Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - test
Rozmiarami Opel Cascada pasuje do kabrioletów klasy średniej, np. Audi A5. Nie ucieknie jednak od skojarzeń z Astrą i porównań do aut marek popularnych.
Na podstawie kompaktowego auta można zrobić duży kabriolet, pozostawić jego nazwę i mówić, że oto kolejny członek rodziny tego modelu, przy okazji największy w swojej klasie. Ale to zbyt proste. Opel stworzył oparty w większości na elementach Astry duży kabriolet, nazwał go Cascada i przekonuje m.in., że to model klasy średniej, będący rozsądną cenowo alternatywą dla aut premium, takich jak np. Audi A5 Cabriolet czy BMW 3 Cabrio. To marketing w czystej postaci i nie bardzo chce nam się wierzyć, że ktoś zamiast do salonu Audi zawita do Opla.
Miękki dach, twarda sztuka
Jak zwał, tak zwał - produkowana w Polsce Cascada to rzeczywiście spory samochód. Jej rozstawy osi i kół są identyczne jak w Astrze GTC (największe w gamie tego kompaktu), a długością ustępuje ona jedynie wersji kombi, i to tylko o 2 mm. Tym kabrioletem mogą podróżować cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że wszystkie nie będą miały po dwa metry wzrostu.
Zaletą Cascady jest też to, że w przeciwieństwie do poprzedniczki - Astry TwinTop - ma materiałowy, a nie metalowy dach. Dzięki temu nie tylko składa się on szybko (w 17 zamiast niemal 30 s jak to miało miejsce w Astrze), ale i zapewnia ciekawe doznania akustyczne. W końcu po to kupuje się kabriolet, by nawet podczas jazdy z zamkniętym dachem wrażenia były inne niż w zwykłym aucie. W Cascadzie nie jest zbyt głośno, ale wyraźniej słyszalne są np. dźwięki dochodzące z ulicy. Komu to przeszkadza, może zamówić za 800 zł dodatkową izolację akustyczną.
W Cascadzie udało się uzyskać porządną sztywność nadwozia - nawet podczas jazdy na drogach o gorszej nawierzchni nie ma się wrażenia, że Opel jest nieprzyjemnie wiotki. Cascada prowadzi się pewnie i szybko, ale nie nerwowo reaguje na ruchy kierownicą, a jej zawieszenie nieźle tłumi nierówności.
Nowemu zawsze ciężko
Pod maską pracuje nowy silnik Opla - 1.6 Turbo. Generuje 170 KM i 260 Nm (chwilowo 280 Nm - funkcja overboost). To niby sporo, ale musi sobie radzić z masą niemal 1,8 tony i dość ospale pracującym sześciobiegowym automatem. W efekcie dynamika jest po prostu przeciętna. Wrażenia nie robi ani sprint do "setki", ani tempo rozpędzania powyżej 120 km/h. Cascadą znacznie przyjemniej jeździ się spokojnie, wtedy docenia się kulturalną i cichą pracę niewielkiego doładowanego silnika.
Opel sensownie wycenił Cascadę. Jak na bogato wyposażony, czteroosobowy (a nie 2+2) kabriolet z mocnym silnikiem i automatem, 124 700 zł nie jest kwotą wygórowaną. Dla porównania: mniejszy VW Golf 1.4 TSI DSG (160 KM) kosztuje 103 790 zł, a naszym zdaniem czysto teoretyczny rywal, czyli Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Multitronic (170 KM) - 176 400 zł.
Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo
Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo
Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - podsumowanie
Cascada to model, który ze wszystkich aut Opla daje najwięcej przyjemności z jazdy. I to dla czterech osób.
Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: plusy
- sprawne składanie dachu,
- dobre wyciszenie,
- sztywna karoseria,
- miejsce dla czterech osób,
- spory bagażnik,
- pewne prowadzenie.
Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: minusy
- słaba zwrotność,
- kiepska widoczność,
- mała ładowność,
- powolna praca automatu,
- przeciętne osiągi,
- spore zużycie paliwa.
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 170 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm/1650 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 470/184/144 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Średnica zawracania | 12,2 m |
Masa/ładowność | 1768/383 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 280/750 l |
Poj. zbiornika paliwa | 56 l (Pb 95) |
Opony | 235/50 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 217 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,1 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,6 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,5 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,3/5,9/7,2 |
Teoretyczny zasięg | 770 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,8/8,0/9,9 |
Rzeczywisty zasięg | 580 km |
Cena wersji podstawowej** | 179 700 zł |
Cena | 209 500 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński