Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - test

Rozmiarami Opel Cascada pasuje do kabrioletów klasy średniej, np. Audi A5. Nie ucieknie jednak od skojarzeń z Astrą i porównań do aut marek popularnych.

Cascada jest ciężka i silnik 1.6 Turbo nie jest w niej mistrzem oszczędności. Średnie zużycie 9,9 l/100 km to sporo.
Cascada jest ciężka i silnik 1.6 Turbo nie jest w niej mistrzem oszczędności. Średnie zużycie 9,9 l/100 km to sporo.Motor
Deska rozdzielcza różni się od tej w Astrze przede wszystkim obudową wskaźników.Motor

Na podstawie kompaktowego auta można zrobić duży kabriolet, pozostawić jego nazwę i mówić, że oto kolejny członek rodziny tego modelu, przy okazji największy w swojej klasie. Ale to zbyt proste. Opel stworzył oparty w większości na elementach Astry duży kabriolet, nazwał go Cascada i przekonuje m.in., że to model klasy średniej, będący rozsądną cenowo alternatywą dla aut premium, takich jak np. Audi A5 Cabriolet czy BMW 3 Cabrio. To marketing w czystej postaci i nie bardzo chce nam się wierzyć, że ktoś zamiast do salonu Audi zawita do Opla.

Miękki dach, twarda sztuka

Jak zwał, tak zwał - produkowana w Polsce Cascada to rzeczywiście spory samochód. Jej rozstawy osi i kół są identyczne jak w Astrze GTC (największe w gamie tego kompaktu), a długością ustępuje ona jedynie wersji kombi, i to tylko o 2 mm. Tym kabrioletem mogą podróżować cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że wszystkie nie będą miały po dwa metry wzrostu.

Zaletą Cascady jest też to, że w przeciwieństwie do poprzedniczki - Astry TwinTop - ma materiałowy, a nie metalowy dach. Dzięki temu nie tylko składa się on szybko (w 17 zamiast niemal 30 s jak to miało miejsce w Astrze), ale i zapewnia ciekawe doznania akustyczne. W końcu po to kupuje się kabriolet, by nawet podczas jazdy z zamkniętym dachem wrażenia były inne niż w zwykłym aucie. W Cascadzie nie jest zbyt głośno, ale wyraźniej słyszalne są np. dźwięki dochodzące z ulicy. Komu to przeszkadza, może zamówić za 800 zł dodatkową izolację akustyczną.

W Cascadzie udało się uzyskać porządną sztywność nadwozia - nawet podczas jazdy na drogach o gorszej nawierzchni nie ma się wrażenia, że Opel jest nieprzyjemnie wiotki. Cascada prowadzi się pewnie i szybko, ale nie nerwowo reaguje na ruchy kierownicą, a jej zawieszenie nieźle tłumi nierówności.

Nowemu zawsze ciężko

Pod maską pracuje nowy silnik Opla - 1.6 Turbo. Generuje 170 KM i 260 Nm (chwilowo 280 Nm - funkcja overboost). To niby sporo, ale musi sobie radzić z masą niemal 1,8 tony i dość ospale pracującym sześciobiegowym automatem. W efekcie dynamika jest po prostu przeciętna. Wrażenia nie robi ani sprint do "setki", ani tempo rozpędzania powyżej 120 km/h. Cascadą znacznie przyjemniej jeździ się spokojnie, wtedy docenia się kulturalną i cichą pracę niewielkiego doładowanego silnika.

Opel sensownie wycenił Cascadę. Jak na bogato wyposażony, czteroosobowy (a nie 2+2) kabriolet z mocnym silnikiem i automatem, 124 700 zł nie jest kwotą wygórowaną. Dla porównania: mniejszy VW Golf 1.4 TSI DSG (160 KM) kosztuje 103 790 zł, a naszym zdaniem czysto teoretyczny rywal, czyli Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Multitronic (170 KM) - 176 400 zł.

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo

Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoMotor
Opel Cascada 1.6 Turbo CosmoOpel

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - podsumowanie

Cascada to model, który ze wszystkich aut Opla daje najwięcej przyjemności z jazdy. I to dla czterech osób.

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: plusy

  • sprawne składanie dachu,
  • dobre wyciszenie,
  • sztywna karoseria,
  • miejsce dla czterech osób,
  • spory bagażnik,
  • pewne prowadzenie.

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: minusy

  • słaba zwrotność,
  • kiepska widoczność,
  • mała ładowność,
  • powolna praca automatu,
  • przeciętne osiągi,
  • spore zużycie paliwa.
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
170 KM/6000
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1650
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
470/184/144 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
12,2 m
Masa/ładowność
1768/383 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
280/750 l
Poj. zbiornika paliwa
56 l (Pb 95)
Opony
235/50 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/5,9/7,2
Teoretyczny zasięg
770 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,8/8,0/9,9
Rzeczywisty zasięg
580 km
Cena wersji podstawowej**
179 700 zł
Cena
209 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas