Mercedes GLS 500 4Matic – test

Rozsądek podpowiada wybór diesla, ale to właśnie benzynowy silnik V8 najlepiej pasuje do takiego samochodu, jak Mercedes GLS.

GLS prowadzi się pewnie, ale ostre pokonywanie zakrętów nie leży w jego naturze. Pneumatyczne zawieszenie na dużych wybojach potrafi wprowadzać auto we wstrząsy.
GLS prowadzi się pewnie, ale ostre pokonywanie zakrętów nie leży w jego naturze. Pneumatyczne zawieszenie na dużych wybojach potrafi wprowadzać auto we wstrząsy.Motor

Mercedes GLS to żywe zaprzeczenie ekologicznej lub jak to się też czasem określa, zrównoważonej motoryzacji - gigantyczny (ponad 5 m długości, prawie 2 m szerokości), ważący niemal 2,5 tony i z wielkim, 4,7-litrowym benzynowym silnikiem V8 biturbo.

Wszystko zdaje się przemawiać za tym, że takie "mastodonty" nie mają sensu. Ale w stosunku do samochodów nie zawsze i nie wszyscy kierują się chłodną kalkulacją. Liczą się także emocje. A tych GLS 500 dostarcza co niemiara.

Systemem multimedialnym wyposażonym w centralny monitor i wieloma ustawieniami auta steruje się za pomocą pokrętła i gładzika na konsoli.Motor
[1] Na ekranie można na bieżąco obserwować m.in. zmianę kąta skrętu kierownicy, nachylenia podjazdu i pochylenia auta. [2] Po prawej stronie jest centrum sterowania trybami pracy napędu (wybiera się je pokrętłem). Przyciskami uruchamia się m.in. asystenta zjazdu ze wzniesienia i reguluje prześwit.Motor

Potęga pod maską

Siły benzynowej jednostki V8 można się domyślać już w chwili jej "odpalenia" - basowy pomruk na biegu jałowym i przyjemne brzmienie wydechu zapowiadają bardzo dobre osiągi. Ale tego, co dzieje się po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trudno spodziewać się po jednym z trzech największych SUV-ów na rynku, w dodatku nie w usportowionej wersji AMG. GLS 500 startuje z miejsca i rozpędza się z łatwością kompaktowego hot-hatcha. A właściwie osiągając 100 km/h na godzinę w 5,3 s (w pomiarach uzyskaliśmy wynik identyczny jak podaje fabryka) pozostawia znaczną większość z nich daleko w tyle.

Ośmiocylindrowa benzynowa jednostka napędowa zapewnia autu znakomite osiągi i pracuje niesamowicie cicho i kulturalnie. Potrafi jednak zużywać dużo paliwa, ale na szczęście bak ma 100 litrów.Motor

Nie mniejsze wrażenie robi płynność rozpędzania przy wyższych prędkościach. GLS-em, czy to na autostradzie, czy drogach lokalnych, wyprzedza się z niezwykłą łatwością, co jest zasługą ogromnego momentu obrotowego generowanego przez silnik. Maksymalne 700 Nm jest dostępne od 1800 do 4000 obr./min.

9 biegów do ciszy

Jednostkę V8 połączono z 9-biegową przekładnią automatyczną. Tak duża liczba przełożeń w kapitalny sposób podnosi komfort jazdy. Przy 100 km/h silnik pracuje z prędkością zaledwie 1300 obr./min, a przy 140 km/h - o 500 obr. większą. W efekcie w kabinie jest bardzo cicho (co potwierdzają nasze pomiary). W większości sytuacji "automat" zmienia biegi bardzo miękko (i szybko), jedynie gwałtowne wciśnięcie gazu powoduje mocne i nieprzyjemne szarpnięcie.

Trudno oczekiwać, by 455-konny silnik, który musi radzić sobie z masą 2,5 tony, był ekonomiczny. Bez trudu może zużywać blisko 20 l/100 km, ale rozsądniejsze traktowanie pedału gazu (co wcale nie oznacza mało dynamicznej jazdy) daje całkiem akceptowalne 13,4 l/100 km.

Znakomite fotele mają m.in. regulację szerokości oparcia.Motor
Siedzenia mają pochylane oparcia, ale niestety się nie przesuwają. Monitory w zagłówkach to opcja.Motor
[1] By uzyskać płaską powierzchnię, trzeba złożyć siedzisko. [2] Dwa elektrycznie składane fotele w bagażniku są wyposażeniem seryjnym GLS-a.Motor

GLS jest solidnie wyposażone do jazdy z dala od ubitych dróg. Ma skuteczny napęd 4x4, a kierowca może pokrętłem na konsoli między fotelami wybierać tryby jego pracy (do dyspozycji są sportowy, komfortowy, na śliskie nawierzchnie, offroad i indywidualny) oraz dzięki pneumatycznemu zawieszeniu zwiększyć prześwit (z 201 do 276 mm).

Podstawowa pojemność bagażnika to 680 litrów, a maksymalna – 2300 l. Niestety Mercedes nie podaje, jaka jest jego wielkość w konfiguracji 7-osobowej.Motor

Opcjonalny pakiet AMG, w skład którego wchodzą m.in. absurdalnie wielkie, 21-calowe koła z szosowymi oponami 295/40, pasuje tu jak kwiatek do kożucha. To właśnie ogumienie (pospołu z ogromną masą auta) może być główną przeszkodą w sprawnym poruszaniu się w cięższym terenie.

Mercedes GLSMotor

MERCEDES GLS 500 4MATIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Mercedes GLS 500 4Matic455 KM, 0-100: 5,3 s484 500 zł

Range Rover 5.0 V8 Supercharged510 KM, 0-100: 5,4 s680 800 zł

Bentley Bentayga 6.0 W12608 KM, 0-100: 4,1 s1 127 865 zł

Na tle konkurentów GLS 500 jest tani. Bentley z silnikiem 12-cylindrowym gra jednak w zupełnie innej lidze cenowej.

 
Mercedes GLS 500 4Matic
Silnik
benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa
4663 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Moc maksymalna
455 KM/5250
Maks. moment obrotowy
700 Nm/1800
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
automatyczna/9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
513/193/185 cm
Rozstaw osi
308 cm
Średnica zawracania
12,4 m
Masa/ładowność
2455/805 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
680/2300 l
Poj. zbiornika paliwa
100 l (Pb 95)
Opony
275/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,3 s
Zużycie paliwa*
14,9/9,2/11,3
Zasięg
880 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,1 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,9 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h
60,8 dB 
Zużycie paliwa*
16,5/10,2/13,4
Rzeczywisty zasięg
740 km
Cena
484 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PLUSY I MINUSY

+ znakomite osiągi+ bardzo wysoki komfort jazdy+ przestronna kabina+ duży bagażnik

- wysokie zużycie paliwa- skrzynia biegów potrafi szarpać- dopłata m.in. za nawigację

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PODSUMOWANIE

GLS mierzy 513 cm długości. Audi i BMW nie mają w ofercie SUV-ów tej klasy.Motor

W Mercedesie GLS komfort stoi na pierwszym miejscu. Dobrze, że nikt na siłę nie próbował go "usportowić".

Mercedes GLS 500 4Matic

Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor
Mercedes GLS 500 4MaticMotor

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 29/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas