Porsche 718 Boxster S - test

Boxster ma teraz nowy silnik turbo i nazwę, która nawiązuje do wyścigowego 718.

Porsche 718 Boxster
Porsche 718 BoxsterMotor

Nazwę 718 nosił legendarny wyścigowy model z lat 50. i 60. XX w., mający na swoim koncie liczne sukcesy sportowe. W tym klasowe zwycięstwo w 24h Le Mans.

Porsche 718 korzystało z centralnie umieszczonego, 4-cylindrowego silnika. Od tego roku jednostka o takiej samej liczbie cylindrów wprawia w ruch odnowionego Boxstera, który w hołdzie dla 718 otrzymał ten sam przydomek.

W odmianie S nowy silnik (bokser) ma 2,5 litra pojemności, turbo o zmiennej geometrii, zmienne fazy rozrządu i bezpośredni wtrysk. Rozwija 350 KM przy 6500 obr./min i 420 Nm od 1900 do 4500 obr./min. W poprzedniku z 6-cylindrową jednostką 3.4 było to, odpowiednio, 315 KM (7800 obr./min) oraz 360 Nm pomiędzy 4500 a 5800 obr./min.

Na konsoli środkowej znalazł się nowy, znacznie poprawiony system multimedialny. Nowa jest też kierownica z plastikowymi ramionami.Motor

Znakomite osiągi

Nowy silnik zapewnia dużo lepszą dynamikę w niskim zakresie obrotów. Przy około 2800 obr./min eksploduje mocą i szalenie szybko nabiera prędkości. Wyróżnia się przy tym świetną reakcją na gaz. Do 100 km/h rozpędza 718 w 4,0, a nie w 4,8 s, jak wolnossący Boxster S PDK. 160 km/h nowe auto osiąga szybciej aż o 2 s (9,1 wobec 11,1 s).

[1] Podobnie jak w odnowionych 911, także 718 ma sportowy tryb pracy układu ESP. [2] Nowość – pokrętło wyboru trybów jazdy. Przyciskiem poprawia się reakcje silnika.Motor

Ale poprawiły się nie tylko osiągi. Jak przystało na model w duchu downsizingu - zmalało zużycie benzyny (minimum 98-oktanowej). Średnio w czasie testu wyniosło ono 9,7 l/100 km. W mieście, gdzie można docenić perfekcyjnie działający system start/stop, 718 potrzebuje około 11,3 l paliwa na 100 km, w trasie - o ponad 4 l mniej.

718 już nie jest jednak tak wyjątkowe jak Boxster S. Dlaczego? Bo nie "krzyczy" równie donośnie i metalicznie jak on. Owszem, testowany model wspomaga się opcjonalnym sportowym wydechem, generującym dźwięki również przez głośniki umieszczone w okolicach tłumików, ale to już nie to samo.

Nawet wysokim osobom nie zabraknie tu miejsca. Fotele są twarde i dobrze trzymają w zakrętach. Siedzi się w nich bardzo nisko.Motor

Świetna maszyna

Przekładnia PDK jest najlepszym tego typu urządzeniem na rynku. Działa błyskawicznie, na kickdown reaguje w okamgnieniu i ma świetny tryb ręczny.

Równie mocne wrażenie robi reszta 718. Nadwozie ma ogromną sztywność, układ kierowniczy jest o 10% bardziej bezpośredni niż dotychczas i pozwala niemal "dotykać" asfaltu. Zmodyfikowany układ jezdny sprawia, że 718 lepiej broni się przed siłami bocznymi w zakrętach. Szczególnie jeśli korzysta z obniżonego o 2 cm sportowego zawieszenia. W normalnym trybie jazdy komfort jest w pełni akceptowalny, w Sport+ wyraźnie spada.

718 ma dwa bagażniki. Przedni (na zdjęciu z lewej) o pojemności 150 l i tylny – 125-litrowy. Przed nim została umieszczona jednostka napędowa.Motor

718 każde dodanie gazu przy niewielkiej prędkości przekuwa w taniec tylnej osi. Prowadzi się absolutnie wyczuwalnie i jest idealnie wyważone. Daje to poczucie zespolenia człowieka z maszyną. Bardzo ochoczo zmienia kierunek, a w zakrętach ma mnóstwo przyczepności. Dlatego aby sprowokować kontrolowany poślizg, należy najpierw dociążyć przednią oś. Inaczej 718 potrafi "wypłużyć". Z takiego potomka klasyczne 718 powinno być dumne!

Płócienny dach składa się i rozkłada automatycznie podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Dobrze izoluje od świata zewnętrznego.Motor
 
Porsche 718 Boxster S
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2497 cm3
Moc maksymalna
350 KM/6500
Maks. moment obrotowy
420 Nm/1900
Skrzynia biegów
automatyczna/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
438/180/128 cm
Rozstaw osi
248 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1385/310 kg
Pojemność bagażnika (przód/tył)
150/125 l
Opony (przód/tył)
235/40 R19/265/40 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
285 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,2 s (z pakietem Sport Chrono)
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
70,5 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*
9,5/6,0/7,3
Teoretyczny zasięg
870 km
Dane testowe*
11,3/8,1/9,7
Rzeczywisty zasięg
620 km
Cena
339 829 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

PORSCHE 718 BOXSTER S: PLUSY I MINUSY

+ wyśmienite osiągi+ umiarkowane zużycie paliwa+ świetne prowadzenie+ przydatność na co dzień

- kosztuje o prawie 125 tys. zł więcej niż 300-konny Boxster- drogie dodatki

PORSCHE 718 BOXSTER S: PODSUMOWANIE

Jazda poślizgami na „mokrym” wymaga wyczucia w obchodzeniu się z gazem. 718 to maszyna do połykania zakrętów. Ale nie „bokami”.Motor

718 Boxster S może brzmi gorzej, ale po liftingu zyskało wiele. To najlepszy niewielki roadster na rynku.

Porsche 718 Boxster S

Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor
Porsche 718 Boxster SMotor

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 30/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas