Mini 5d Cooper S

Wśród miejskich hatchbacków zdecydowanie dominują pięciodrzwiowe wersje nadwoziowe. Mini 3. generacji też doczekało się takiej praktycznej odmiany.

<b>5-drzwiowe Mini jest o 16 cm dłuższe od wersji 3d, z czego 7 cm przypada na rozstaw osi. Masa własna auta z dodatkową parą drzwi wzrosła o 60 kg.</b>
<b>5-drzwiowe Mini jest o 16 cm dłuższe od wersji 3d, z czego 7 cm przypada na rozstaw osi. Masa własna auta z dodatkową parą drzwi wzrosła o 60 kg.</b>Motor

Niegdyś praktycznie bezkonkurencyjne, dziś samochody z logo brytyjskiej marki mają licznych rywali - także wśród aut popularniejszych marek. Receptą na dalsze wzrosty sprzedaży mają być generalne porządki w ofercie, w tym wycofanie niszowych modeli Coupe, Roadster oraz Paceman. Po raz pierwszy gamę hatchbacka uzupełniła natomiast odmiana 5-drzwiowa.

Teoretycznie Mini jest 5-osobowe, w praktyce to raczej auto 2+2: dla dwójki dorosłych i dwójki dzieci. Z tyłu brakuje miejsca na nogi, a wąski otwór drzwi utrudnia wsiadanie.Motor

Dla małej rodziny

Nowy wariant nie powstał jednak wyłącznie przez skrócenie przednich drzwi i dodanie tylnych. Względem wersji 3d ma dłuższe nadwozie, szerszą tylną kanapę (+3 cm) oraz większy bagażnik - a to wszystko przy zachowaniu wymiarów mających gwarantować typową dla Mini zwinność. Niestety, o ile z przodu przestrzeni na nogi i nad głową jest sporo, to na szerokość już przeciętnie, zaś z tyłu panuje zwyczajna ciasnota. W miarę wygodnie będzie tam jedynie osobom niższej postury - wyższe zmieszczą się awaryjnie,jeśli podróżujący z przodu przesuną swoje fotele. Do korzystania ze środkowego miejsca nie zachęca masywny tunel, a wąski otwór drzwi utrudnia montaż fotelika dla dziecka.

Z pozycji kierowcy prawie nic się nie zmieniło - prawie, bo krótsze drzwi ułatwiają wysiadanie na parkingach. Reszta jak w wersji 3d: daleko odsunięta szyba czołowa (żeby ustawić lusterko wsteczne, trzeba oderwać plecy od oparcia), szerokie słupki oraz nisko zamocowane fotele. Niezbyt obszerne, ale z długimi siedziskami i porządnym wyprofilowaniem.

Sam kokpit jest bardziej cywilizowany niż w poprzedniku - zarówno pod kątem obsługi, jak i jakości wykończenia. Nie stracił jednak swojego uroku. Analogowy prędkościomierz z konsoli centralnej trafił za kierownicę, ale - podobnie jak obrotomierz - z uwagi na małą tarczę nadal nie jest czytelny.

Kokpit Mini – bardziej intuicyjny i lepiej zmontowany niż w poprzedniku, ale nadal w niepowtarzalnym stylu. Zegary zespolono z kolumną kierownicy, czerwony przełącznik za (zbyt długą) dźwignią biegów służy do uruchamiania silnika. Plus za sporo schowków.Mini

Atutem Mini jest opcjonalny system multimedialny (cena od 3529 zł), bazujący na BMW iDrive. Działa intuicyjnie, ma sprawną nawigację, a odręczne wpisywanie znaków za  pomocą gładzika okazuje się szybsze niż wybieranie ich z menu. Szkoda, że obsługa umieszczonego między fotelami panelu wymaga nienaturalnego zginania nadgarstka.

Dla dużej przyjemności

Ważący 1240 kg, 4-metrowy wóz trudno nazwać gokartem. Nisko położony środek ciężkości, wielowahaczowe tylne zawieszenie (klasowy wyjątek) i spontaniczny układ kierowniczy sprawiają jednak, że Mini prowadzi się jak auto o rozmiar mniejsze - i to przy zachowaniu akceptowalnego komfortu. Jego tendencje do nadsterowności łagodnie gasi elektronika (z możliwością odłączenia).

W opcji, za 1235 zł, dostępny jest wybór trzech trybów jazdy: normalny, "zielony" - mocno ogranicza wigor silnika i sprzyja oszczędnej jeździe, oraz sportowy. Ten ostatni wzmacnia reakcje przepustnicy, a przy okazji wydobywa z wydechu przyjemną chrypkę przy odpuszczaniu gazu.

Wbrew panującym trendom, nowy Cooper S otrzymał większe serce od poprzednika: 2.0 (192 KM) zamiast 1.6 (184 KM). Jednostka ma duży zakres użytecznych obrotów i zapewnia sportowe osiągi, choć nie jest tak żywiołowa jak wcześniejsza. Warto dopłacić do sportowego automatu - reaguje agresywnie i nie ingeruje w tryb manualny.

Nieźle doposażony Cooper S kosztuje tyle, co kompaktowy hot hatch (w tym 3700 zł za dodatkową parę drzwi). Ale pod względem designu i prowadzenia to wyjątkowo konkurencyjna maszyna. W wersji 5d stworzona nieco na siłę, co przyznają sami przedstawiciele Mini - jej udział w sprzedaży hatchbacka szacują na około 1/3.

Mini 5d Cooper S

Mini 5d Cooper S (czytaj test)

Mini 5d Cooper SMotor
Mini 5d Cooper SMotor
Mini 5d Cooper SMotor
Masa własna auta z dodatkową parą drzwi wzrosła o 60 kg.Motor
5-drzwiowe Mini jest o 16 cm dłuższe od wersji 3d, z czego 7 cm przypada na rozstaw osi.Motor
Analogowo-cyfrowe zegary. Nadal niezbyt czytelne. W "zielonym" trybie komputer podpowiada, ile dodatkowo przejechanych kilometrów kierowca zyskał dzięki oszczędnemu stylowi jazdy.Motor
Położenie panelu zegarów zmienia się razem z położeniem kolumny kierownicy.Motor
Pierścień zmienia kolor zależnie od wybranego trybu jazdy.Motor
Regulowane podparcie sprawia, że fotele Mini mają najdłuższe siedziska w klasie (ok. 53 cm).Motor
Typowa dla Mini dbałość o detale: przycisk uruchamiania i wyłączania silnika.Motor
Tryby jazdy mocno wpływają na charakter Mini - w "zielonym" reakcja na gaz jest wręcz ospała, w sportowym z wydechu dobiegają przyjemne warknięcia.Motor
Gładzik na pokrętle pozwala odręcznie wpisywać adresy.Motor
Sporo schowków i lepsza niż w poprzedniku jakość montażu.Motor
Do podróży we trójkę nie zachęca też masywny tunel z pojemnikiem na kubek.Motor
...a wąski otwór drzwi utrudnia wsiadanie.Motor
Mini 5d Cooper SMotor
Foremny bagażnik ma przeciętną pojemność 278 l – i to razem ze schowkiem pod podłogą (3d: 211 l).Motor
Teoretycznie Mini jest 5-osobowe, w praktyce to raczej auto 2+2: dla dwójki dorosłych i dwójki dzieci. Z tyłu brakuje miejsca na nogi...Motor
Przednie fotele – dopasowane i z wyśmienitym podparciem. Minus za skokową regulację oparcia.Motor
Za kierownicą Mini siedzi się nietypowo - przednia szyba ma niewielki kąt nachylenia, a deska wnika głęboko do wnętrza. Grube słupki.Motor
2-litrowy silnik ma łagodną charakterystykę i spory apetyt na paliwo – w korkach ponad 11 l/100 km.Motor

Mini 5d Cooper S: podsumowanie

Dodatkowe drzwi nie zmieniły charakteru Mini - ani jego gokartowej natury, ani umiarkowanej praktyczności.

Mini 5d Cooper S: zaletyBogata oferta personalizacji, sportowa pozycja za kierownicą, przyzwoite osiągi, sprawny automat, znakomite prowadzenie i hamulce

Mini 5d Cooper S: wadyCiasna kabina, spory hałas przy wysokich prędkościach, duże zużycie paliwa, tylko 4 gwiazdki w teście Euro NCAP, wysoka cena

 
Mini 5d Cooper S
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
192 KM/4700
Maks. moment obrotowy
280 Nm/1250
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
401/173/143 cm
Rozstaw osi
257 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1240/520 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
278/941 l
Poj. zbiornika paliwa
44 l (Pb 95)
Opony
195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
4,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
6,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,4
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,0/4,6/5,5
Teoretyczny zasięg
800 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,3/6,9/9,1
Rzeczywisty zasięg
480 km
Cena wersji podstawowej**
105 000 zł
Cena
112 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas