Peugeot 3008 HYbrid4 - test

Peugeot wykazał się dużą odwagą oferując pierwszą na świecie hybrydę, zasilaną nie benzyną, a olejem napędowym. Sprawdzamy, jak jeździ 3008 HYbrid4.

HYbrid4 w stosunku do innych 3008 wyróżnia się LED-ami do jazdy dziennej i... niższym komfortem jazdy.
HYbrid4 w stosunku do innych 3008 wyróżnia się LED-ami do jazdy dziennej i... niższym komfortem jazdy.Motor

Teoretycznie to same korzyści. Dzięki silnikowi elektrycznemu przy tylnej osi 3008 nie dość, że zużywa mniej paliwa i jest szybszy, to potrafi się odpychać za pomocą czterech kół.

Za kierownicą pojawiły się łopatki do zmiany biegów, a zamiast obrotomierza – wskaźnik chwilowej mocy. Kokpit 3008 wyróżnia się wysoką jakością użytych materiałów.Motor

W odróżnieniu od klasycznego napędu 4x4, w Peugeocie nie ma mechanicznego połączenia pomiędzy osiami. Oznacza to, że moment obrotowy z turbodiesla nie "rozkłada" się na wszystkie koła, tylko na przód. Ma to swoje konsekwencje na śliskiej nawierzchni, kiedy przy ostrym ruszeniu z miejscu przednie koła buksują.

Ale 3008 nie powstało z myślą o ściganiu się spod świateł, tylko o oszczędzaniu. I z tego zadania potrafi się wywiązać nieźle, mimo że w czasie jazdy nie udało się osiągnąć poziomu zużycia paliwa deklarowanego przez producenta. Poza miastem najniższy wynik to 4,2 l/100 km. W mieście - 5,3 l/100 km. Oczywiście, pod warunkiem, że na zegarze informującym o chwilowej mocy (zamiast obrotomierza) nie przekracza się 30% tego, co oferuje auto.

HYbrid4 ma cztery tryby jazdy, wybierane pokrętłem na tunelu środkowym. Są to Auto, Sport, 4WD oraz ZEV (elektryczny). Tak naprawdę, aby zmusić go do poruszania się w tym ostatnim, baterie (niklowo-metalowo-wodorkowe) muszą być niemal w pełni naładowane. Najlepsze wrażenie pozostawia tryb Sport, w którym wszystko odbywa się szybciej, ale niekoniecznie szybko.

Peugeot 3008 HYbrid4

Peugeot 3008 HYbrid4

Ekran na szczycie konsoli środkowej przekazuje informacje o działaniu układu hybrydowego.Motor
HYbrid4 w stosunku do innych 3008 wyróżnia się LED-ami do jazdy dziennej i... dużo niższym komfortem jazdy.Motor
Dobra pozycja za kierownicą, ale fotele nieco zbyt twardo wyściełane.Motor
Pokrętło wyboru jednego z czterech trybów jazdy. Najczęściej korzysta się z programu Auto.Motor
Za kierownicą pojawiły się łopatki do zmiany biegów, a zamiast obrotomierza – wskaźnik chwilowej mocy. Kokpit 3008 wyróżnia się wysoką jakością użytych materiałów.Motor
163-konny silnik 2.0 HDi pracuje dość głośno przy wysokich obrotach.Motor
Nadwozie 3008 HYbrid4 zapewnia tak samo słabą widoczność, jak w innych wersjach.Motor

Sama przekładnia - mechaniczna z automatycznym sprzęgłem - zmienia biegi dość wolno i czasem szarpie. Zdarza się też, że trzyma silnik na obrotach, by od razu po dodaniu gazu... wbić wyższe przełożenie. Inną wadą układu napędowego jest fakt, że moment włączania się turbodiesla jest wyraźnie odczuwalny.

3008 HYbrid4 kosztuje fortunę, ale za technologię się płaci. Szkoda tylko, że w stosunku do zwykłych wersji dużo słabiej resoruje i ma mocno "przewspomagany" układ kierowniczy.

Plusy:

  • niewielkie zużycie paliwa,
  • dobra dynamika,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • pewne właściwości jezdne,
  • obszerne wnętrze.

Minusy:

  • wolna przekładnia,
  • nienajlepsza trakcja,
  • niekomfortowe zawieszenie,
  • słabe czucie układu kierowniczego,
  • wysoka cena.
Silnik
turbodiesel + elektr.
Pojemność skokowa
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
163 KM/3850
Maks. moment obrotowy
300 Nm/1750
Moc maksymalna (elektr.)
37 KM/2000
Maks. moment obr. (elektr.)
200 Nm/800
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Pojemność bagażnika
420/1501 l
Długość/szerokość/wysokość
437/184/164 cm
Rozstaw osi
261 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
3,7/3,9/3,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
5,3/4,2
Cena
140 900 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas