Porównanie: Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback

Skoda Rapid to najtańszy kompakt w ofercie Grupy Volkswagena. Sprawdzamy jego budżetowy charakter w porównaniu z koreańskim przebojem – Kią Cee'd.

Kia Cee'd 1.4 CRDI L, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 Elegance
Kia Cee'd 1.4 CRDI L, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 EleganceMotor

Samochody budżetowe zyskują ostatnio na popularności. Po udanej "reaktywacji" marki Dacia budżetowe modele wprowadziły do swoich gam także Citroen, Peugeot i Skoda. Jednak atrakcyjna cena takich aut nie bierze się znikąd. Próżno w nich szukać nowinek technicznych i zaawansowanych systemów poprawiających bezpieczeństwo czy komfort jazdy. A mimo to dzięki niskiej cenie uchodzi im to na sucho. Ale właściwie czy trzeba im tyle wybaczać? Czy wszystkie samochody w tej cenie wymagają od swoich właścicieli takich wyrzeczeń? Sprawdziliśmy to, porównując Skodę Rapid Spaceback z Kią Cee’d.

Wyraźne oszczędności

Z zewnątrz Rapid nie zdradza budżetowego charakteru, z opcjonalnym pakietem Style można wręcz uznać go za jeden z ciekawiej wyglądających modeli w gamie Skody. Co innego w środku. Twarde tworzywa sztuczne na desce rozdzielczej i boczkach drzwi, niezbyt rozbudowane fotele o ograniczonej regulacji, tylko jednostrefowa klimatyzacja - to nie są wady, ale dobitnie świadczą o poczynionych oszczędnościach.

Estetyczny, ciekawy i wykończony przyjemnymi w dotyku tworzywami kokpit Cee'da. Przycisków na kierownicy jest sporo, ale są logicznie rozmieszczone. Wszystkie szyby mają tryb automatyczny.Motor
Kokpit Rapida jest łatwy w obsłudze, ale wykonano go z twardych tworzyw (za to można wybrać ich kolor – beżowy lub czarny). Szyby nie mają trybu auto. Kierownica świetnie leży w dłoniach.Motor

U rywala nie ma takiego poczucia - przekonuje o tym już ciekawy projekt nadwozia, np. górna krawędź przedniej szyby, nawiązująca kształtem do grilla. Prosta na pewno byłaby tańsza w produkcji. We wnętrzu też nie oszczędzano ani na designie, ani na wykończeniu. W przeciwieństwie do Skody, tu nabywca może dokupić m.in. dwustrefową klimatyzację, bezkluczykowy dostęp i prędkościomierz wyświetlany na ekranie. A w droższej wersji nawet ogrzewanie kierownicy. W budżetowych autach tego nie ma. Lepsze wrażenie robią też duże i wygodne fotele Cee’da.

Z przodu więcej miejsca w każdym kierunku, zwłaszcza na szerokość, oferuje Cee’d. Ale i w Rapidzie nawet wysocy kierowcy nie powinni narzekać na ciasnotę. Także z tyłu oba samochody bez problemu zmieszczą wysokich podróżnych (w Skodzie znajdą oni nieco więcej przestrzeni na nogi, w Kii - nad głowami). I w obu kabiny są zbyt wąskie, by na tylnych siedzeniach wygodnie usiadły trzy dorosłe osoby.

Tanie podróżowanie

Testowane auta mają pod maskami 90-konne diesle, ale ten w Kii jest mniejszy (1.4 wobec 1.6 w Skodzie). Silnik czeskiego auta jest słabiej wyciszony i, choć przy stałej prędkości wyniki pomiarów hałasu w obu autach niemal się nie różnią, podczas przyspieszania o wiele wyraźniej słychać klekot jednostki 1.6 TDI.

Rapid o ponad sekundę szybciej rozpędza się do 100 km/h, ale pod względem elastyczności na najwyższym biegu lepiej wypada Cee’d. Mimo że w jego przypadku oznacza to szóste przełożenie, podczas gdy Skoda ma ich tylko pięć.

Choć Rapid ma większy silnik i o jeden bieg mniej, to właśnie on jest oszczędniejszy. Przy spokojnej jeździe w trasie zadowala się zaledwie 3,8 l na 100 km - to wręcz rekordowy rezultat. W mieście zużycie rośnie do niezłych 6,8 l/100 km. Podobnie traktowany Cee’d potrzebuje na każde 100 km odpowiednio 4,4 i 7,2 l ON. To też świetne wyniki - właścicieli obu aut ucieszą tanie podróże i rzadkie tankowanie.

Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback

Porównanie: Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback (czytaj test)

Ciemne wykończenie świateł przeciwmgielnych (oraz tylnych kloszy) to element pakietu Style za 4600 zł. W droższym o 400 zł pakiecie Style II maja dodatkowo funkcję doświetlania zakrętów.Motor
Prosty projekt Rapida można poprawić, dokupując za 4600 zł pakiet Style (fot.) zawierający szklany dach, przedłużona tylną szybę i czarne wykończenie świateł i lusterek. Felgi 16'' kosztują 800 zł.Motor
Fotele Cee'da mają długie siedziska, są dobrze wyprofilowane i okazują się bardzo wygodne.Motor
W stosunku do rywala, Kia oferuje o 3 cm więcej miejsca nad głowami, ale też o 4 cm mniej na nogi jadących z tyłu. Dość wysoki tunel środkowy.Motor
Estetyczny, ciekawy i wykończony przyjemnymi w dotyku tworzywami kokpit Cee'da. Przycisków na kierownicy jest sporo, ale są logicznie rozmieszczone. Wszystkie szyby mają tryb automatyczny.Motor
Sprzęt audio Kii oferuje nie tylko komplet złącz i Bluetooth, ale nawet dysk twardy na muzykę.Motor
Z testowanej dwójki tylko w Kii pasażerowie jadący z tyłu mają do dyspozycji własne dysze wentylacji.Motor
Próg załadunkowy 380-litrowego bagażnika jest umieszczony nieco wyżej niż w Skodzie. Pod podłogą – kilka schowków i „dojazdówka”.Motor
Kia Cee'd 1.4 CRDI L, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 EleganceMotor
Fotele Rapida wyglądają skromnie i nie zachwycają ani wygodą, ani podparciem bocznym.Motor
Jak w Kii – dwoje dorosłych zmieści się wygodnie, trójce będzie już dość ciasno. Powód: tylko 137 cm szerokości kabiny (u Kii jest podobnie - 138 cm).Motor
Wielki szklany dach wpuszcza do wnętrza mnóstwo światła i nie zabiera zbyt dużo miejsca nad głowami.Motor
Wysoki bagażnik mieści 415 l, a jego pokrywa unosi się o 12 cm wyżej niż w Kii. Pod podłogą jest koło dojazdowe (300 zł), ale nie ma schowka.Motor
Kokpit Rapida jest łatwy w obsłudze, ale wykonano go z twardych tworzyw (za to można wybrać ich kolor – beżowy lub czarny). Szyby nie mają trybu auto. Kierownica świetnie leży w dłoniach.Motor
W Skodzie za jednostrefową klimatyzację trzeba dopłacić (rywal seryjnie oferuje dwustrefową).Motor
Nierówna górna krawędź przedniej szyby (nawiązanie do kształtu grilla) to dowód na to, że projektując Cee'da koreański koncern nie kierował się wyłącznie oszczędnościami.Motor
Z tyłu urozmaicone wieloma przetłoczeniami nadwozie Cee'd wygląda równie ciekawie co z przodu. W wersji wyposażeniowej L aluminiowe „szesnastki” wymagają dopłaty w wysokości 1500 zł.Motor

Lepsze połączenie

Na drodze lepsze wrażenie robi jędrne zawieszenie Kii, które łączy niezłą zwinność i pewne prowadzenie z bardzo dobrym, jak na kompakt, komfortem jazdy. Jego wadą jest nieco zbyt głośna praca.

Sztywniejszemu zawieszeniu Skody zdarza się pohałasować tylko na bruku albo drodze zbudowanej z płyt. Jednak nie radzi sobie ono z wybojami równie dobrze jak to w Cee’dzie. Na poprzecznych nierównościach pasażerowie Rapida nie unikną wstrząsów. W zakrętach Skoda prowadzi się podobnie do Kii. Tak samo chętnie reaguje na ruchy kierownicy i podobnie neutralnie pokonuje zakręty, na zbyt ostry skręt kierownicy reagując równie niedużą podsterownością.

Budżetową Skodę z 90-konnym dieslem można mieć za 60 550 zł, ceny Kii startują od 58 tys. zł. Testowane, topowe wersje kosztują niemal tyle samo (nieco ponad 70 tys. zł), ale Cee’d jest lepiej wyposażony od Rapida.

Kia Cee'd, Skoda Rapid Spaceback - podsumowanie

Choć Rapid jest udanym i ciekawie wyglądającym modelem, nie potrafi ukryć swojego budżetowego charakteru. Zwłaszcza na tle Kii, która kosztuje tyle samo, ale jest lepiej wyposażona, ma korzystniejszą gwarancję i nie wymaga tylu wyrzeczeń. To po prostu lepsze auto.

 
Kia
Skoda
Model
Cee'd
Rapid Spaceback
Wersja
1.4 CRDI L
1.6 TDI 90 Elegance
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1396 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
90 KM/4000
90 KM/4200
Maks. moment obrotowy
220 Nm/1500
230 Nm/1500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
431/178/147 cm
430/171/146 cm
Rozstaw osi
265 cm
260 cm
Średnica zawracania
10,6 m
10,9 m
Masa/ładowność
1290/620 kg
1205/535 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
380/1380 l
415/1380 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (ON)
55 l (ON)
Opony
195/65 R15
185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
170 km/h
182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,5 s
12,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,4 s
12,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h
10,5 s (4. bieg) →
9,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
13,5 s (6. bieg) →
14,0 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,9 m →
35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,7 m →
35,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,6 dB →
66,0 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,9
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,3/3,5/4,1
5,6/3,9/4,5
Teoretyczny zasięg
1290 km
1220 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,2/4,4/5,8
6,8/3,8/5,3
Rzeczywisty zasięg
910 km
1040 km
Cena wersji podstawowej**
57 990 zł
57 990 zł
Cena
70 990 zł
70 550 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Oba testowane samochody w kwestii ceny i wyposażenia są zupełnie porównywalne. W testowanych odmianach dzieli tylko 440 zł różnicy w cenie. Kia Cee'd oferuje nieco więcej elementów (jak wejście USB, Bluetooth czy automatyczna klimatyzacja), ale po zrównaniu wyposażenia obu aut różnica rośnie raptem do 860 zł.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Kia Cee'd 1.4 CRDI L, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 EleganceMotor

Po uwzględnieniu ceny i wyposażenia Kia utrzymała prowadzenie - to lepszy wybór.

Tekst: M. Kryka, zdjęcia: K. Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas