Opel Astra IV kombi 1.6 CDTI. Takie samochody kupuje się z rozsądku

Takie samochody kupuje się zwykle z rozsądku, ale w tym przypadku można mówić także o odrobinie komfortu i przyjemności z jazdy.

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTI
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTI

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL
Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL

Opel Astra IV zadebiutowała w 2009 roku. Samochód był modyfikowany w 2012 i 2014 roku, ale zmiany są praktycznie niezauważalne. Nowe odbłyśniki w lampach, czy nieznacznie węższa atrapa chłodnicy to jedynie drobne detale. Z zewnątrz to wciąż "stara Astra". Szczególnie na tle Forda Focusa, który w ubiegłym roku otrzymał charakterystyczną, wielką atrapę chłodnicy, czy młodszych konstrukcyjnie VW Golfa VII i Peugeota 308 II. Ale przecież stylizacja to nie wszystko - wiele osób nie lubi po prostu rzucać się w oczy. Pretekstem do testu jest fakt, że pod maską dobrze znanej Astry znalazł się zupełnie nowy, wysokoprężny silnik 1.6 CDTI, który docelowo zastąpi w gamie małych i kompaktowych modeli silnik oraz 1.7 CDTI.

Rodzina się zmieści

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL

Astra IV w wersji kombi należy do klasy kompaktowej, ale dzięki  funkcjonalnemu i obszernemu wnętrzu w pełni zasługuje na miano rodzinnego środka transportu. Z przodu nawet wysokie osoby mogą usiąść naprawdę wygodnie. Obszyta skórą (w testowej wersji), wielofunkcyjna kierownica ma bardzo szeroki zakres regulacji, podobnie jak fotele. Pod względem ilości miejsca w obrębie tylnych foteli niektórzy rywale prezentują się lepiej, ale i tak nie można narzekać. Dzięki dość wysoko poprowadzonej linii dachu podczas wsiadania nie trzeba zbytnio pochylać głowy. W samych superlatywach można natomiast ocenić bagażnik - ma pojemność 500-1550 l (a więc praktycznie tyle samo co w Insigni) i regularne kształty.

Bardzo praktycznym dodatkiem jest mata, którą można wyłożyć nie tylko sam bagażnik, ale także rozciągnąć na złożone oparcia tylnej kanapy. Nadal to nie wszystko - spod maty można wyjąć jeszcze gumowany fartuch, którym podczas załadunku osłania się tylny zderzak.

Na pewno cichy i podobno oszczędny

Opel chwali się, że silnik 1.6 CDTI jest w stanie zużywać mniej niż 4 litry paliwa, a pod względem wyciszenia prezentuje zupełnie nowy poziom. W kwestii pierwszej nie udało się nam pozytywnie zweryfikować deklaracji producenta. W trakcie trwania testu (głównie jazda w mieście) samochód zużywał od 5 do 6 l oleju napędowego. To rzeczywiście mało, ale bez jakiejś większej sensacji.

Jeśli chodzi o skuteczność wytłumienia poziom hałasu - rzeczywiście samochód wybija się ponad przeciętność. Zarówno na biegu jałowym, jak też podczas łagodnego przyspieszania - zaskakuje doskonałym wytłumieniem. W zakresie od 0 do 140 km/h to jeden z najcichszych diesli nie tylko w swojej klasie - pokonuje także niektóre modele z wyższych segmentów.

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL

Nowa jednostka jest wykonana ze stopów lekkich, ma łańcuch rozrządu, zasilanie Delphi i niemal wszystkie zewnętrzne elementy szczelnie obłożone dźwiękochłonnymi piankami. Ciekawostka - choć podczas jazd próbnych było dość ciepło (od 3 do 12 stopni), silnik nagrzewał się  wyjątkowo długo - aby uzyskał robocze 90 stopni trzeba było przejechać czasem prawie 10 km. Może to świadczyć o wysokim stopniu sprawności jednostki, albo o... niedopracowanym termostacie.

Wrażenia z jazdy

Za kierownicą siedzi się bardzo wygodnie, a znalezienie optymalnej pozycji nie sprawia trudności. Zegary są czytelne i doskonale widoczne. Liczba przycisków na konsoli centralnej początkowo przytłacza, ale bardzo szybko można się do niej przyzwyczaić. Kto wie - może to i lepsze rozwiązanie niż doszukiwanie się poszczególnych funkcji w pokładowym menu za pomocą wielu kliknięć w dotykowy ekran w samochodach niektórych rywali.

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTIINTERIA.PL

Po przekręceniu kluczyka silnik zapala zaskakująco cicho i pozostaje taki także przy wyższych obrotach. Pasażerowie mogą nawet nie rozpoznać, że jest to diesel. Funkcja start/stop nie przeszkadza w jeździe - podczas postoju silnik wyłącza się samoczynnie i niezwłocznie włącza ponownie po wciśnięciu pedału sprzęgła. Cały proces dzieje się naprawdę szybko.

Jednostka jest elastyczna i nie brakuje jej mocy. 6-biekowa skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana. Sprzęgło i lewarek pracują lekko, więc pokonywanie miejskich korków nie jest udręką. Wspomaganie kierownicy pracuje bardzo wydajnie, więc parkowanie także staje się przyjemnością. Podczas jazdy na trasie można wybrać tryb sportowy - wówczas kierownica stawia znacznie większy opór, samochód staje się znacznie bardziej wrażliwy na nacisk na pedał gazu Zmienia się także zestrojenie amortyzatorów (mają regulowaną charakterystykę tłumienia).

Podsumowanie

Przyjemność z jazdy supercichą, wysokoprężną Astrą psuje jedynie cena - w testowanej wersji od 86 600 zł. Dzięki obecnej promocji jest to niespełna 74 tys. zł, ale to i tak sporo. Przypominamy, że chodzi o samochód kompaktowy. Pod względem funkcjonalności, wyposażenia i wykończenia to wciąż bardzo dobry samochód.

Tekst i zdjęcia: Jacek Ambrozik

Opel Astra IV kombi 1.6 CDTI

Ceny tej wersji silnikowej bez uwzględniania promocji: od 86 600 zł

Cena po uwzględnieniu rabatów: od 73 600 zł

Silnik: wysokoprężny, czterocylindrowy, common rail o pojemności 1598 ccm

Osiągi:

0-100 km/h: 12,0 s

V max: 184 km/h

Spalanie w teście: 5,0-6,0 l/100 km

Moc max. 110 KM

Max mom.obr.: 300 Nm

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas