Model Scenic jest oferowany w wersji mikrohybrydowej, czyli z niewielkim agregatem elektrycznym.
Renault Grand ScenicMotor
We współpracy z Nissanem, który ma wieloletnie doświadczenie w produkcji napędów elektrycznych, Renault opracował mikrohybrydową wersję Grand Scenica.
Niewielki agregat elektryczny o mocy zaledwie 10 kW (14 KM) służy do odzysku energii podczas hamowania oraz wspomagania podczas rozpędzania z niskich obrotów. Urządzenie zastępuje też tradycyjny alternator i rozrusznik. Dzięki dużej mocy bardzo sprawnie uruchamia silnik Diesla w trybie Start-Stop. Jednak w praktyce większa masa wydaje się pożerać cały zysk z dodatkowego źródła napędu i nawet producent w oficjalnych danych technicznych przyznaje, że wersja ta do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy wolniej niż zwykła.
Silnik 1.5 dCi znany jest powszechnie z niskiego zapotrzebowania na paliwo. Przynajmniej jeżeli napędza samochód nie większy niż kompaktowy i nie jest zmuszany do jazdy z wysokimi prędkościami.
Test jazdy autostradowej wykazał, że Grand Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist nie przepada za wysokim tempem jazdy. Do prędkości 120 km/h pozostaje w miarę oszczędny, a potem zaczyna palić tyle, co w mieście. Oczywiście winę ponosi tu duża powierzchnia czołowa, ale można domniemywać, że mocniejsza jednostka sprawdziłaby się tu lepiej (przy wysokich prędkościach).
W jeździe miejskiej, na zakorkowanych drogach samochód spalał 6,5-7,4 l/100 km, w zależności od płynności ruchu.
Stylistyka wnętrza jest ciekawa, dobre jest też wygłuszenie od strony silnika. Nawigacja z dużym kolorowym ekranem wymaga dopłaty 3450 zł.Motor
Przesuwna centralna konsola z ogromnym schowkiem, rolety i czujniki parkowania są w pakiecie za 2500 zł.Motor
Doskonały pomysł: składaniem oparć foteli można sterować także za pomocą panelu umieszczonego w bagażniku.Motor
Trzeba przyznać, że dopłata do wersji mikrohybrydowej jest naprawdę niewielka (4500 zł), ale trudno dostrzec zyski w postaci zauważalnie niższego zużycia paliwa. Tę kwotę można spokojnie przeznaczyć na dodatkowe wyposażenie (np. schowek w centralnej konsoli, ogrzewane fotele, system parkowania itp).
Grand Scenic jest wystarczająco ciekawym autem bez techniki hybrydowej.
[1] Wszystkie Sceniki mają koła 20-calowe. Komplet zimówek kosztuje więc niemal 3000 zł. [2] Hybrydowe wspomaganie to mały silnik elektryczny z funkcją odzysku energii.Motor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist
Silnik
turbodiesel + elektryczny
Pojemność skokowa
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Moc maksymalna
110 KM/4000 + 14 KM
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
463/187/166 cm
Rozstaw osi
280 cm
Masa/ładowność
1538/702 kg
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.)
189/533/1737 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,9 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
4,0/3,4/3,6
Zużycie paliwa w teście*
7,4/6,0/6,7
Cena
99 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
RENAULT GRAND SCENIC dCi 110 HYBRID ASSIST: PLUSY I MINUSY
+ obszerne wnętrze+ bogate wyposażenie nawet w niemal podstawowej wersji+ ciekawa stylistyka wnętrza i nadwozia
- umiarkowane osiągi- dość wysokie zużycie paliwa - mimo technologii hybrydowej- przechyły nadwozia na zakrętach
Renault Grand ScenicMotor
RENAULT GRAND SCENIC dCi 110 HYBRID ASSIST: PODSUMOWANIE
Technika hybrydowa, z racji podniesienia masy auta, powoduje nawet lekkie pogorszenie osiągów.
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid Assist
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Renault Grand Scenic dCi 110 Hybrid AssistMotor
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 49/2017