Peugeot 308 SW GT – rodzinny i oszczędny, ale z nutką sportu

Przeprowadzony niedawno face lifting modelu 308 nie zmienił zbyt wiele w tym francuskim kompakcie, ale nie znaczy to, że zabrakło wartych uwagi nowości. Jedną z nich jest topowy silnik wysokoprężny, dostępny w zadziornej odmianie GT.

Peugeot 308 SW GT
Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

Peugeot ma w swojej gamie prawdziwie rasowego, kompaktowego hot hatcha - 308 GTi. Natomiast kierowcy, którzy chcą mieć groźnie prezentujący się samochód, ale niekoniecznie zależy im na aż tak dobrych osiągach, mogli zdecydować się na wersję GT z 205-konnym "benzyniakiem". Wraz z modernizacją moc tej odmiany wzrosła do 225 KM, a także dołączyła do niej jednostka wysokoprężna. Ma ona 2 litry pojemności i rozwija 180 KM. Czy to wystarczy, aby zachować zadziorny charakter wersji?

I tak i nie. Przyspieszenie do 100 km/h w 8,4 s trudno uznać za przeciętne, ale wersja benzynowa potrzebuje na to już tylko 7,6 s. Ponadto charakterystyka oraz dźwięk diesla nie wprawiają zwykle w "sportowy" nastrój. Po ruszeniu okazuje się jednak, że auto wcale nie sprawia wrażenia mało zrywnego. 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego (o 100 Nm więcej, niż w "benzynie") daje przyjemnego "kopa", a na wysokości zadania staje również kolejna nowość - automatyczna skrzynia biegów o 8 przełożeniach.

Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

To klasyczny "hydrokinetyk", którego obsługujemy bardzo stylową, przypominającą joystick, dźwignią, stosowaną między innymi w modelu 3008. Skrzynia, jak na tego typu konstrukcję przystało, zmienia biegi niezauważalnie, a do tego naprawdę sprawnie. Dzięki temu, nawet podczas dynamicznej jazdy, nie czujemy potrzeby przejmowania nad nią kontroli za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą. Jeśli jednak zdecydujemy się na skorzystanie z nich, będziemy nieco zawiedzeni. W reakcji przekładni daje się wyczuć pewne opóźnienie i nie ma co liczyć na szybką redukcję nawet o dwa biegi - każde pociągnięcie łopatki musi zostać poprzedzone sekundową przerwą. Lepiej pozostać w ustawieniu D.

Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

Albo przełączyć się na tryb Sport - wyostrza się wtedy reakcja silnika na dodanie gazu, skrzynia utrzymuje wyższe obroty, zmniejsza się siła wspomagania, wskaźniki rozpalają czerwienią, a między nimi pojawiają się informacje o generowanej chwilowo mocy, momencie obrotowym i doładowaniu sprężarki. Całości dopełnia basowy dźwięk dobywający się z głośników, mający imitować sportowy wydech. Niestety, jego brzmienie jest na tyle niskie i natarczywe, że bardzo szybko męczy i zniechęca do korzystania z trybu Sport.

Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi

.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL
.INTERIA.PL

Koniec końców, postanawiamy podejść do 308 SW GT jak do rodzinnego kombi z mocnym dieslem pod maską, co okazuje się znacznie lepszym tropem. Auto oferuje zadowalającą ilość miejsca w obu rzędach siedzeń, także nad głowami, pomimo opcjonalnego szklanego dachu (choć podróżujący z tyłu o wzroście powyżej 180 cm mogą już odczuwać jego obecność). Szkoda, że nie udało się zupełnie wyeliminować tunelu środkowego zabierającego miejsce na nogi piątemu pasażerowi, ale i tak jest on zauważalnie mniejszy, niż choćby u niektórych konkurentów.

Żadnych zastrzeżeń nie mamy natomiast do bagażnika, oferującego słuszną pojemność 556 l i bardzo regularne kształty. Po jego bokach znajdziemy miejsce na drobiazgi, cięgna, pozwalające na automatyczne złożenie tylnej kanapy, a także szyny, na których możemy umocować zaczepy przytrzymujące bagaż.

Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

Pewne obawy mieliśmy natomiast co do komfortu, jako że odmiana GT porusza się na 18-calowych felgach. Okazuje się jednak, że pomimo tego, a także całkiem niezłego zachowania na zakrętach, dość dobrze radzi sobie z polskimi drogami i nie daje powodów do narzekań.

Komfortowe są także fotele, choć wyglądają dość "bojowo" i sprawiają wrażenie, że mają zintegrowane zagłówki (które dla wysokich podróżnych bywają zbyt niskie). Tu jednak regulacja wysokości zagłówków jest, podobnie jak elektryczna regulacja lędźwi z funkcją masażu.

Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

Ceny Peugeota 308 SW zaczynają się od 73 tys. zł, ale chętni na testowaną odmianę GT z dieslem pod maską i "automatem" (skrzynia manualna nie występuje), muszą przygotować 128 tys. zł ("benzyniak", też ze skrzynią automatyczną, jest o 3000 zł tańszy). To niemało, ale tyle samo kosztuje konkurencyjny Volkswagen Golf Variant GTD ze skrzynią manualną (DSG oznacza dopłatę 9 tys. zł), zaś Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI wyceniona jest na 123 370 zł (też z "manualem"). Peugeot ma także bogatsze wyposażenie, które obejmuje nie tylko tapicerkę ze skóry i alcantary z czerwonymi przeszyciami, 18-calowe felgi oraz w pełni LEDowe światła główne, ale również nawigację.

Peugeot 308 SW GTINTERIA.PL

Peugeot 308 SW to atrakcyjnie i nietuzinkowo prezentujący się kompakt, zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie. Pogłębiają to sportowe dodatki wersji GT, co czyni z niej dobre auto dla kogoś, kto lubi rzeczy oryginalne i zwracające uwagę. Mocny diesel wpisuje się w charakter auta rodzinnego i pozwala na bezstresowe, sprawne i oszczędne podróżowanie w trasie. Osoby szukające nutki sportu mogą ją znaleźć, ale zauważalnie pod tym względem wypada wersja benzynowa.

Michał Domański

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas