Skoda Karoq. Auto pełne elektroniki

Skoda Karoq to przedstawiciel segmentu, który w ostatnich latach przeżywał prawdziwą ekspansję, czyli kompaktowych crossoverów.

Skoda Karoq
Skoda KaroqINTERIA.PL

Czeska marka dość długo zwlekała z wprowadzeniem swojego przedstawiciela do tego segmentu. Systematycznie odświeżano gamę modelową, wprowadzono m.in. nowego dużego SUV-a, czyli Kodiaqa, ale w ofercie wciąż utrzymywano Yeti, które w ostatnich latach nie nadawało się już do podejmowania rywalizacji z konkurencją. Po pierwsze, było starą konstrukcją (weszło na rynek w 2009 roku), po drugie, ze względu na mały bagażnik niespecjalnie sprawdzało się jako auto rodzinne.W końcu jednak zapadła decyzja, że Skoda mocno rozwinie gamę crossoverów. Jednym z elementów tego planu było wprowadzenie na rynek Karoqa - ostatecznie samochód zaprezentowano w 2017 roku. Od premiery minęło już trochę czasu i Skody Karoq coraz częściej można spotkać również na polskich drogach.

Karoq sprzedaje się dobrze, jednak Czesi nie spoczywają na laurach i systematycznie rozwijają ten model. Do naszej redakcji na testy trafił samochód wyposażony w technologie, które nie były dostępne w momencie premiery Karoqa.

Auto napędzane jest silnikiem benzynowym 1.5 TSI o mocy 150 KM i posiada napęd na wszystkie koła. To właśnie pierwsza z nowości - wcześniej napęd 4x4 dostępny był wyłącznie w połączeniu z silnikiem wysokoprężnym. Moment obrotowy przekazywany jest na koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni DSG o siedmiu przełożeniach.

Właśnie wersja 1.5 TSI jest najtańszą odmianą Karoqa z napędem na wszystkie koła. Auto w wersji Ambition kosztuje 113 750 zł, a bogatszej Style - 121 350 zł.

Skoda KaroqINTERIA.PL

Druga nowość w Karoq to tzw. wirtualny kokpit, czyli ekran, który zastępuje tradycyjny prędkościomierz i obrotomierz. Wprowadzenie tego rozwiązania zapowiadano już w momencie prezentacji modelu, ale ostatecznie minęło jeszcze trochę czasu zanim wirtualne zegary pojawiły się na liście wyposażenia opcjonalnego. W zamian za 1850 zł dopłaty Karoq otrzyma ekran o przekątnej 10,25 cala, dzięki któremu można niemal dowolnie spersonalizować wygląd zegarów. Do wyboru jest wiele różnych widoków, od klasycznego, z dwoma okrągłymi wskaźnikami prędkości i obrotów, aż po układ z dominującą na ekranie mapą, której towarzyszą dane dotyczące jazdy. Równie ciekawy jest wygląd sportowy, w którym cyfrowy wskaźnik prędkości wpisano w "analogowy" obrotomierz. Wyglądy ekranów znajdziecie w galerii.

Skoda Karoq 1.5 TSI

Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL
Skoda KaroqINTERIA.PL

Skoda Karoq, nawet w wersji 4x4, nie jest samochodem terenowym. Jednak Czesi zadbali, by samochód mógł zjechać z asfaltu. W testowanym egzemplarzu znalazło się m.in. opcjonalne zawieszenie adaptacyjne DCC, dzięki któremu można regulować sposób tłumienia amortyzatorów, oraz Driving Mode Select z trybem Off-Road.Funkcja ta włącza stały napęd wszystkich kół, wpływa również na sposób działania układów ESP, ASR czy ABS, umożliwia również zjeżdżanie ze wzniesień z minimalną prędkością bez używania hamulca. DCC z Driving Mode Select nie jest tanią opcją (4600 zł), ale jeśli ktoś np. zimą dojeżdża do położonego w górach domku, warto ją rozważyć.

Skoda KaroqINTERIA.PL

Innym wydatkiem, który warto ponieść, jest Pakiet Asystentów Kierowcy. Za 3200 zł otrzymuje pełne wyposażenie w zakresie nowoczesnych, aktywnych systemów bezpieczeństwa. Wymienić warto system automatycznego hamowanie po wykryciu przeszkody - również pieszego i również podczas cofania, system monitorowania martwego kąta czy utrzymywania samochodu na pasie ruchu. Osoby jeżdżące w trasy z pewnością docenią adaptacyjny tempomat, który nie tylko utrzymuje zadaną prędkość, ale również płynnie zwalnia przed przeszkodą lub po prostu utrzymuje za nią bezpieczny, stały dystans.

Skoda KaroqINTERIA.PL

Adaptacyjny tempomat wraz z systemem utrzymywania auta na pasie razem tworzą układ Traffic Jam Assist, który podczas jazdy w korkach, z prędkościami do 60 km/h, potrafi samodzielnie poprowadzić auto, ruszając, zatrzymując i utrzymując pas ruchu.

Mirosław Domagała

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas