Porównanie: Fiat Freemont, VW Cross Touran

Rodzinne, obszerne, funkcjonalne i... trochę nudne. Zazwyczaj tak określa się minivany. Fiat i Volkswagen mają jednak w swojej ofercie modele, które starają się wzbudzić emocje swoim lekko uterenowionym charakterem.

Fiat standardowo jest autem 7-osobowym. VW za 2 dodatkowe miejsca wymaga dopłaty.
Fiat standardowo jest autem 7-osobowym. VW za 2 dodatkowe miejsca wymaga dopłaty.Motor

Fiat Freemont to pierwszy model tego producenta, który jest efektem przejęcia przez włoską markę amerykańskiego Chryslera. Za podstawę dla tego auta posłużył oferowany w Europie od 2007 roku Dodge Journey.

Fiat Freemont i Volkswagen Cross Touran - najlepsze vany na bezdroża.Motor

Freemonta trudno nazwać typowym minivanem. Jego sylwetka nie jest jednobryłowa, a wyraźnie zaznaczona maska i masywne nadkola nasuwają skojarzenia z SUV-ami czy crossoverami.

Volkswagen też ma pomysł na vana z akcentami w stylu SUV. To Cross Touran - specjalna wersja wyposażeniowa popularnego Tourana. Ten model wyróżnia się nakładkami na zderzakach i nadkolach oraz podwyższonym o 2 cm zawieszeniem, które ma dodatkowo wzmocnione sprężyny. W obu przypadkach napęd przenoszony jest na przednią oś.

Freemont imponuje rozmiarami - liczy 489 cm długości, a jego rozstaw osi to 289 cm.

Freemont zaskakuje pozycją za kierownicą, która przypomina bardziej auto osobowe niż minivana. Plusy za czytelność kokpitu, niezłe tworzywa i dobrą widoczność.Motor

Dzięki temu bez większych problemów udało się wygospodarować miejsce na trzeci rząd siedzeń, który jest wyposażeniem standardowym.

Cross Touran jest wyraźnie mniejszy (krótszy aż o 21 cm rozstaw osi), ale także dostępny jest w wersji 7-osobowej. W przypadku Fiata można zamówić auto w konfiguracji 5-osobowej.

Mimo tak dużych różnic w wymiarach zewnętrznych, przestronność kabin obu samochodów jest porównywalna. Owszem, Freemont oferuje nieco więcej miejsca, zwłaszcza na szerokość, ale nie jest to przewaga zbyt odczuwalna. W obu modelach drzwi otwierają się bardzo szeroko, co ułatwia zajmowanie miejsc.

Cross Touran to typowy przedstawiciel Volkswagena. Nie ma tu zbyt wiele fantazji, ale ergonomia i łatwość obsługi stoi na najwyższym poziomie.Motor

Różnice we wnętrzuW drugim rzędzie Fiat stosuje kanapę dzieloną na dwie części. Można ją przesuwać czy regulować nachylenie oparć. Volkswagen dla odmiany proponuje 3 niezależne fotele - rozwiązanie typowe dla minivanów i bardziej praktyczne. Przewaga Cross Tourana widoczna jest również w przypadku bagażnika, którego pojemność wynosi aż 695 litrów. Freemont w wersji 5-osobowej może zmieścić o 135 litrów mniej.

Oba modele to auta typowo rodzinne, W Fiacie dziwić może zatem brak wyłącznika poduszki powietrznej pasażera. Uniemożliwia to przewożenie dziecka w nosidełku. Takie rozwiązanie znajdziemy natomiast w Cross Touranie.

Prezentowane minivany wyposażono w dwulitrowe turbodiesle o mocy 170 KM. W obu przypadkach są to najmocniejsze jednostki. Fiat oferuje oprócz niej słabszą, 140-konną wersję silnika 2.0 Multijet. W gamie Cross Tourana znajdują się jeszcze 2 silniki benzynowe (140 i 170 KM) oraz 2 diesle (105 i 140 KM).

Różnice w osiągachMimo identycznej mocy, nasze redakcyjne pomiary osiągów wykazują spore różnice między rywalami. Cross Touran 2.0 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza o 2,3 sekundy szybciej. Nie bez znaczenia jest tu spora różnica w masach własnych obu samochodów. Fiat jest cięższy o ponad 250 kg. Taka dysproporcja tłumaczy też wyniki testowego zużycia paliwa.

W ruchu miejskim Fiat zużywa około 9 l ON/100 km, podczas gdy Volkswagenowi wystarczy 7,3 l/100 km. Różnica zmniejsza się w trasie, ale nadal Cross Touran jest tu górą. Fiat rewanżuje się większym zasięgiem, który jest efektem wyraźnie (o 18 litrów!) większego zbiornika paliwa.

Różnice w komforcieOdmienny charakter Fiata i VW widać jednak najbardziej w charakterystyce zawieszenia i układu kierowniczego. Auto włoskie jest mistrzem komfortu. Świetnie tłumi nierówności, nawet te większe. W tej dziedzinie VW wypada wyraźnie słabiej. Jego zawieszenie jest zbyt twarde jak na stan naszych dróg. Szybka jazda równą autostradą to domena niemieckiego minivana. Jazdę z wyższymi prędkościami uprzyjemnia też precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy. Pod tym względem Fiat wypada wyraźnie słabiej.

Jeśli ktoś oczekuje większej radości z jazdy, znajdzie ją za kierownicą Cross Tourana. Komfort to już domena Freemonta.

Największe podobieństwa w przypadku tych aut widoczne są w cennikach. Po doposażeniu VW w trzeci rząd siedzeń, okazuje się różnica w cenie na korzyść Cross Tourana. Zaletą niemieckiego auta okazuje się też znacznie szersza lista opcji, dzięki czemu łatwiej dopasować je do potrzeb. Fiat nie rozpieszcza opcjami, a takich rozwiązań, jak światła ksenonowe czy nawigacja nie przewiduje dla swojego największego modelu w gamie.

Porównanie: Fiat Freemont, Volkswagen Cross Touran

Porównanie: Fiat Freemont, VW Cross Touran (czytaj test)

Dodatkowe fotele to standard, ale można z nich zrezygnować.Motor
Kanapa drugiego rzędu dzieli się na dwie części. Można je przesuwać i regulować kąt nachylenia oparć.Motor
System bezkluczykowy, ale... wlew paliwa jest już wyposażony w zamek. Niepraktyczne.Motor
Przy komplecie pasażerów maleje do 145 l, ale to całkiem niezły wynik.Motor
W konfiguracji 5-osobowej bagażnik liczy 540 l pojemności.Motor
Sześciobiegowa skrzynia Freemonta nie jest przykładem idealnej precyzji działania.Motor
Mały ekran i mało intuicyjna obsługa. Audio montowane w Fiacie musi uznać wyższość konkurenta.Motor
Freemont zaskakuje pozycją za kierownicą, która przypomina bardziej auto osobowe niż minivana. Plusy za czytelność kokpitu, niezłe tworzywa i dobrą widoczność.Motor
Fotele Fiata są nieco zbyt miękkie. Podparcie boczne jest słabsze niż w Cross Touranie.Motor
Drugi rząd siedzeń składa się z 3 niezależnych foteli. To typowe rozwiązanie w tej klasie.Motor
Fotele wyglądają i są świetne. Dość twarde, ale bardzo wygodne i z szerokim zakresem regulacji.Motor
Kamera znacznie ułatwia manewrowanie. VW oferuje też system automatycznego parkowania.Motor
Składanie foteli nie należy do wygodnych.Motor
Bagażnik wersji 5-osobowej jest ogromny (695 l).Motor
Nawigacja "RNS 510" to jedno z najlepszych urządzeń na rynku.Motor
W wersji silnikowej 2.0 TDI o mocy 170 KM przekładnia DSG jest standardem. I dobrze.Motor
Cross Touran to typowy przedstawiciel Volkswagena. Nie ma tu zbyt wiele fantazji, ale ergonomia i łatwość obsługi stoi na najwyższym poziomie.Motor
Fiata Freemonta trudno nazwać typowym minivanem.Motor
Światła do jazdy dziennej plus biksenony. Reflektory Tourana są jego mocną stroną.Motor
Fiat standardowo jest autem 7-osobowym. VW za 2 dodatkowe miejsca wymaga dopłaty.Motor

PodsumowanieMimo podobnego, utrzymanego w stylu SUV, charakteru oba auta więcej dzieli niż łączy. Porównanie wygrywa "uterenowiona" wersja Tourana. Volkswagen w każdej konkurencji okazuje się lepszy, a największą przewagę zdobywa dzięki układowi napędowemu. Wysoki komfort jazdy i nieco bogatsze wyposażenie seryjne Fiata to zbyt mało by pokonać dopracowanego do bólu i tańszego Volkswagena.

Dane techniczne
Fiat Freemont
VW Cross Touran
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1956 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
170 KM/4000
170 KM/4200
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1750
350 Nm/1750
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
aut./6-biegowa (DSG)
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1874/531 kg
1613/607 kg
Średnica zawracania
12,0 m
11,2 m
Pojemność bagażnika (7/5/2 os.)
145/540/1461 l
121/695/1913 l
Pojemność zbiornika paliwa
78 l (ON)
60 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
489/188/175 cm
461/180/169 cm
Rozstaw osi
289 cm
268 cm
Opony (przód; tył)
225/65 R17; 225/65 R17
215/50 R17; 235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
195 km/h
213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
8,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,3/5,3/6,4
7,0/5,0/5,7
Emisja dwutlenku węgla
169 g/km
151 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
8,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,5 s (4. bieg)
-*
Elastyczność 80-120 km/h
12,4 s (6. bieg)
-*
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,5 m
37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,8 m
38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB
62,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,0/6,5
7,3/5,8
Cena
121 990 zł
112 590 zł
*niemierzalne ze skrzynią automatyczną

Wojtek Jurko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas