Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie
Volvo XC60 to jeden z najbardziej udanych modeli szwedzkiej marki w ostatnich latach. CX-5 to też gwiazda w gamie Mazdy. Który z modnych SUV-ów okaże się lepszym wyborem?
Czasy kiedy Mazdę i Volvo łączyły związki z Fordem to już przeszłość. Obie marki idą teraz własnymi drogami, obie sukcesywnie wprowadzają do oferty nowe modele. Japończycy przedstawili niedawno kompaktowego SUV-a CX-5, jeszcze w tym roku czeka nas premiera Mazdy 6. Szwedzka marka debiutuje właśnie z nowym kompaktem V40, ale to XC60 jest przebojem Volvo na polskim rynku. W ubiegłym roku jego udział w sprzedaży wynosił ponad 33%, co oznacza, że kompaktowy SUV jest najchętniej kupowanym Volvo w Polsce. CX-5 również cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów.
Mniejszy może więcej?Porównując wymiary zewnętrzne, okazuje się Volvo ma wyraźną przewagę. Jest dłuższe o 17 cm, wyższe o 4 cm, a jego rozstaw osi liczy aż o 7 cm więcej. Mimo to wymiary kabiny w obu przypadkach są niemal identyczne. Japoński SUV ma nawet większy bagażnik. Teoretycznie tylko o 8 litrów, w praktyce (pomiar metodą VDA) różnica na korzyść Mazdy wynosi 32 l. Przewaga Volvo jest wyraźna tylko w przypadku ładowności, dla XC60 wynosi ona 701 kg, dla CX-5 - 505 kg.
Oba SUV-y zdecydowanie różnią się stylem, zarówno z zewnątrz - ostre linie Mazdy kontra łagodne linie nadwozia Volvo, jak i w kabinach. Mazda stawia na sportowe akcenty, takie jak zegary w tubach czy kierownica przypominająca tą z MX-5. Volvo reprezentuje skandynawski, dosyć surowy styl. Mimo że jakość tworzyw w CX-5 stoi na niezłym poziomie, to w porównaniu do Volvo widoczna jest różnica w poziomie wykończenia. XC60 sprawia pod tym względem lepsze wrażenie.
Sport kontra komfortWłaściwości jezdne w obu przypadkach podążają za charakterem samochodów. Mazda stawia na emocje w sportowym stylu. Zawieszenie jest nieco sztywniejsze niż w przypadku Volvo, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem, dając lepsze wyczucie pojazdu.
XC60 to specjalista od komfortu. Skuteczniejsze tłumienie nierówności, mocniej wspomagany układ kierowniczy i lepiej wyciszona kabina sprawiają, że w Volvo szybciej zapomina się o niedoskonałościach nawierzchni, a podróż jest bardziej komfortowa. To bilet do klasy premium.
Oba SUV-y wyposażone są w mocne silniki Diesla. Mazdę napędza topowa w gamie jednostka 2.2 Skyactiv-D (175 KM), która współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Ten "zestaw" okazuje się gwarancją świetnych osiągów. Według danych fabrycznych, przyspieszenie 0-100 km/h tej wersji silnikowej wynosi 9,4 s, jednak pomiary redakcyjne dały wynik o sekundę lepszy. Volvo również uzyskało lepszy rezultat niż podaje producent (10,2 zamiast 10,9 s), ale przewaga Mazdy w tym przypadku jest więcej niż wyraźna.
Duża w tym zasługa wyższej o 189 kg masy własnej Volvo i niższej mocy jednostki napędowej. Silnik Volvo to pięciocylindrowy turbodiesel 2.4 o mocy 163 KM, który oprócz słabszych osiągów odpowiada za wyższe niż w przypadku Mazdy zużycie paliwa. Japoński SUV w ruchu miejskim zużywa o 1 l/100 km mniej niż Volvo. Silnik XC60 ma za to jedną wyraźną przewagę nad dieslem Mazdy -?to przyjemne dla ucha brzmienie.
BezpiecznieOba SUV-y reprezentują wysoki poziom bezpieczeństwa. W testach Euro NCAP uzyskały po 5 gwiazdek, a w dziedzinie ochrony dorosłych odnotowały identyczny, świetny wynik 94%. Zarówno Mazda, jak i Volvo oferują w swoich SUV-ach zaawansowane systemy z dziedziny bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola, adaptacyjne reflektory czy układ zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach.
Na liście opcji XC60 znajduje się ponadto aktywny tempomat czy system wykrywania pieszych. Szwedzki SUV uzyskał też nieco lepsze wyniki w próbach hamowania.
Cena prestiżuPorównywane wersje SUV-ów dzieli 20 tysięcy złotych. To wyraźna różnica. Wiele elementów, które stanowią wyposażenie standardowe CX-5 w topowej wersji SkyPassion wymaga w przypadku Volvo dopłaty. Przy zrównaniu wyposażenia obu modeli różnica w cenie ulega już co najmniej podwojeniu. Mazda zapewnia też lepsze warunki gwarancji, a prawdopodobieństwo niższej utraty wartości także przemawia na korzyść japońskiego SUV-a. Rozsądek podpowiada zatem wybór Mazdy.
Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie
Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie (czytaj artykuł)
PodsumowanieTegoroczna nowość, Mazda CX-5, wygrywa porównanie. Pojedynek stoczony z Volvo XC60 okazał się jednak wyjątkowo wyrównany, a szalę zwycięstwa na stronę Mazdy przechylił aspekt ekonomiczny. Volvo, mimo dłuższego rynkowego stażu, okazuje się samochodem dopracowanym, bezpiecznym i wyjątkowo wygodnym. Mazda ma więcej sportowego charakteru, który przekłada się na przyjemność jazdy, a silnik CX-5 pozytywnie zaskakuje świetną dynamiką przy rozsądnym zużyciu paliwa.
Wojtek Jurko
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2191 cm3 | 2400 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R5/20 |
Układ | poprzeczny | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk common rail | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 175 KM/4500 | 163 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 420 Nm/2000 | 420 Nm/1500 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson | wielowahaczowe |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 11,7 m | 11,9 m |
Masa/ładowność | 1615/505 kg | 1804/701 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 503/1620 l | 495/1455 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 58 l (ON) | 70 l (ON) |
Opony | 225/55 R19 | 235/60 R18 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 204 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 10,9 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 6,4/4,9/5,5 | 8,9/5,6/6,8 |
Emisja dwutlenku węgla | 144 g/km | 179 g/km |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 10,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,0 m | 38,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,2 m | 37,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,8 dB | 58,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,7 dB | 64,9 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,5/6,5 | 9,5/7,0 |
Rzeczywisty zasięg | 773 km | 848 km |
Rzeczywista poj. bagażnika (pomiar met. VDA) | 453 l | 421 l |