Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic

Francja słynie z wspierania rodzin. Może dlatego Francuzi robią tak dobre minivany? Sprawdziliśmy, który jest najlepszy.

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic
Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand ScenicMotor

To już trzeci pojedynek nowego Grand C4 Picasso na naszych łamach. Najpierw wygrał z VW Touranem, potem zdeklasował Peugeota 5008.

Jednak to starcie może być znacznie trudniejsze. Porównaliśmy go bowiem z najpopularniejszym rywalem, Renault Grand Scenikiem. Który francuski minivan lepiej spełnia oczekiwania dużej rodziny?

Konflikt pokoleń

Obecna generacja Renault Scenika jest na rynku już od pięciu lat. Gdy w ubiegłym roku debiutował nowy Citroen C4 Picasso, Scenic doczekał się zaledwie liftingu.

Ale gdy widzi się oba auta, różnica wieku między nimi wydaje się jeszcze większa. Citroen wygląda na młodszego o dekadę. Podobnie jest z kokpitami - owszem, w Sceniku zegary zastąpiono ekranem, ale to jedyny znak nowych czasów. U rywala tylko dźwignia zmiany biegów jest konwencjonalna. Reszta to czysty futuryzm - duże ekrany, zachodząca na dach przednia szyba, nawet kierownica nie jest tu okrągła. Obsługa jest zupełnie intuicyjna, choć w Sceniku nieco łatwiej sie odnaleźć.

Citroen przestronniejszy

Rozstaw osi opartego na platformie modułowej Citroena wynosi 284 cm, w Renault jest on o 8 cm mniejszy. Scenic jest też o 3 cm krótszy, za to okazuje się nieco szerszy i wyższy.

kokpit wykończono lepszymi niż u rywala tworzywami. Niemal wszystko obsługuje się dolnym ekranem, na górnym można np. wyświetlać zdjęcia.Motor

Jak te różnice przekładają się na przestronność? W dwóch pierwszych, najważniejszych rzędach siedzeń lepszy jest Citroen. Mimo węższego nadwozia, jego kabina jest tu o 2-3 cm szersza, a kierowca może cofnąć swój fotel aż o 6 cm dalej niż w Renault.

jedyną ciekawostką są tu centralne wskaźniki. Wygodnie umieszczona dźwignia zmiany biegów. Wejścia AUX i USB są na widoku.Motor

Tylko w dodatkowym, trzecim rzędzie obaj konkurenci wypadają podobnie. Równie słabo. W C4 Picasso jadącym tam najtrudniej jest zmieścić głowy, a w Sceniku - nogi. W obu autach najlepiej po prostu unikać tych siedzeń, jeśli ma się powyżej 170 cm wzrostu.

Bagażnik Citroena mieści według naszych pomiarów o 49 l więcej niż ten w Renault.

Duży może więcej

Obydwa testowane minivany mają pod maskami najmocniejsze dostępne turbodiesle. W Renault jest to jednak jednostka o pojemności 1,6 l i mocy 130 KM, podczas gdy Citroena napędza 150-konny silnik 2.0. Teoretycznie różnica jest duża, w rzeczywistości oba auta mają zbliżone osiągi - mocniejsze szybciej osiąga "setkę", ale ich elastyczność jest już niemal taka sama.

Różni je za to kultura pracy. Citroen chętnie przyspiesza już od ok. 1400 obr./min, płynnie rozwija moc, a dźwięk jego diesla może się nawet podobać. Tymczasem jednostka Renault potrzebuje obrotów, by zabrać się do roboty. Poniżej 2000 obr./min nie dzieje się nic, potem auto wystrzeliwuje do przodu. Taki charakter silnika wymaga częstego redukowania biegów przy wyprzedzaniu i mniej pasuje do rodzinnego minivana. Ale przynajmniej przekładnia Scenika pracuje precyzyjniej niż ta w Citroenie.

Oba auta mają dość miękko zestrojone zawieszenia i zapewniają zbliżony, wysoki komfort jazdy. Różnice czuć dopiero na zniszczonych drogach, gdzie zawieszenie Scenika słabiej (i głośniej) tłumi nierówności.

Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic

Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic (czytaj test)

Lewą i prawą część wysokiej szyby można zasłonić roletami.Motor
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI IntensiveMotor
Konsolę (ze schowkiem) między fotelami można przesuwać.Motor
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 BoseMotor
Przydatne schowki umieszczono też pod nogami podróżnych.Motor
514 l to pojemność o blisko 9% mniejsza od deklarowanej.Motor
...a wsiadanie i wysiadanie jest o wiele trudniejsze niż u rywala.Motor
Dostęp do tylnych siedzeń Citroena nie jest najgorszy.Motor
W wersji Intensive elektrycznie sterowana klapa kosztuje 1800 zł.Motor
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI IntensiveMotor
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI IntensiveMotor
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 BoseMotor
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 BoseMotor
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 Bose, Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI IntensiveMotor
W 3. rzędzie: luźno nad głowami, ale nie ma jak zmieścić nóg...Motor
Wygodne fotele wersji Bose są częściowo pokryte skórą.Motor
Jedyną ciekawostką są tu centralne wskaźniki. Wygodnie umieszczona dźwignia zmiany biegów. Wejścia AUX i USB są na widoku.Motor
Nad stolikami przewidziano praktyczne kieszonki.Motor
W 3. rzędzie siedzeń dokucza głównie brak miejsca na głowy.Motor
Za skórzaną tapicerkę trzeba tu dopłacić aż 7,9 tys. zł.Motor
W dużym centralnym schowku jest gniazdo 220 V i dwa USB.Motor
Kokpit wykończono lepszymi niż u rywala tworzywami. Niemal wszystko obsługuje się dolnym ekranem, na górnym można np. wyświetlać zdjęcia.Motor
Bagażnik mieści standardwo 563 l – o 13% mniej niż powinien.Motor

Co ciekawe, także podczas dynamicznej jazdy lepszy jest Citroen - prowadzi się pewniej, precyzyjniej i jest stabilniejszy przy wysokich prędkościach.

Który oszczędniejszy?

Osiągnięcie deklarowanego przez obu producentów zużycia paliwa okazuje się nierealne.

Według Citroena, jego 2-litrowy silnik potrzebuje mniej paliwa niż jednostka 1.6 w Renault. W rzeczywistości tak nie jest, choć różnica i tak okazuje się wyjątkowo mała. W czasie testu C4 na każde 100 km zużyło 7,6 l/100 km w mieście i 4,6 l poza nim. W gęstym ruchu miejskim, gdzie często trzeba ruszać z miejsca, preferujący wyższe obroty Scenic potrzebuje tyle samo paliwa co Citroen. Za to w trasie, kiedy raczej utrzymuje się stałą prędkość, okazuje się o 0,2 l/100 km oszczędniejszy.

Zasięg na jednym baku jest w obu przypadkach identyczny.

Ukoronowanie gamy

Testowany, topowy Grand Scenic kosztuje 104 150 zł (z aktualnym rabatem: 96 150 zł). Cena najbogatszej wersji rywala (Exclusive, na zdjęciach) to 118 600 zł, ale oceniliśmy odpowiadającą konkurentowi odmianę Intensive za 106 600 zł. Oba auta różni 3. rząd siedzeń - w Renault jest seryjny, u Citroena kosztuje dodatkowe 2000 zł.

Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic - podsumowanie

Jeśli najlepsze kompaktowe minivany robią Francuzi, to Citroena (który wygrał i porównanie z Peugeotem, i z Renault) można niewątpliwie nazwać najlepszym tego typu samochodem na rynku. Grand C4 Picasso ma wszystko, czego oczekuje się od takich aut. A nawet więcej.

Dane techniczne

 
Citroen
Renault
Model
Grand C4 Picasso
Grand Scenic
Wersja
2.0 BlueHDI Intensive
1.6 dCi 130 Bose
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/4000
130 KM/4000
Maks. moment obrotowy
370 Nm/2000
320 Nm/1750
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
460/183/164 cm
457/185/165 cm
Rozstaw osi
284 cm
277 cm
Średnica zawracania
11,0 m
11,3 m
Masa/ładowność
1635/608 kg
1600/649 kg
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.)
165/645/1843 l
208/564/1863 l*
Poj. zbiornika paliwa
57 l (ON)
60 l (ON)
Opony
205/60 R16
205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
11,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
10,7 s →
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
7,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,2 s (6. bieg)
12,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,5 m →
37,5 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,3 m
37,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
65,5 dB →
Rzeczywista prędkość**
96 km/h
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,9/3,8/4,2
5,1/4,0/4,4
Teoretyczny zasięg
1360 km
1360 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,4/5,0/6,2
7,8/5,2/6,5
Rzeczywisty zasięg
920 km
920 km
Cena wersji podstawowej***
97 900 zł
95 700 zł
Cena
106 600 zł
104 150 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*ze złożonym 2. rzędem siedzeń, po jego wyjęciu z auta przestrzeń bagażowa rośnie do 2063 l;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Nieznacznie droższy Citroen jest gorzej wyposażony od swojego konkurenta. Aby dorównać Scenikowi poziomem wyposażenia, trzeba dokupić odtwarzacz CD, przednie czujniki parkowania, 17-calowe felgi i - przede wszystkim - trzeci rząd siedzeń. Różnica w cenie pomiędzy obydwoma minivanami rośnie wtedy do 9650 zł.

Punktacja - segment: minivany

Punktacja - segment: minivanyMotor

Kolejne miażdżące zwycięstwo Citroena - na ten model po prostu nie ma mocnych.

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas