Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - test

Coraz więcej ludzi kupuje SUV-y nie po to, by brodzić w błocie, lecz by codziennie bezpiecznie odwozić nimi dzieci do szkoły. Zatem hybrydowa odmiana Mitsubishi Outlandera powinna być najlepsza w jego gamie. Sprawdźmy, jaka jest naprawdę.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - test
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - testMotor

Ewolucja SUV-ów trwa. Jeszcze dwie dekady temu nieliczne auta tego typu miały niezłe własności terenowe. Nierzadko były zbudowane na ramie i oferowały stały napęd obu osi, a często także reduktor.

Jednak odkąd takie samochody stały się modne, zmienił się ich charakter. Dzisiejsze SUV-y to zwykłe auta rodzinne, które dzięki prostemu napędowi 4x4 radzą sobie z przejazdem nieodśnieżoną drogą, a za sprawą zwiększonego prześwitu nie boją się wysokich krawężników. A przy tym, z siedzeniami wysoko nad ziemią, pozwalają poczuć się bezpieczniej niż w "zwykłym" aucie klasy średniej. Dobrym przykładem jest Mitsubishi Outlander.

Ale czy dotyczy to także jego hybrydowej odmiany? Teoretycznie, skoro SUV-y większość czasu spędzają w mieście, może się ona okazać najlepszą w gamie. Jak jest w rzeczywistości?

Wymaga wyrzeczeń

Outlander to jedna z ciekawszych propozycji na rynku średniej wielkości SUV-ów. Jego duże, zgrabne (choć nierzucające się w oczy) nadwozie kryje nieźle wykonane, siedmioosobowe wnętrze oraz spory bagażnik.

Estetyczny, porządnie wykończony i łatwy w obsłudze kokpit hybrydowego Outlandera. Od tych w „zwykłych” odmianach odróżnia go joystick służący do wyboru trybu jazdy i brak obrotomierza.Motor

W hybrydowym Outlanderze trzeba pożegnać część tych atrybutów - m.in. siedem miejsc. Choć większość nabywców i tak nie korzysta z trzeciego rzędu siedzeń, wielu woli mieć możliwość zabrania na pokład dodatkowych dwóch osób, niż jej nie mieć. W PHEV-ie jej nie ma. Za to dwa pierwsze rzędy wygodnie mieszczą pięć wysokich osób.

Drugim "poszkodowanym" jest bagażnik. W 5-osobowym Outlanderze ma on pojemność 550 l, w 7-osobowej wersji ze złożonym trzecim rzędem siedzeń - 490 l. Outlander PHEV mieści jeszcze mniej, bo 451 l bagażu. To jednak wciąż pojemność zupełnie wystarczająca w codziennym użytkowaniu.

Cicho i szybko...

Po zajęciu miejsca za kierownicą PHEV-a w oczy rzucają się tylko dwa elementy nieznane kierowcom innych Outlanderów - zamiast obrotomierza zamontowano tu wskaźnik zużycia energii, a w miejscu dźwigni zmiany biegów znalazł się nieduży joystick służący do wyboru trybu jazdy.

Uruchomienie pojazdu nie mąci ciszy w kabinie. Wystarczy wybrać tryb D i można bezszelestnie odjechać. Delikatnie operując prawą nogą, da się rozpędzić do ponad 120 km/h, wykorzystując wyłącznie silniki elektryczne.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi (czytaj test)

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NaviMotor
...który zabiera nieco przestrzeni nad głowami, ale mimo to i w pierwszym, i w drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem – w każdym kierunku.Motor
Fotele są wygodne i zapewniają wystarczające podparcie w zakrętach. Testowana wersja seryjnie oferuje nie tylko skórzaną tapicerkę, ale i szklany dach...Motor
Estetyczny, porządnie wykończony i łatwy w obsłudze kokpit hybrydowego Outlandera. Od tych w „zwykłych” odmianach odróżnia go joystick służący do wyboru trybu jazdy i brak obrotomierza.Motor
...jest schowek, np. na kable do ładowania baterii.Motor
Bagażnik jest mniejszy niż w „zwyczajnym” Outlanderze, ale wciąż mieści niezłe 451 l. Szkoda, że jego podłoga jest pochylona (pakunki mogą wypaść po otwarcie pokrywy).Motor
Pod podłogą bagażnika...Motor
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NaviMotor
Skuteczność hamowania PHEV-a zależy od... stanu baterii. Gdy są one w pełni naładowane, droga zatrzymania wydłuża się z ok. 38 m do ponad 40 m.Motor

Jeśli kierowca nie wciska mocno pedału gazu, we wnętrzu PHEV-a jest wyjątkowo cicho. Dzięki poprawionemu wyciszeniu komory silnika i wydechu nie słychać benzynowej jednostki, włączającej się, by podładować baterie, gdy zaczyna w nich brakować energii.

Jest też tryb Charge, który pozwala doładować akumulatory przy pomocy silnika spalinowego (pełne naładowanie w ten sposób trwa, w zależności od warunków drogowych, 0,5-1,5 godziny). Jako że podczas tej operacji zużycie paliwa rośnie nawet o połowę, nie jest to jednak zbyt opłacalne.

Podczas dynamicznej jazdy zespół napędowy zachowuje się zupełnie inaczej. Dwa silniki elektryczne (ten z przodu przekazuje moc na przednie koła, tylny napędza drugą oś) tylko wspomagają wtedy jednostkę spalinową. Ta z kolei współpracuje z bezstopniową skrzynią biegów, co oznacza, że przy mocnym przyspieszaniu "zawiesza się" na wysokich obrotach i głośno wyje.

Osiągi przebijają dane katalogowe (podczas pomiarów auto rozpędzało się do 100 km/h o 0,8 s szybciej niż obiecuje producent), a podczas jazdy samochód wydaje się jeszcze szybszy. To zasługa błyskawicznej reakcji na dodanie gazu. Silniki elektryczne rozpędzają PHEV-a już w momencie naciskania prawego pedału - nie trzeba czekać na redukcję jak w typowych autach. Dopiero po chwili na obroty "wkręca się" jednostka 2.0 MIVEC i przyspieszenie staje się jeszcze bardziej odczuwalne.

...ale czy tanio?

Gdy jeździ się spokojnie, na w pełni naładowanych bateriach można pokonać aż 50 km. Za całkowite napełnienie akumulatorów (mieszczą 12 kWh energii) płaci się ok. 7 zł - i mniej więcej tyle kosztuje przejechanie pierwszych 50 km po odłączeniu auta od gniazdka. Żeby równie tanio podróżować autem spalinowym, musiałoby ono zużywać 2,6-2,7 l paliwa na 100 km.

Dopiero po wyczerpaniu baterii zużycie paliwa rośnie - w mieście do ok. 6 l, w trasie sięga 7,5 l/100 km. Ale tylko przy średnich prędkościach, gdy często wykorzystuje się silniki elektryczne. Na drodze ekspresowej na 100 km potrzeba już 8,5, a na autostradzie - 10,5 l paliwa.

Zatem aby jazda PHEV-em się opłacała, trzeba unikać wysokich prędkości i codziennie ładować baterie. A wcześniej sporo zainwestować w zakup. Za bogato wyposażoną (nie topową) testowaną odmianę trzeba zapłacić ponad 190 tys. zł. Rodziny chcące kupić praktycznego SUV-a znajdą lepsze propozycje - mniej niż PHEV kosztują nie tylko wysokoprężne wersje Outlandera, ale nawet Pajero z 200-konnym dieslem i automatem. Za to szukający auta hybrydowego nie mają co liczyć na lepszy wybór - to obecnie zdecydowanie najbardziej funkcjonalna hybryda w tej cenie.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - podsumowanie

Outlander PHEV jest jednym z najlepszych aut hybrydowych na rynku. Spośród hybryd wyróżnia się dużym wnętrzem i bagażnikiem, a za sprawą sporego prześwitu i napędu 4x4 potrafi pokonać niezbyt trudne przeszkody terenowe. Ale czy jest najlepszą wersją Outlandera? Tylko jeśli ktoś chce bogatego wyposażenia i rzadko wyjeżdża z miasta. Pozostali powinni wybrać tańszego diesla.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna kabina,
  • bardzo dobra ergonomia i łatwość obsługi,
  • świetne wyciszenie kabiny,
  • elektrycznie obsługiwana pokrywa bagażnika

Minusy:

  • brak trzeciego rzędu siedzeń

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: układ napędowy

Plusy

  • spory zasięg "na prądzie",
  • możliwość wpływania na intensywność odzyskiwania energii,
  • dobre osiągi,
  • szybka reakcja na gaz

Minusy:

  • duże zużycie paliwa powyżej 120 km/h

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: właściwości jezdne

Plusy:

  • komfortowe zawieszenie,
  • pewne zachowanie w zakrętach,
  • duża stabilność przy wysokich prędkościach,
  • prześwit jak w pozostałych wersjach Outlandera

Minusy:

  • przeczulony układ ESP

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie,
  • multimedia zintegrowane z układem napędowym,
  • elektryczne ogrzewanie i klimatyzacja (obsługa np. smartfonem) pozwalają zdalnie ogrzać/schłodzić wnętrze

Minusy:

  • wysoka cena zakupu

Wyróżniki Outlandera PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Widziany z zewnątrz, hybrydowy Outlander wyróżnia się właściwie tylko detalami - minimalnie zmieniono krój grilla i wlotu powietrza, dolną część zderzaków i progi polakierowano w kolorze nadwozia (w pozostałych Outlanderach są czarne), a tylne światła mają jednolicie białe klosze. We wnętrzu największe zmiany to joystick do wyboru trybu jazdy, brak trzeciego rzędu siedzeń i mniejszy bagażnik.

Tym wyróżnia się wnętrze PHEV-a

Łopatki pozwalają regulować siłę hamowania silnikiem (w sześciostopniowej skali).Motor
To nie obrotomierz. Niebieskie pole oznacza odzysk energii, zielone – jazdę „na prądzie”, a wskazówka na białym świadczy o pracy silnika spalinowego.Motor
Tryb Charge ładuje baterie bez podłączania do gniazdka (silnikiem), Save – pozwala zachować zgromadzoną energię na później.Motor

Jazda Outlanderem PHEV

Łopatkami reguluje się siłę hamowania silnikiem – B5 oznacza największą...Motor
...a w B0 auto jedzie jak na „luzie”. Przytrzymanie prawej łopatki włącza tryb D.Motor
Komputer podaje zasięg w trybie elektrycznym (góra) i łączny (dolne wskazanie).Motor
Niebieskie koło pokazuje aktualny zasięg „na prądzie”, zielone – łączny.Motor
Efektowne grafiki na ekranie nawigacji obrazują aktualny przepływ energii.Motor
System prezentuje też mnóstwo innych parametrów przy pomocy wykresów itp.Motor

Ładowanie Outlandera PHEV

Ładowanie ze zwykłego gniazdka 220 V (jak na zdjęciu) trwa około 6-7 godzin, ale gdy wykorzysta się przewód szybkiego ładowania, wystarczy godzina.Motor
Komputer informuje, kiedy baterie będą pełne.Motor
Gniazda ładowania ukryto pod klapką po prawej stronie auta.Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi

 
Mitsubishi Outlander PHEV
Silnik
benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna (benz.)
121 KM/4500
Moc maksymalna (elektr. przedni)
82 KM
Moc maksymalna (elektr. tylny)
82 KM
Maks. moment obr. (benz.)
190 Nm/4500
Maks. moment obr. (elektr. przedni)
137 Nm
Maks. moment obr. (elektr. tylny)
195 Nm
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
bezstopniowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
466/180/168 cm
Rozstaw osi
267 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1810/500 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
451/1460 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
225/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
27,8 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,3 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB
Rzeczywista prędkość*
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,2
Zużycie paliwa 
Średnie zużycie wg producenta w l/100 km**
1,9
Teoretyczny zasięg
2370 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/7,4/6,8
Rzeczywisty zasięg
660 km
Cena wersji podstawowej***
176 990 zł
Cena
190 990 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
** tryb szeregowy (silnik spalinowy ładuje baterie), w trybie równoległym (oba silniki napędzają auto) śr. zużycie to 5,8 l/100 km, a zasięg – 824 km;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński