Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 Tekna - test

Nissan Qashqai to rynkowy przebój i inspiracja dla konkurencji. Ten crossover po 6 latach od debiutu nie schodzi z list przebojów.

Gdy idzie o zużycie paliwa, 130-konny turbodiesel jest wrażliwy na styl jazdy.
Gdy idzie o zużycie paliwa, 130-konny turbodiesel jest wrażliwy na styl jazdy.Motor

Premiera w 2007 roku, facelifting na jesieni ubiegłego roku i cisza na temat kolejnej generacji. Trudno się dziwić, bo Qashqai to idealny przykład na to, jak można wykreować niszę, która staje się nową klasą, a następnie ją zdominować. Ten model to pionier kompaktowych crossoverów, aut łączących cechy typowego kompakta i SUV-a, a w wersji 7-osobowej ma jeszcze pierwiastek minivana.

Deska Nissana Qashqaia jest niemal identyczna jak w modelu sprzed faceliftingu.Motor

Na gamę silnikową Qashqaia składa się 5 jednostek - 2 benzynowe (117 i 140 KM) i 3 diesle (110, 130 i 150 KM). Nowością jest silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM. To konstrukcja opracowana przez Renault i znana już z takich modeli jak Scenic czy Megane. 130 KM w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się Qashqaiem. Jednak jego warunkiem jest uzyskanie 1750 obr/min. Poniżej tej wartości wyraźnie czuje się efekt turbodziury.

Pod względem zużycia paliwa, silnik 1.6 dCi jest wyjątkowo wrażliwy na styl jazdy. Stosując się do sugerowanej przez komputer zmiany biegów i przy aktywnym systemie start-stop można w ruchu miejskim uzyskać wynik w okolicach 7 l/100 km. Dynamiczna jazda oznacza zwiększenie spalania do 9 l/100 km. Spokojna i "równa" jazda w trasie to zużycie 5 litrów ON na każde przejechane 100 km.

Kolejna nowość, która jest obecna w tym modelu to Around View Monitor, czyli system 4 kamer (1 z przodu, 1 z tyłu i 2 po bokach auta), które przekazują obraz na ekran o przekątnej 5 cali. To znane z drogich modeli (np. Infiniti FX) rozwiązanie skutecznie ułatwia parkowanie i manewrowanie Qashqaiem. System działa przy prędkościach poniżej 10 km/h.

Pozytywny obraz tej wersji Qashqaia zakłóca jednak cena, która (uwzględniając aktualny rabat 5000 zł) przekracza 100 tys. złotych. Za taką kwotę można przebierać w praktycznych autach kombi klasy średniej.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 Tekna

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 Tekna

Silnik 1.6 dCi 130 KM - nowa konstrukcja w gamie Qashqaia. Charakteryzuje się wysoką, jak na tę pojemność mocą: 81,25 KM z 1,0 l.Motor
Producent deklaruje 410 l pojemności bagażnika. Redakcyjny pomiar metodą VDA dał wynik 393 l. Różnica jest mała.Motor
System multimedialny Nissan Connect w wersjach I-Way i Tekna oprócz nawigacji, bluetooth i obsługi iPoda współpracuje z 4 kamerami, które czynią parkowanie Qashqaia wyjątkowo łatwym.Motor
Skokowa regulacja fotela nie ułatwia uzyskania idealnej pozycji za kierownicą.Motor
Deska Nissana Qashqai'a jest niemal identyczna jak w modelu sprzed faceliftingu.Motor
Na gamę silnikową Qashqaia składa się 5 jednostek - 2 benzynowe (117 i 140 KM) i 3 diesle (110, 130 i 150 KM).Motor
Nissan Qashqai to pionier kompaktowych crossoverów, aut łączących cechy typowego kompakta i SUV-a, a w wersji 7-osobowej ma jeszcze pierwiastek minivana.Motor

Plusy:Niezła dynamika i dobre wyciszenie jednostki napędowej, łatwy w obsłudze system Nissan Connect, pojemny bagażnik

Minusy:Zużycie paliwa wyraźnie odbiega od deklaracji producenta, trudność w uzyskaniu idealnej pozycji za kierownicą, cena wersji Tekna

Wojtek Jurko

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
130 KM/4000
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Pojemność bagażnika (min./maks.)
410/1515 l
Opony
215/55 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
443/178/162 cm
Rozstaw osi
263 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,5/4,6/5,1
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
8,0/5,0
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas