Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 - test

Z mocnym dieslem i napędem 4x4 Insignia zbliża się do klasy premium. Niestety, także swoją masą.

Z pakietem OPC (spoiler, dokładki progów i zderzaków) Insignia prezentuje się wyjątkowo efektownie.
Z pakietem OPC (spoiler, dokładki progów i zderzaków) Insignia prezentuje się wyjątkowo efektownie.Motor

Nie można powiedzieć, że dotychczasowa gama silników Insigni była uboga - obejmowała 8 jednostek benzynowych o mocy 115-325 KM i 3 wysokoprężne (110-160 KM). W salonach większości rywali nie można nawet pomarzyć o takim wyborze. A mimo to Opel właśnie wzbogacił ofertę o kolejną jednostkę - podwójnie doładowany diesel o pojemności 2,0 l osiąga moc aż 195 KM i okrągłe 400 Nm momentu obrotowego.

Najnowsza wersja jest dostępna jako sedan, hatchback lub kombi, z napędem na przednie albo wszystkie koła. Z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. Przetestowaliśmy kombi 4x4 z przekładnią manualną.

Jakość montażu nie zachwyca. Minus należy się też za nieco utrudnioną obsługę systemu audio i nawigacji. Plus – za mocno wyprofilowaną kierownicę z grubym wieńcem (opcja).Motor

Moc na zawołanieW nowym silniku najbardziej imponuje sposób rozwijania mocy. Mała turbosprężarka włącza się bardzo wcześnie i sprawia, że już przy 1250 obr./min kierowca ma do dyspozycji aż 320 Nm momentu obrotowego. Przy średnich obrotach dołącza do niej większa turbosprężarka, by przy najwyższych wziąć całą pracę na siebie.

I rzeczywiście, nawet przy prędkości 50 km/h można włączyć szósty bieg i mocno wcisnąć gaz - silnik się nie zdławi, a auto zacznie się rozpędzać. Powyżej 1500 obr./min przyspieszenie staje się wyraźnie odczuwalne i trwa aż do 5000 obr. Dzięki ogromnej elastyczności wyprzedzanie jest dziecinnie łatwe.

Za to ruszanie z miejsca nie robi takiego wrażenia. Podczas prób pomiarowych testowana Insignia osiągała 100 km/h w 9,3 s. Znaczną część winy za to ponosi spora masa nowej wersji Opla. To niemal 1,9 t! Taka "nadwaga" przeważnie odbija się na zużyciu paliwa. I w tym przypadku nie jest inaczej. O ile jadąc spokojnie w trasie, da się uzyskać wynik na poziomie 6,3 l na 100 km, o tyle w mieście, gdzie często trzeba ruszać z miejsca, Opel zużywa o połowę więcej (9,4 l/100 km). W porównaniu z obietnicami producenta (odpowiednio 4,9 i 6,9 l/100 km) to sporo, ale jak na prawie 200-konne auto z napędem na wszystkie koła wynik ten jest zupełnie akceptowalny.

Zaraz po uruchomieniu silnik brzmi dość nieprzyjemnie, ale trwa to tylko chwilę. Po rozgrzaniu jego praca staje się gładka i cicha. Na wysoką ocenę zasługują też hamulce.

Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 Sport

Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 - test (czytaj artykuł)

Gdy Insignia zbyt szybko zbliża się do auta przed nią, między licznikami wyświetla się stosowny obrazek i rozlega ostrzegawczy dzwonek.Motor
Jak przystało na samochód z aktywnym tempomatem, który utrzymuje stałą odległość do poprzedzającego pojazdu, odstęp ten można w prosty sposób regulować.Motor
Fotele zapewniają bardzo dobre podparcie i są wygodne nawet po kilku godzinach jazdy.Motor
Jakość montażu nie zachwyca. Minus należy się też za nieco utrudnioną obsługę systemu audio i nawigacji. Plus – za mocno wyprofilowaną kierownicę z grubym wieńcem (opcja).Motor
Nowy, 195-konny diesel Insigni ma dwie turbosprężarki. Co ciekawe, każda z nich posiada własną chłodnicę powietrza doładowującego.Motor
Mimo że auto ma system Start-Stop, zużycie paliwa nie zachwyca. A przynajmniej nie tak, jak obietnice producenta w tej dziedzinie.Motor
Bagażnik zasługuje na same pochwały – jest wielki, foremny i zapewnia bardzo łatwy dostęp.Motor
Gdyby nie nadwaga, Insignia BiTurbo składałaby się z samych zaletMotor
Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 SportMotor
Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 4x4 SportMotor

Prawie bez rywaliWraz z topowym dieslem w Insigni debiutowało kilka innych rozwiązań, jak aktywny tempomat czy system ostrzegający przed kolizją. Oczywiście, poza komfortem jazdy, podnoszą one także masę auta (o kolejne kilkadziesiąt kilogramów).

195-konna Insignia 4x4 kombi kosztuje co najmniej 131 200 zł. To sporo, ale - nie licząc segmentu premium - w klasie średniej z takim układem napędowym można dziś kupić tylko Skodę Superb Combi (w sprzedaży nie ma już porównywalnej odmiany Passata - zastąpiła ją wersja Alltrack). Tańsza Skoda nie zapewnia jednak tylu emocji, co znacznie bardziej sportowo usposobiony Opel.

Marcin Laska

Silnik
diesel, biturbo
Pojemność skokowa
1956 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
195 KM/4000
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
491/186/152 cm
Rozstaw osi
274 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1878/547 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
540/1530 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (ON)
Opony
245/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,9/4,9/5,6
Emisja dwutlenku węgla
149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
10,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
60,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,4/6,3
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas