Porównanie: Citroen C-Elysee, Skoda Rapid

Projektując auto, można dopracowywać szczegóły, podnosząc nakłady na produkcję, a zarazem cenę auta. Tak zrobiła Skoda w przypadku Rapida. Citroen, tworząc C-Elysee, skupił się na jak najniższych kosztach. Która droga okazała się lepsza?

C-Elysee i Rapid powstały według nieco innych założeń. Ma to wpływ na ceny aut.
C-Elysee i Rapid powstały według nieco innych założeń. Ma to wpływ na ceny aut.Motor
Całkiem ładny i nieźle wykonany kokpit Citroena. Kierownica mogłaby być mniejsza. Jest ona regulowana tylko w pionie. Utrudnia to kierowcy zajęcie wygodnej pozycji.Motor

Kryzys finansowy, który od dobrych kilku lat jest odmieniany przez wszystkie przypadki, mocno wpłynął na rynek motoryzacyjny. Najbardziej oczywistym jego skutkiem jest spadek sprzedaży nowych samochodów. Kryzys przyniósł jednak także inne konsekwencje.

Na przykład takie, że producenci poszukują nabywców na rynkach, których nie dotknęła jeszcze dekoniunktura. Stąd pojawienie się modeli skierowanych do klientów o mniejszych oczekiwaniach.

Postanowiliśmy porównać najciekawsze pomysły tego typu - najnowszego Citroena, czyli C-Elysee (konstrukcja bliźniacza z Peugeotem 301) oraz nową Skodę Rapid.

Dwie koncepcje

Typowy dla Skody kokpit jest nieźle wykonany i bardzo łatwy w obsłudze. Nie wygląda zbyt efektownie, ale mało kto oczekuje tego od budżetowych modeli.Motor

Oba samochody powstały według nieco innych założeń. Francuzi postanowili skonstruować klasycznego sedana, czym zwiększyli swoje szanse w ceniących ten typ nadwozia krajach rozwijających się. Skoda postawiła z kolei na bardziej funkcjonalne nadwozie typu liftback, zbliżone kształtem do popularnej Octavii.

W nadwoziu czeskiego auta dominują kanty i zdecydowane, wyraźne, chciałoby się powiedzieć - "techniczne" linie, podczas gdy Citroen narysowany jest bardziej po francusku - jego sylwetka jest miękka, pełna obłości i bardziej finezyjna niż linia konkurenta.

Odstawmy jednak wygląd na bok - nie tylko dlatego, że to kwestia gustu, po prostu w samochodach budżetowych design nie jest priorytetem.

Wszystko dla podróżnych

Tu najbardziej liczy się oferowana wartość. Jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne, oba auta są podobnej wielkości - Skoda jest co prawda o 5,6 cm dłuższa, ale za to o 4,2 cm węższa i ma o 6,3 cm mniejszy rozstaw osi.

Pod względem wielkości kabiny na prowadzenie wysuwa się Skoda. O ile z przodu w obu autach miejsca jest właściwie tyle samo, o tyle jadący z tyłu Rapida znajdą go więcej na nogi i głowy (po 2 cm) oraz na szerokość (3 cm więcej). Na obydwu kanapach przewidziano wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dorosłych osób, ale jeśli przyjdzie jechać z kompletem pasażerów, trójce podróżnych z tyłu wygodniej będzie w Rapidzie.

Co więcej, łatwiej będzie im zmieścić swoje pakunki. W Citroenie dostęp do bagażnika utrudnia niewielki otwór powstały po podniesieniu pokrywy, a jej zawiasy wnikają w głąb przestrzeni bagażowej, grożąc walizkom przygnieceniem. Tymczasem w Skodzie wielka pokrywa ułatwia dostęp do większego o 44 litry bagażnika. W razie potrzeby - po złożeniu kanapy - Rapidem da się przewieźć nawet pralkę, C-Elysee tego nie potrafi.

Podsumowując, oba auta bez problemu zmieszczą czteroosobową rodzinę z bagażem, ale w Skodzie będzie im się nieco łatwiej spakować.

Komfort zamiast sportu

Biorąc pod uwagę gamy silnikowe obu modeli (Citroen ma silniki o mocy 72-115 KM, Skoda: 75-122 KM), nie powinno dziwić, że ich zawieszenia są zestrojone bardziej z myślą o komforcie niż pod kątem sportowego prowadzenia.

I rzeczywiście, obydwa modele wydają się wręcz stworzone na polskie drogi. Świetnie radzą sobie z niwelowaniem drobnych i średnich nierówności, płynnie pochłaniają progi zwalniające i nie boją się pofałdowanych zakrętów.

Na prowadzenie znów wysuwa się Skoda, której zawieszenie pracuje ciszej, a wyższa o 170 kg masa własna pomaga lepiej wybierać większe nierówności nawierzchni. Lżejszy Citroen zdecydowanie łatwiej wpada w drgania.

Na krętej trasie oba auta idą łeb w łeb - zauważalnie przechylają się w zakrętach, ale podsterowność pojawia się w nich stosunkowo późno i jest łatwa do skorygowania. Układ kierowniczy Rapida daje minimalnie lepszy kontakt z kołami, za to C-Elysee jest nieco stabilniejszy na prostej.

Szczyt gamy

Testowana dwójka to odmiany wysokoprężne - w Citroenie pracuje jednostka 1.6 HDi o mocy 92 KM, Skoda postawiła na 105-konne 1.6 TDI.

Mimo sporej różnicy w masie obu kompaktów, Skoda okazuje się bardziej żwawa. O ponad sekundę szybciej rozpędza się do prędkości 100 km/h, nieco lepsze wyniki osiągnęła też w próbach elastyczności. Na dodatek szybka zmiana biegów nie kończy się w jej przypadku haczeniem.

Porównanie: Citroen C-Elysee, Skoda Rapid

Porównanie: Citroen C-Elysee, Skoda Rapid

Wygodne, spore fotele zapewniają komfort – nawet podczas dalszych podróży.Motor
Z tyłu miejsca nie brak. Wysokim osobom nie spodobają się dwa małe zagłówki.Motor
Bagażnik otwiera się przyciskiem na pilocie lub w kabinie. Brakuje zwykłej klamki.Motor
Całkiem ładny i nieźle wykonany kokpit Citroena. Kierownica mogłaby być mniejsza. Jest ona regulowana tylko w pionie. Utrudnia to kierowcy zajęcie wygodnej pozycji.Motor
Tanie rozwiązanie – duże zawiasy pokrywy wnikają wgłąb bagażnika, utrudniając jego wykorzystanie. Mogą też uszkodzić przewożony bagaż.Motor
Fotele właściwie nie różnią się od tych w Citroenie. Są spore i wygodne.Motor
Niewielki otwór załadunkowy, ale pojemność więcej niż wystarczająca (506 l).Motor
W drugim rzędzie – trzy regulowane zagłówki i więcej miejsca niż w C-Elysee.Motor
...podobnie jak automatycznej klimatyzacji. Ją też można dokupić tylko w Rapidzie.Motor
System multimedialny to domena Skody – u rywala takiego nawet nie dokupimy...Motor
Typowy dla Skody kokpit jest nieźle wykonany i bardzo łatwy w obsłudze. Nie wygląda zbyt efektownie, ale mało kto oczekuje tego od budżetowych modeli.Motor
Atut Rapida – ogromna i foremna przestrzeń bagażowa ze świetnym dostępem.Motor
Citroen C-Elysee i Skoda Rapid powstały według nieco innych założeń.Motor
Lepszą widoczność do tyłu zapewnia Citroen, ale w deszczowe dni łatwiej cofa się Skodą (dzięki tylnej wycieraczce).Motor
Największą, poza ceną, różnicą między C-Elysee i Rapidem jest dostęp do przestrzeni bagażowej.Motor

Co innego Citroen. Choć w niektórych modelach (np. DS3) Francuzi stosują już pozbawione słabych stron przekładnie, tutaj szybka zmiana biegów często kończy się niepowodzeniem. Problem ten występuje jednak tylko przy próbach dynamicznej jazdy, jeśli zmieniamy przełożenia bez pośpiechu, wchodzą gładko i płynnie.

Ale tak naprawdę w kwestii zachowania na drodze najbardziej zauważalną różnicą między Skodą i Citroenem są znacznie skuteczniejsze hamulce Rapida.

Cenowy nokaut

Analizując poszczególne aspekty, uwidacznia się niewielka, ale stała przewaga Skody. Może ją zmienić tylko jedno - konfrontacja cenników.

I rzeczywiście, z tego porównania obronną ręką wychodzi C-Elysee. Bo powiedzieć o nim, że jest tańszy od Rapida to poważne niedopowiedzenie - nawet najbogatsza wersja Citroena (Exclusive) z silnikiem Diesla jest tańsza od bazowej wysokoprężnej Skody Rapid (Active).

Taka sytuacja to wręcz cenowy nokaut. Oznacza bowiem, że klient dysponujący kwotą ok. 60 tys. zł wyjedzie z salonu Skody Rapidem z czarnymi klamkami i lusterkami (ręcznie sterowanymi), korbkami do otwierania tylnych szyb, bez klimatyzacji, radia i komputera pokładowego. Tymczasem kupiony za tę samą kwotę C-Elysee oferuje m.in. elektrycznie sterowane cztery szyby oraz lusterka, klimatyzację, sterowany z kolumny kierowniczej sprzęt audio z łącznością Bluetooth czy aluminiowe felgi.

Ale to nie wszystko, bo porównywalne odmiany obydwu samochodów (jak testowane Seduction i Ambition) dzieli kwota przekraczająca 10 tys. zł.

Taka różnica niweluje wszelkie wcześniejsze straty Citroena. Kosztując tak niewiele, C-Elysee mógłby sobie pozwolić nawet na poważne słabości. A w jego przypadku większość z nich jest drobna.

Podsumowanie

Citroen i Skoda podeszli do budowania samochodów budżetowych na różne sposoby. Czesi bardzo dopracowali konstrukcję Rapida, skupiając się na jego funkcjonalności, Francuzi postawili w C-Elysee na prostotę i niskie koszty produkcji. Lepsze wydaje się rozsądne podejście Citroena. Mimo że Skoda okazała się lepszym samochodem, nie jest warta dopłaty przekraczającej 10 tys. zł.

Dane techniczne
Citroen
Skoda
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1560 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
92 KM/4000
105 KM/4400
Maks. moment obrotowy
230 Nm/1750
250 Nm/1500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./bębn.
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1095/453 kg
1265/460 kg
Średnica zawracania
10,7 m
10,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
506/— l
550/1490 l
Pojemność zbiornika paliwa
48 l (ON)
55 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
443/175/147 cm
448/171/146 cm
Rozstaw osi
265 cm
259 cm
Opony
185/65 R15
185/60 R15
Teoretyczny zasięg
1120 km
1250 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
180 km/h
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
10,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,9/3,9/4,3
5,6/3,7/4,4
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,4 s
10,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,4 s (4. bieg)
9,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,0 s (6. bieg)
13,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,3 m
36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,6 m
36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,9 dB
65,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,5/4,8
7,0/5,0
Rzeczywisty zasięg
850 km
920 km
Cena wersji podstawowej*
49 900 zł
59 950 zł
Cena
54 900 zł
65 150 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas