Skoda Citigo 1.0 5d Elegance - test

Gdy słowo kryzys odmienia się przez wszystkie przypadki, małe auta wracają do łask. Skoda chce udowodnić, że małe auto może zaspokoić duże wymagania.

Skoda Citigo w wersji 5-drzwiowej. Tania, dobra, funkcjonalna.
Skoda Citigo w wersji 5-drzwiowej. Tania, dobra, funkcjonalna.Motor

Citigo to pierwszy model z odświeżonym logo Skody. Zieloną strzałę zastąpiła srebrna, bardziej subtelna i elegancka, ale dla Czechów wciąż najbardziej liczy się praktyczna strona samochodu.

Na dzień dobry pudełkowata karoseria Citigo zaskakuje przestronnością. Ma 356 cm długości, z czego aż 242 cm przypada na odległość między osiami. To o 12 cm więcej niż w nowej Pandzie i o 3,5 cm więcej niż w Kii Picanto. Nie bez znaczenia jest niemal identyczna jak w Fabii szerokość nadwozia (165 cm). Z przodu wygodnie będzie nawet rosłym osobom, a i z tyłu wyprostowani usiądą pasażerowie o wzroście do 180 cm.

Dodatkowa para drzwi nie tylko ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Z uwagi na krótsze przednie drzwi, kierowcy łatwiej wysiąść z auta na ciasnym parkingu. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 259 l. Klapa unosi się wysoko, ale duży próg utrudnia załadunek ciężkich przedmiotów.

Deska rozdzielcza ma proste kształty, ale jest przejrzysta i dobrze zmontowana. Klimatyzacja w podstawowej wersji Active kosztuje 3500 zł, w droższych Ambition i Elegance jest seryjna.Motor

Prawie dorosłaKierowca Citigo ma do dyspozycji dobrze wyprofilowany fotel ze zintegrowanym zagłówkiem i wystarczającym zakresem regulacji. Nieco kłopotu sprawia dobranie pozycji za regulowaną w jednej płaszczyźnie kierownicą, której wieniec może przesłaniać wskazania prędkościomierza. Aktualną prędkość podaje na szczęście wyświetlacz komputera pokładowego. Niestety, przywyknąć trzeba do niewielkiej tarczy obrotomierza oraz włącznika świateł awaryjnych zagubionego wśród podobnych przycisków.

W lecie doskwiera brak dodatkowych kanałów wentylacyjnych pośrodku deski rozdzielczej. Te nad konsolą środkową kierują strumień powietrza na szybę, zamiast na twarz. Poza tym siermiężny kokpit Skody jest ergonomiczny, a plastikowe elementy są odporne na zarysowania. We wnętrzu nie zabrakło przydatnych schowków.

Jestem z miastaNa drodze Citigo sprawia wrażenie samochodu o rozmiar większego. Rzadko podskakuje na nierównościach, w czym pomagają długi rozstaw osi i koła zepchnięte do narożników nadwozia.

Dość miękkie zawieszenie przyzwoicie wybiera nierówności, rzadko dając o sobie znać hałasami w kabinie. Przechyły karoserii w zakrętach są umiarkowane, naturalna podsterowność łatwa do opanowania, a hamulce - skuteczne. Podczas szybszej jazdy trzeba tylko uważać na podmuchy bocznego wiatru.

Do racjonalnego charakteru auta pasuje 1-litrowy silnik o mocy 60 KM. Najlepiej czuje się w zakresie średnich obrotów, choć lubi wtedy nieco pohałasować. Dynamika okazuje się wystarczająca zarówno do jazdy po mieście, jak i okazjonalnych, dalszych podróży. Z niewielkim obciążeniem Skoda bez trudu osiąga prędkość autostradową, a długie przełożenie piątego biegu pozwala podczas jazdy pozamiejskiej zachować w jej wnętrzu względną ciszę. Zużycie paliwa jest niewielkie i waha się od 4 l/100 km w trasie do około 7 l/100 km w korkach.

Skoda Citigo 1.0 5d Elegance

Skoda Citigo 1.0 5d Elegance - test (czytaj artykuł)

Dzięki krótszym przednim drzwiom z auta łatwiej wysiąść na ciasnym parkingu.Motor
Za 500 zł można wyposażyć Citigo w system awaryjnego hamowania z niskich prędkości (działa do 30 km/h). Motor
Ślady oszczędności: tylne szyby można jedynie uchylać, a na drzwiach i w bagażniku widać gołe blachy. Jasny lakier rozjaśnia jednak smutną kolorystykę wnętrza.Motor
W bagażniku, po bokach znajdują się poręczne haczyki. W standardzie jest zestaw naprawczy, pełnowymiarowe koło to wydatek 200 zł.Motor
Pojemnik na kubek, popielniczka oraz uchwyt na telefon w jednym. Gumowa wkładka chroni urządzenie przed uszkodzeniami.Motor
Komputer pokładowy ma funkcję wyświetlania temperatury cieczy chłodzącej.Motor
Dodatkowa para drzwi kosztuje 1500 zł, a okno dachowe - 2900 zł.Motor
Deska rozdzielcza ma proste kształty, ale jest przejrzysta i dobrze zmontowana. Klimatyzacja w podstawowej wersji Active kosztuje 3500 zł, w droższych Ambition i Elegance jest seryjna.Motor
Nawigacja z Bluetooth kosztuje 1400 zł. 5-calowy ekran wyświetla także dane z radia i komputera oraz zdjęcia z karty SD. Minus za małe przyciski.Motor
Wyposażenie z wyższej półki - lista opcji zawiera podgrzewane fotele (opcja za 800 zł).Motor
Głęboki bagażnik ma pojemność od 259 do 951 l. Oparcia składa się jednym ruchem ręki.Motor
Miejsca nad głowami nie brakuje nawet w wersji z oknem dachowym.Motor
Kabina Skody jest 4-osobowa. Fotele są wygodne.Motor

Trudny wybórCitigo to typ przemyślany, ale z silną konkurencją. Poza Fiatem Pandą, Kią Picanto, Chevroletem Sparkiem i trojaczkami z Kolina (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo), musi się zmierzyć z własnym rodzeństwem spod znaku Volkswagena (Up!). Czesi kuszą niską ceną, opcjonalnym pakietem ekologicznym GreenTec z funkcją start-stop, instalacją LPG oraz atrakcyjnymi, 4-letnimi pakietami serwisowymi.

Marcin Sobolewski

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
60 KM/5000
Maks. moment obrotowy
97 Nm/3000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębny
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
356/165/149 cm
Rozstaw osi
242 cm
Średnica zawracania
9,8 m
Masa/ładowność
854/429 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
259/951 l
Pojemność zbiornika paliwa
35 l (Pb 95)
Opony
175/65 R14
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,6/3,9/4,5
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
5,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,0 s
Elastyczność 60-100 km/h
16,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
23,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
59,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,5/4,4
Zasięg
642 km
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas