Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie

Volvo XC60 to jeden z najbardziej udanych modeli szwedzkiej marki w ostatnich latach. CX-5 to też gwiazda w gamie Mazdy. Który z modnych SUV-ów okaże się lepszym wyborem?

Prześwit Mazdy CX-5 to 21 cm, Volvo XC60 jest pod tym względem lepsze o 2 centymetry.
Prześwit Mazdy CX-5 to 21 cm, Volvo XC60 jest pod tym względem lepsze o 2 centymetry.Motor

Czasy kiedy Mazdę i Volvo łączyły związki z Fordem to już przeszłość. Obie marki idą teraz własnymi drogami, obie sukcesywnie wprowadzają do oferty nowe modele. Japończycy przedstawili niedawno kompaktowego SUV-a CX-5, jeszcze w tym roku czeka nas premiera Mazdy 6. Szwedzka marka debiutuje właśnie z nowym kompaktem V40, ale to XC60 jest przebojem Volvo na polskim rynku. W ubiegłym roku jego udział w sprzedaży wynosił ponad 33%, co oznacza, że kompaktowy SUV jest najchętniej kupowanym Volvo w Polsce. CX-5 również cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów.

Mniejszy może więcej?Porównując wymiary zewnętrzne, okazuje się Volvo ma wyraźną przewagę. Jest dłuższe o 17 cm, wyższe o 4 cm, a jego rozstaw osi liczy aż o 7 cm więcej. Mimo to wymiary kabiny w obu przypadkach są niemal identyczne. Japoński SUV ma nawet większy bagażnik. Teoretycznie tylko o 8 litrów, w praktyce (pomiar metodą VDA) różnica na korzyść Mazdy wynosi 32 l. Przewaga Volvo jest wyraźna tylko w przypadku ładowności, dla XC60 wynosi ona 701 kg, dla CX-5 - 505 kg.

Oba SUV-y zdecydowanie różnią się stylem, zarówno z zewnątrz - ostre linie Mazdy kontra łagodne linie nadwozia Volvo, jak i w kabinach. Mazda stawia na sportowe akcenty, takie jak zegary w tubach czy kierownica przypominająca tą z MX-5. Volvo reprezentuje skandynawski, dosyć surowy styl. Mimo że jakość tworzyw w CX-5 stoi na niezłym poziomie, to w porównaniu do Volvo widoczna jest różnica w poziomie wykończenia. XC60 sprawia pod tym względem lepsze wrażenie.

Kokpit typowy dla nowych modeli Volvo. Jakość materiałów jest wyższa niż w przypadku Mazdy, ale obsługa mniej przyjazna kierowcy – zbyt dużo przycisków zgrupowanych na konsoli środkowej.Motor

Sport kontra komfortWłaściwości jezdne w obu przypadkach podążają za charakterem samochodów. Mazda stawia na emocje w sportowym stylu. Zawieszenie jest nieco sztywniejsze niż w przypadku Volvo, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem, dając lepsze wyczucie pojazdu.

XC60 to specjalista od komfortu. Skuteczniejsze tłumienie nierówności, mocniej wspomagany układ kierowniczy i lepiej wyciszona kabina sprawiają, że w Volvo szybciej zapomina się o niedoskonałościach nawierzchni, a podróż jest bardziej komfortowa. To bilet do klasy premium.

Kokpit Mazdy utrzymany w nowoczesnym, sportowym stylu. Jego obsługa jest intuicyjna, a kierownica przypomina tą z roadstera MX-5 i świetnie leży w dłoniach.Motor

Oba SUV-y wyposażone są w mocne silniki Diesla. Mazdę napędza topowa w gamie jednostka 2.2 Skyactiv-D (175 KM), która współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Ten "zestaw" okazuje się gwarancją świetnych osiągów. Według danych fabrycznych, przyspieszenie 0-100 km/h tej wersji silnikowej wynosi 9,4 s, jednak pomiary redakcyjne dały wynik o sekundę lepszy. Volvo również uzyskało lepszy rezultat niż podaje producent (10,2 zamiast 10,9 s), ale przewaga Mazdy w tym przypadku jest więcej niż wyraźna.

Duża w tym zasługa wyższej o 189 kg masy własnej Volvo i niższej mocy jednostki napędowej. Silnik Volvo to pięciocylindrowy turbodiesel 2.4 o mocy 163 KM, który oprócz słabszych osiągów odpowiada za wyższe niż w przypadku Mazdy zużycie paliwa. Japoński SUV w ruchu miejskim zużywa o 1 l/100 km mniej niż Volvo. Silnik XC60 ma za to jedną wyraźną przewagę nad dieslem Mazdy -?to przyjemne dla ucha brzmienie.

BezpiecznieOba SUV-y reprezentują wysoki poziom bezpieczeństwa. W testach Euro NCAP uzyskały po 5 gwiazdek, a w dziedzinie ochrony dorosłych odnotowały identyczny, świetny wynik 94%. Zarówno Mazda, jak i Volvo oferują w swoich SUV-ach zaawansowane systemy z dziedziny bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola, adaptacyjne reflektory czy układ zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach.

Na liście opcji XC60 znajduje się ponadto aktywny tempomat czy system wykrywania pieszych. Szwedzki SUV uzyskał też nieco lepsze wyniki w próbach hamowania.

Cena prestiżuPorównywane wersje SUV-ów dzieli 20 tysięcy złotych. To wyraźna różnica. Wiele elementów, które stanowią wyposażenie standardowe CX-5 w topowej wersji SkyPassion wymaga w przypadku Volvo dopłaty. Przy zrównaniu wyposażenia obu modeli różnica w cenie ulega już co najmniej podwojeniu. Mazda zapewnia też lepsze warunki gwarancji, a prawdopodobieństwo niższej utraty wartości także przemawia na korzyść japońskiego SUV-a. Rozsądek podpowiada zatem wybór Mazdy.

Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie

Mazda CX-5, Volvo XC60 - porównanie (czytaj artykuł)

Mazda CX-5 2.2 Skyactive-D 4x4 AT SkyPassion kontra Volvo XC60 D4 AWD Geartronic Ocean RaceMotor
Fotele CX-5 są dość twarde i wygodne. Zakres regulacji niemal identyczny jak w Volvo.Motor
Całkiem niezły wynik: 175 KM z pojemności 2,2 litra.Motor
Przyciski do obsługi systemów: TCS (ESP), kontroli ciśnienia, systemu start/stop (i-stop), monitorowania martwego pola, adaptacyjnych świateł i asystenta pasa ruchu.Motor
Sześciobiegowy automat dobrze współpracuje z silnikiem. Biegi zmienia szybko i bez szarpnięć. Wymaga dopłaty 8 tys. zł, czyli o 1000 zł mniej niż w Volvo.Motor
Kokpit Mazdy utrzymany w nowoczesnym, sportowym stylu. Jego obsługa jest intuicyjna, a kierownica przypomina tą z roadstera MX-5 i świetnie leży w dłoniach.Motor
Mazda dysponuje większym bagażnikiem. Teoretycznie ma 503 litry pojemności, w praktyce (pomiar metodą VDA) liczy on 453 l.Motor
Fotele z charakterystycznym zintegrowanym zagłówkiem. Siedzisko dłuższe niż w Maździe.Motor
Moc mniejsza niż w CX-5, ale dźwięk znacznie przyjemniejszy.Motor
Automat w XC60 to również opcja. Warto się na nią zdecydować, bo skrzynia pracuje płynnie i pasuje do spokojnego charakteru szwedzkiego SUV-a.Motor
Kokpit typowy dla nowych modeli Volvo. Jakość materiałów jest wyższa niż w przypadku Mazdy, ale obsługa mniej przyjazna kierowcy – zbyt dużo przycisków zgrupowanych na konsoli środkowej.Motor
Volvo mimo lepszego kształtu bagażnika (nadkola nie wnikają do jego wnętrza), dysponuje kufrem o pojemności 421 litrów. Dane producenta to 495 l.Motor
Volvo XC60 wyposażone jest w koło dojazdowe. W przypadku SUV-a to znacznie lepsze rozwiązanie niż zestaw naprawczy. Niestety zmniejsza pojemność kufra.Motor
Prześwit Mazdy CX-5 to 21 cm, Volvo XC60 jest pod tym względem lepsze o 2 centymetry.Motor
Mazda CX-5: SUV w sportowym stylu.Motor
Volvo XC60: skandynawski design.Motor
Mazda to tegoroczna nowość. Volvo ma już 4-letni staż na rynku, jednak nadal wygląda nowocześnie i nie sprawia wrażenia starszej konstrukcji.Motor

PodsumowanieTegoroczna nowość, Mazda CX-5, wygrywa porównanie. Pojedynek stoczony z Volvo XC60 okazał się jednak wyjątkowo wyrównany, a szalę zwycięstwa na stronę Mazdy przechylił aspekt ekonomiczny. Volvo, mimo dłuższego rynkowego stażu, okazuje się samochodem dopracowanym, bezpiecznym i wyjątkowo wygodnym. Mazda ma więcej sportowego charakteru, który przekłada się na przyjemność jazdy, a silnik CX-5 pozytywnie zaskakuje świetną dynamiką przy rozsądnym zużyciu paliwa.

Wojtek Jurko

Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2191 cm3
2400 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R5/20
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
175 KM/4500
163 KM/4000
Maks. moment obrotowy
420 Nm/2000
420 Nm/1500
Napęd
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,7 m
11,9 m
Masa/ładowność
1615/505 kg
1804/701 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
503/1620 l
495/1455 l
Pojemność zbiornika paliwa
58 l (ON)
70 l (ON)
Opony
225/55 R19
235/60 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
204 km/h
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
10,9 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,4/4,9/5,5
8,9/5,6/6,8
Emisja dwutlenku węgla
144 g/km
179 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,7 s
3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
10,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,0 m
38,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,2 m
37,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
59,8 dB
58,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,7 dB
64,9 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,5/6,5
9,5/7,0
Rzeczywisty zasięg
773 km
848 km
Rzeczywista poj. bagażnika (pomiar met. VDA)
453 l
421 l
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas