Kia Venga 1.6 CRDi M - test
Po pięciu latach produkcji Kia Venga przeszła skromny lifting. Jej najmocniejszą stroną pozostaje funkcjonalność.
W ubiegłym roku wszystkie miejskie vany poza Fiatem 500L i Nissanem Note'em odnotowały spadki sprzedaży. Ich obiecującą karierę przerwał boom na crossovery. Zaprezentowana 5 lat temu Venga rywali ma zresztą w samej gamie Kii - cenowo konkuruje z Rio, Soulem i Cee'dem. W tym gronie wyróżnia się jednak ponadprzeciętnym wzrostem (160 cm, czyli podobnie jak w crossoverach), a także rozstawem osi zbliżonym do aut kompaktowych (261,5 cm).
I właśnie duży rozstaw osi sprawia, że w kabinie Vengi komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Fotel kierowcy zamocowano wysoko, ale brakuje mu lepszego podparcia, a podwójny przedni słupek utrudnia widoczność. Powodów do narzekań nie daje za to ergonomia - o wieku auta przypomina tylko osobny ekran komputera na szczycie konsoli środkowej. Do nielicznych nowości należy system multimedialny z 7-calowym wyświetlaczem. Projektanci Kii zrobili tu naprawdę dobrą robotę: interfejs jest prosty i szybki, a ekran można obsługiwać nawet w rękawiczkach.
Zawieszenie Vengi pracuje teraz ciszej, ale nadal niezbyt harmonijnie - "gubi się" na nierównych nawierzchniach.
Topową wersję napędza 128-konny turbodiesel o pojemności 1,6 l. Cichy, żwawy, oszczędny (poniżej 7 l/100 km w mieście) i połączony z dość precyzyjną, 6-biegową skrzynią. Ze względu na cenę około 70 tys. zł lepiej jednak pomyśleć o zakupie benzynowej odmiany 1.6 lub słabszego diesla 1.4. Wtedy Venga może stanowić atrakcyjną alternatywę dla modeli z sąsiednich segmentów.
Kia Venga 1.6 CRDi M: podsumowanie
Plusy
- przestronna kabina,
- regulowana tylna kanapa,
- pojemny bagażnik,
- dopracowane multimedia,
- udany silnik.
Minusy
- miejscami budżetowe wykończenie,
- przeciętna precyzja prowadzenia,
- brak nowych systemów wspomagających.
Miejskie auto z kompaktowym wnętrzem. Konkurencja oferuje jednak więcej przydatnych opcji.
Kia Venga 1.6 CRDi M
Kia Venga 1.6 CRDi M - czytaj test
Kia Venga 1.6 CRDi M | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1582 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 128 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm/1900 |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 408/177/160 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Masa/ładowność | 1281/529 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 440/1215 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 5,2/4,2/4,7 |
Zużycie paliwa w teście* | 6,8/4,8/5,8 |
Cena | 64 990 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 24/2015