższych obrotach mija się z celem. Tryb ręczny jest bezsensowny, bo i tak po kickdownie oraz dojściu silnika do granicy obrotów dla danego przełożenia skrzynia sama zmienia bieg.

Na słowa uznania zasługuje także układ jezdny Skody, a zwłaszcza wysoki komfort resorowania, jaki zapewnia (mimo zastosowania w testowanym egzemplarzu niskoprofilowych opon 225/40 R18). Podczas ostrzejszej jazdy przeszkadza trochę za lekko pracujący układ kierowniczy i tylko przeciętna trakcja.

Za luksus w wersji L&K Skoda każe sobie dużo płacić. Kogo na niego nie stać, a chce korzystać z dobrodziejstw kombinacji 2.0 TSI z DSG, może ją mieć nawet w Superbie w bazowej wersji wyposażenia Active - za 94 900 zł.

Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K

Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K (czytaj test)

liftbacku. W porównaniu z autem przed liftingiem, znacząco tę czynność ułatwiono.Motor
Klapę bagażnika można w Superbie otwierać jak w sedanie lub...Motor
Bardzo wygodne siedzenia. Skórzana tapicerka i „elektryka” to wyposażenie seryjne.Motor
Elektryczna regulacja przedniego fotela z tylnej kanapy kosztuje 200 zł.Motor
Gigantyczna przestronność.Motor
Z tyłu jest wyświetlacz temperatury, zegarek, podgrzewanie siedzeń, i gniazdo 12V. Nie ma ustawiania parametrów klimatyzacji.Motor
Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&KMotor
18-calowe felgi są seryjne. Bez dopłaty można je zamienić na „siedemnastki”.Motor
Nowy wzór kierownicy to właściwie jedyna zauważalna zmiana we wnętrzu Superba. Poza tym wszystko po staremu, czyli dobra ergonomia i porządna jakość wykonania.Motor
Bagażnik mieści 595 l z zestawem naprawczym i o 30 l mniej z kołem zapasowym.Motor
200-konny silnik benzynowy połączony ze skrzynią DSG to znakomity tandem.Motor
Superb po liftingu otrzymał zmienione światła, a na klapie bagażnika, która ma teraz przetłoczenie, umieszczono tablicę rejestracyjną.Motor
Nowa „twarz” Skody. Taką mają teraz modele Rapid, Octavia, Superb oraz Yeti.Motor

Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K - podsumowanie

Luksus w Skodzie ma sporą cenę, ale najdroższa wersja Superba zapewnia dużą dawkę komfortu.

Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K: plusy

  • bardzo duża przestronność,
  • pojemny bagażnik,
  • dynamiczny silnik,
  • szybka praca skrzyni,
  • komfortowe resorowanie,
  • bogate wyposażenie.

Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K: minusy

  • brak najnowszych systemów bezpieczeństwa, np. aktywnego tempomatu,
  • spore zużycie paliwa w ruchu miejskim,
  • przeciętna trakcja.
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
200 KM/5100
Maks. moment obrotowy
280 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
483/181/146 cm
Rozstaw osi
276 cm
Średnica zawracania
11,7 m
Masa/ładowność
1465/638 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
595/1700 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
225/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,9 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,6/6,3/7,9
Teoretyczny zasięg
760 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
12,3/8,1/10,2
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)
590 km
Cena wersji podstawowej**
94 900 zł
Cena
127 350 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas