Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion - test

Zamiast kolejnego liftingu – drobne korekty. W kolejny sezon Mazda 6 wjeżdża z bogatszym wyposażeniem i skuteczniej wyciszoną kabiną.

Mazda 6
Mazda 6Motor

Producenci - nie tylko samochodów - przyzwyczajają nas, że sezon bez nowości to sezon stracony. Poza typowymi liftingami coraz powszechniejsze są drobne modernizacje w ramach wprowadzenia nowego roku modelowego. Dawniej były to głównie okazje do usuwania tzw. chorób wieku dziecięcego czy dodania nowego odcienia lakieru, dziś mogą obejmować zmiany w ofercie silników, wyposażenia czy zestrojeniu zawieszenia - i wcale nie muszą towarzyszyć im poprawki stylistyczne.

Dodatki zamiast skalpela

W przypadku Mazdy 6 takie poprawki byłyby zresztą zbyteczne. To bez wątpienia jeden z najbardziej urodziwych modeli w klasie. Z zewnątrz w roczniku 2017 Japończycy wymienili jedynie boczne lusterka.

Wizualna jakość na poziomie aut premium, nowa kierownica (mniej klawiszy) i przyzwoita ergonomia. Brakuje podświetlenia panelu regulacji lusterek oraz funkcji hold, ułatwiającej jazdę w korku.Motor

Zmiany łatwiej dostrzec w kabinie: nowa jest kierownica - teraz z podgrzewaniem, na panelu zegarów pojawił się kolorowy wyświetlacz 4,6" (ze wskaźnikiem temperatury chłodziwa), a ekran head-up ma wyższą rozdzielczość i przekazuje więcej informacji. Szkoda, że z powodu zbyt krótkiej wycieraczki w deszczu odczyt jego wskazań jest częściowo utrudniony.

[1] Dotykowe sterowanie multimediami działa tylko podczas postoju. Sam system ma prosty i szybki interfejs. [2] Head-up w formie plastikowej płytki przekazuje teraz więcej informacji. [3] Na panelu wskaźników pojawił się kolorowy ekran komputera.Motor

Przy okazji wzbogacono też gamę dostępnych systemów wspomagających. Asystent rozpoznawania znaków odczytuje teraz m.in. zakazy wjazdu, a układ antykolizyjny i aktywny tempomat pracują w większych zakresach prędkości. To zasługa kamery, która zastąpiła stosowany wcześniej radar.

W stronę ciszy

Kolejną nowością jest system GVC, który ogranicza moment obrotowy przy nagłych manewrach. Zmienia w ten sposób dociążenie poszczególnych kół. W efekcie łagodzi nieco skłonności do nurkowania i przechyłów oraz objawy podsterowności na łukach.

Za sprawą sporego rozstawu osi (283 cm) Mazda i tak prowadzi się bardzo stabilnie, a jej gabaryty tuszuje niska masa własna (1350 kg). Jednocześnie zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy: mimo dużych obręczy starannie i cicho wybiera nierówności. Niestety, w ramach modernizacji nie zmieniła się ociężała praca wspomagania kierownicy podczas manewrowania.

Japończycy popracowali za to nad jedną z większych bolączek "szóstki" - niedostatecznym wyciszeniem kabiny. Zastosowano laminowane przednie boczne szyby, nowe uszczelki oraz dodatkową izolację, m.in. podwozia, drzwi i podsufitki. Różnica jest odczuwalna.

Fotele są wystarczająco dobre wyprofilowane, ale mają jedną wadę: zbyt krótkie siedziska.Motor

Downsizing? Nie, dziękuję

Modernizacja nie przyniosła zmian w palecie silników - przynajmniej tych benzynowych (diesle otrzymały nowe systemy tłumienia wibracji). Topową "szóstkę" niezmiennie napędza wolnossąca jednostka benzynowa 2.5 o mocy 192 KM. Typowy dla silników bez doładowania niedosyt siły napędowej na niskich obrotach częściowo pozwala nadrobić jej wysoki stopień sprężania (14:1). W rezultacie maksymalny moment obrotowy (256 Nm) dostępny jest tu od 3250 obr./min.

W praktyce jednostka ma przyjazną, równomierną charakterystykę, żwawo reaguje na głębsze wciśnięcie pedału gazu i nie traci tchu nawet w pobliżu czerwonego pola. Brakuje tylko przyjemniejszego dźwięku.

Silnikowi wtóruje standardowy, udany automat o 6 przełożeniach - sprawny na tyle, że nie ma potrzeby korzystania z programu Sport, który bez sensu utrzymuje niższy bieg np. po zakończeniu wyprzedzania. Pochwalić trzeba za to tryb manualny, który nie "wtrąca się" w poczynania kierowcy.

Dużo miejsca, podgrzewana kanapa. Od tyłu siedzenia mają praktyczniejsze, ciemne obicia.Motor

Tylko w jednej wersji

"Szóstka" 2.5 jest oferowana tylko w topowej wersji SkyPassion, za 143,9 tys. zł. Dużo, ale po części z winy 18,6% akcyzy - a rywale wcale nie są tańsi.

 
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
2488 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
192 KM/5700
Maks. moment obrotowy
256 Nm/3250
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
automatyczna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
487/184/145 cm
Rozstaw osi
283 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1350/650 kg
Pojemność bagażnika
480 l
Poj. zbiornika paliwa
62 l (Pb 95)
Opony
225/45 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Zużycie paliwa*
8,5/5,0/6,3
Zasięg
980 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
Zużycie paliwa*
10,6/6,4/8,5
Rzeczywisty zasięg
730 km
Cena
143 900 zł
pomiary testowe na oponach zimowych, na wilgotnej nawierzchni przy temp. 8 st. C
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MAZDA 6 2.5 SKYACTIV-G SKYPASSION: PLUSY I MINUSY

+ atrakcyjny design+ przestronna kabina+ wysoki komfort+ stabilne prowadzenie+ udany automat

- krótkie siedziska foteli- przeciętna wielkość bagażnika- "szorstki" dźwięk silnika

MAZDA 6 2.5 SKYACTIV-G SKYPASSION: PODSUMOWANIE

Mazda 6Motor

Japończycy skutecznie dbają o aktualność "6" - po 4 latach od premiery to wciąż atrakcyjna propozycja.

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassionMotor

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 51-52/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas