Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna - test
SUV klasy średniej Nissana wreszcie otrzymał jednostkę napędową, jakiej potrzebował – dwulitrowego turbodiesla o mocy 177 KM.
Nissan X-Trail od momentu premiery w 2013 roku był oferowany tylko z jedną jednostką wysokoprężną - 1.6 dCi (130 KM, 320 Nm). Dla sporego, ważącego ponad 1,6 tony SUV-a klasy średniej jest to silnik, który nie gwarantuje osiągów, jakich by się oczekiwało. Podczas redakcyjnych pomiarów X-Trail 1.6 dCi ze skrzynią CVT przyspieszył od 0 do 100 km/h w 11,8 s, a do 140 km/h - w 26,7 s.
Na szczęście Nissan uznał, że SUV-owi tej wielkości niezbędny jest także mocniejszy silnik i X-Traila można teraz kupić również z dieslem 2.0 dCi rozwijającym więcej o 47 KM i 60 Nm. A to w zupełności wystarcza, by zdecydowanie poprawić osiągi.
W trakcie pomiarów nowa odmiana X-Traila rozpędziła się do "setki" w 9,4 s, co nie tylko jest wynikiem o 2,5 s lepszym niż 1.6 dCi, ale przy okazji to 0,6 s szybciej niż wynika z danych fabrycznych. W sprincie do 140 km/h różnice są jeszcze wyraźniejsze - wariant 2.0 dCi jest szybszy aż o 7,1 s.
Dwulitrowy turbodiesel przekonuje także spokojną, cichą pracą i zdecydowaną reakcją na dodanie gazu.
Warto przy tym podkreślić, że nie należy do paliwożernych. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużycie paliwa wynosi 6 litrów na 100 km, a przy prędkości 140 km/h jest to 8,8 l/100 km.
Testowane auto ma napęd 4x4, który działa sprawnie i bez opóźnień. Przydatną funkcją jest możliwość zablokowania rozdziału momentu obrotowego między osiami (tryb Lock). Działa ona do ok. 45 km/h, po czym układ przełącza się w tryb automatyczny. Skrzynię bezstopniową tak zaprogramowano, by symulowała zmianę biegów znaną z "automatów". Zmniejsza to typowe dla przekładni CVT utrzymywanie silnika na wysokich obrotach podczas przyspieszania (czasami jednak dzieje się tak podczas delikatnego ruszenia z miejsca i powolnego rozpędzania, co bywa męczące).
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 177 KM/3750 |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm/2000 |
Skrzynia biegów | automatyczna/bezstopniowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 464/182/171 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Masa/ładowność | 1665/520 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 550/1982 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 6,7/5,5/5,8 |
Zużycie paliwa w teście* | 8,2/6,0/7,1 |
Cena | 168 550 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
WRAZ Z DIESLEM 2.0 DEBIUTUJE POŁĄCZENIE SKRZYNI CVT I NAPĘDU 4X4
Z dieslem 1.6 dCi łączona jest skrzynia CVT (Xtronic), ale tylko w aucie z napędem na przednie koła. W wersji 1.6 dCi 4x4 oferowana jest jedynie przekładnia manualna. Z mocniejszym silnikiem wysokoprężnym dostępne są kombinacje: napęd 4x2/skrzynia CVT, napęd 4x4/skrzynia manualna i napęd na wszystkie koła z przekładnią bezstopniową. To ostatnie połączenie zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne i komfort jazdy.
NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi XTRONIC 4X4 TEKNA: PLUSY I MINUSY
+ przestronne wnętrze+ pojemny bagażnik+ dobre osiągi+ niewielkie zużycie paliwa+ wysoki komfort jazdy+ bogate wyposażenie
- wysoka cena zakupu- praca skrzyni bezstopniowej wymaga pewnego przyzwyczajenia- seryjne 19-calowe felgi
NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi XTRONIC 4X4 TEKNA: PODSUMOWANIE
Silnik 2.0 dCi uczynił z X-Traila znacznie lepszego SUV-a. Niestety, cena nie należy do atrakcyjnych.
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 9/2017