Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive - test

Jeśli wierzyć słowom szefa koncernu Fiat-Chrysler, to może być ostatni dzwonek dla tych, którzy chcą kupić europejski odpowiednik Chryslera 300C – Lancię Themę.

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive
Lancia Thema 3.6 AT8 AWD ExecutiveMotor

Od dłuższego czasu Lancia nie ma dobrej passy. I wygląda na to, że wprowadzony w roku 2011 kolejny "plan naprawczy" także nie przyniósł oczekiwanego skutku. Oparcie oferty na dwóch modelach stworzonych w Europie (miejski Ypsilon i kompaktowa Delta) oraz na autach marki Chrysler, tyle że przemianowanych na Lancię, nie okazało się strzałem w dziesiątkę - ich sprzedaż nie jest zadowalająca. Za taki stan rzeczy nie odpowiadają jednak same produkty, które naprawdę nie są złe.

Przykładem może być Lancia Thema, czyli po prostu Chrysler 300C ze znaczkiem włoskiego producenta. W testowanej wersji pod jej maską znajdziemy 286-konny silnik V6 współpracujący z 8-biegową skrzynią i napędem na cztery koła.

Okiełznana siła

Jednostka V6 typu Pentastar ma amerykańskie pochodzenie. Swoje konie mechaniczne zawdzięcza dużej pojemności skokowej (3604 cm3), a nie - jak w przypadku silników europejskich producentów - doładowaniu. Ma to zarówno plusy, jak i minusy.

We wnętrzu nie znajdziemy włoskiej subtelności, a raczej amerykański luksus w rozmiarze XXL. Materiały, których użyto do jego wykończenia są wysokiego gatunku, a ich dwukolorowa tonacja dodaje kabinie elegancji.Motor

Do pierwszych zaliczyć należy sposób pracy - nieprawdopodobną siłę, z jaką nabiera mocy niezależnie od obrotów oraz przepiękny basowy dźwięk, jaki przy tym wydaje. Do drugich - bardzo wysokie zużycie paliwa. Wynik powyżej 15 l/100 km w mieście to norma - wystarczy tylko mocniej wciskać pedał gazu. A i na trasie ciężko zejść poniżej 10 litrów. Tym bardziej że sprawny napęd 4x4 i płynnie działająca skrzynia zachęcają do tego, by jeździć dynamicznie. Najlepiej to jednak robić na prostej, bo układ kierowniczy nie działa precyzyjnie. Na szczęście pracuje lekko, co pomaga przy parkowaniu, które z racji słabej widoczności jest uciążliwe - nawet pomimo tego, że samochód wyposażono w kamerę cofania.

Zatem jak przystało na auto zza oceanu, Thema zdecydowanie lepiej czuje się na autostradzie niż w miejskich korkach, a długie podróże upłyną pasażerom w miłej atmosferze. Sprzyjają temu bardzo bogate wyposażenie seryjne (m.in. skórzana tapicerka, nawigacja, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane i wentylowane fotele) oraz panująca w kabinie atmosfera luksusu.

W dobrej cenie

Przy podstawowej cenie 228 200 zł Lancia jest tańsza od europejskich konkurentów (Audi A6, BMW serii 5) o ok. 30-40 tys. zł. Ma jednak od nich dużo lepsze wyposażenie. A teraz, w promocji rocznika 2013, objęta jest 16-procentowym rabatem. Nieco ponad 200 tys. za Themę? To może być bardzo ciekawa propozycja dla indywidualisty.

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive (czytaj test)

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD ExecutiveMotor
Napęd na cztery koła (AWD)...Motor
Z tyłu, jak na ponad 5-metrowe auto, nie jest przestronnie. Brakuje miejsca w okolicach kolan i stóp.Motor
Przednie siedzenia są obszerne, ale sztywne i słabo wyprofilowane. Skórzana tapicerka nie wymaga dopłaty.Motor
We wnętrzu nie znajdziemy włoskiej subtelności, a raczej amerykański luksus w rozmiarze XXL. Materiały, których użyto do jego wykończenia są wysokiego gatunku, a ich dwukolorowa tonacja dodaje kabinie elegancji.Motor
...8-biegowy automat – między innymi te elementy dbają o dobrą przyczepność, bezpieczeństwo prowadzenia i wysoki komfort.Motor
Większość funkcji, w tym np. ogrzewanie i wentylację foteli czy włączanie podgrzewania kierownicy obsługuje się przez ekran dotykowy.Motor
Lancia Thema 3.6 AT8 AWD ExecutiveMotor

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive - podsumowanie

Fascynujące auto o niepowtarzalnym charakterze. Szkoda, by zniknęło z europejskich salonów.

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive: plusy

  • na tle konkurencji atrakcyjna cena zakupu,
  • bardzo bogate wyposażenie,
  • kulturalny sposób pracy jednostki napędowej

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive: minusy

  • wysokie zużycie paliwa,
  • mało miejsca na tylnej kanapie,
  • bardzo słaba widoczność z miejsca kierowcy

Thema z Ameryki

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD ExecutiveMotor

Lancia Thema jest produkowana w Kanadzie, w fabryce Chryslera. O jej amerykańskim rodowodzie dowiadujemy się m.in. z dołączonej instrukcji zmiany kół. Na ilustrujących ją rysunkach są modele innej marki koncernu Chrysler - Dodge’a .

Co dalej z marką?

Szef koncernu Fiat-Chrysler - Sergio Marchionne - w wywiadzie udzielonym włoskiemu dziennikowi "La Repubblica" poinformował, że Lancia zniknie z Europy. Jedynie we Włoszech ma być sprzedawany model Ypsilon. Nie jest to jeszcze jednak oficjalnie potwierdzona wiadomość.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
3604 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/24
Zasilanie
wtrysk wielopunkt.
Moc maksymalna
286 KM/6350
Maks. moment obrotowy
340 Nm/4650
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
507/190/149 cm
Rozstaw osi
305 cm
Średnica zawracania
11,5 m
Masa/ładowność
1967/393 kg
Pojemność bagażnika
462 l
Poj. zbiornika paliwa
72 l (Pb 95)
Opony
235/55 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,9 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,3 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
61,6 dB
Rzeczywista prędkość*
99 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
14,7/6,9/9,8
Teoretyczny zasięg
730 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
16,2/9,6/13,1
Rzeczywisty zasięg
550 km
Cena wersji podstawowej**
228 200 zł
Cena
228 200 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas