Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic
Francja słynie z wspierania rodzin. Może dlatego Francuzi robią tak dobre minivany? Sprawdziliśmy, który jest najlepszy.
To już trzeci pojedynek nowego Grand C4 Picasso na naszych łamach. Najpierw wygrał z VW Touranem, potem zdeklasował Peugeota 5008.
Jednak to starcie może być znacznie trudniejsze. Porównaliśmy go bowiem z najpopularniejszym rywalem, Renault Grand Scenikiem. Który francuski minivan lepiej spełnia oczekiwania dużej rodziny?
Konflikt pokoleń
Obecna generacja Renault Scenika jest na rynku już od pięciu lat. Gdy w ubiegłym roku debiutował nowy Citroen C4 Picasso, Scenic doczekał się zaledwie liftingu.
Ale gdy widzi się oba auta, różnica wieku między nimi wydaje się jeszcze większa. Citroen wygląda na młodszego o dekadę. Podobnie jest z kokpitami - owszem, w Sceniku zegary zastąpiono ekranem, ale to jedyny znak nowych czasów. U rywala tylko dźwignia zmiany biegów jest konwencjonalna. Reszta to czysty futuryzm - duże ekrany, zachodząca na dach przednia szyba, nawet kierownica nie jest tu okrągła. Obsługa jest zupełnie intuicyjna, choć w Sceniku nieco łatwiej sie odnaleźć.
Citroen przestronniejszy
Rozstaw osi opartego na platformie modułowej Citroena wynosi 284 cm, w Renault jest on o 8 cm mniejszy. Scenic jest też o 3 cm krótszy, za to okazuje się nieco szerszy i wyższy.
Jak te różnice przekładają się na przestronność? W dwóch pierwszych, najważniejszych rzędach siedzeń lepszy jest Citroen. Mimo węższego nadwozia, jego kabina jest tu o 2-3 cm szersza, a kierowca może cofnąć swój fotel aż o 6 cm dalej niż w Renault.
Tylko w dodatkowym, trzecim rzędzie obaj konkurenci wypadają podobnie. Równie słabo. W C4 Picasso jadącym tam najtrudniej jest zmieścić głowy, a w Sceniku - nogi. W obu autach najlepiej po prostu unikać tych siedzeń, jeśli ma się powyżej 170 cm wzrostu.
Bagażnik Citroena mieści według naszych pomiarów o 49 l więcej niż ten w Renault.
Duży może więcej
Obydwa testowane minivany mają pod maskami najmocniejsze dostępne turbodiesle. W Renault jest to jednak jednostka o pojemności 1,6 l i mocy 130 KM, podczas gdy Citroena napędza 150-konny silnik 2.0. Teoretycznie różnica jest duża, w rzeczywistości oba auta mają zbliżone osiągi - mocniejsze szybciej osiąga "setkę", ale ich elastyczność jest już niemal taka sama.
Różni je za to kultura pracy. Citroen chętnie przyspiesza już od ok. 1400 obr./min, płynnie rozwija moc, a dźwięk jego diesla może się nawet podobać. Tymczasem jednostka Renault potrzebuje obrotów, by zabrać się do roboty. Poniżej 2000 obr./min nie dzieje się nic, potem auto wystrzeliwuje do przodu. Taki charakter silnika wymaga częstego redukowania biegów przy wyprzedzaniu i mniej pasuje do rodzinnego minivana. Ale przynajmniej przekładnia Scenika pracuje precyzyjniej niż ta w Citroenie.
Oba auta mają dość miękko zestrojone zawieszenia i zapewniają zbliżony, wysoki komfort jazdy. Różnice czuć dopiero na zniszczonych drogach, gdzie zawieszenie Scenika słabiej (i głośniej) tłumi nierówności.
Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic
Porównanie: Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic (czytaj test)
Co ciekawe, także podczas dynamicznej jazdy lepszy jest Citroen - prowadzi się pewniej, precyzyjniej i jest stabilniejszy przy wysokich prędkościach.
Który oszczędniejszy?
Osiągnięcie deklarowanego przez obu producentów zużycia paliwa okazuje się nierealne.
Według Citroena, jego 2-litrowy silnik potrzebuje mniej paliwa niż jednostka 1.6 w Renault. W rzeczywistości tak nie jest, choć różnica i tak okazuje się wyjątkowo mała. W czasie testu C4 na każde 100 km zużyło 7,6 l/100 km w mieście i 4,6 l poza nim. W gęstym ruchu miejskim, gdzie często trzeba ruszać z miejsca, preferujący wyższe obroty Scenic potrzebuje tyle samo paliwa co Citroen. Za to w trasie, kiedy raczej utrzymuje się stałą prędkość, okazuje się o 0,2 l/100 km oszczędniejszy.
Zasięg na jednym baku jest w obu przypadkach identyczny.
Ukoronowanie gamy
Testowany, topowy Grand Scenic kosztuje 104 150 zł (z aktualnym rabatem: 96 150 zł). Cena najbogatszej wersji rywala (Exclusive, na zdjęciach) to 118 600 zł, ale oceniliśmy odpowiadającą konkurentowi odmianę Intensive za 106 600 zł. Oba auta różni 3. rząd siedzeń - w Renault jest seryjny, u Citroena kosztuje dodatkowe 2000 zł.
Citroen Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic - podsumowanie
Jeśli najlepsze kompaktowe minivany robią Francuzi, to Citroena (który wygrał i porównanie z Peugeotem, i z Renault) można niewątpliwie nazwać najlepszym tego typu samochodem na rynku. Grand C4 Picasso ma wszystko, czego oczekuje się od takich aut. A nawet więcej.
Dane techniczne
Citroen | Renault | |
---|---|---|
Model | Grand C4 Picasso | Grand Scenic |
Wersja | 2.0 BlueHDI Intensive | 1.6 dCi 130 Bose |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/4000 | 130 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/2000 | 320 Nm/1750 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 460/183/164 cm | 457/185/165 cm |
Rozstaw osi | 284 cm | 277 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m | 11,3 m |
Masa/ładowność | 1635/608 kg | 1600/649 kg |
Pojemność bagażnika (za 7/5/2 os.) | 165/645/1843 l | 208/564/1863 l* |
Poj. zbiornika paliwa | 57 l (ON) | 60 l (ON) |
Opony | 205/60 R16 | 205/55 R17 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 11,1 s |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s ↑ | 10,7 s → |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,8 s (4. bieg) ↑ | 7,2 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,2 s (6. bieg) ↑ | 12,2 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m → | 37,5 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,3 m ↑ | 37,6 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB → | 65,5 dB → |
Rzeczywista prędkość** | 96 km/h | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 | 3,2 |
Zużycie paliwa | ||
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 4,9/3,8/4,2 | 5,1/4,0/4,4 |
Teoretyczny zasięg | 1360 km | 1360 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,4/5,0/6,2 | 7,8/5,2/6,5 |
Rzeczywisty zasięg | 920 km | 920 km |
Cena wersji podstawowej*** | 97 900 zł | 95 700 zł |
Cena | 106 600 zł | 104 150 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *ze złożonym 2. rzędem siedzeń, po jego wyjęciu z auta przestrzeń bagażowa rośnie do 2063 l; **przy wskazaniu 100 km/h; ***z tym samym silnikiem |
Nieznacznie droższy Citroen jest gorzej wyposażony od swojego konkurenta. Aby dorównać Scenikowi poziomem wyposażenia, trzeba dokupić odtwarzacz CD, przednie czujniki parkowania, 17-calowe felgi i - przede wszystkim - trzeci rząd siedzeń. Różnica w cenie pomiędzy obydwoma minivanami rośnie wtedy do 9650 zł.
Punktacja - segment: minivany
Kolejne miażdżące zwycięstwo Citroena - na ten model po prostu nie ma mocnych.
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała