Kia Optima 1.7 CRDi AT - test

Kia ma bardzo dobre właściwości jezdne, minusem testowanej wersji jest powolnie działająca automatyczna skrzynia biegów.
Kia ma bardzo dobre właściwości jezdne, minusem testowanej wersji jest powolnie działająca automatyczna skrzynia biegów.Auto Moto
Kokpit Kii ma ciekawe kształty i jest solidnie zmontowany.
Kokpit Kii ma ciekawe kształty i jest solidnie zmontowany.Auto Moto
Klasyczny sedan o dynamicznej sylwetce: Kia Optima przyciąga spojrzenia fanów motoryzacji.
Klasyczny sedan o dynamicznej sylwetce: Kia Optima przyciąga spojrzenia fanów motoryzacji.Auto Moto

Konkurenci

Honda Accord VIII
Honda Accord VIIIAuto Moto
Skoda Superb II
Skoda Superb IIAuto Moto
Volkswagen Passat B7
Volkswagen Passat B7Volkswagen

Historia

Kia Clarus (1996-2000)
Kia Clarus (1996-2000)Kia
Kia Magentis (2000-2011)
Kia Magentis (2000-2011)Kia

Układ jezdny – Kia Optima i wybrani konkurenci

 
rozstaw osi
rozstaw kół przód
rozstaw kół tył
Kia Optima
279,5 cm
159,1 cm
159,1 cm
Honda Accord
270,5 cm
159,5 cm
160,0 cm
Skoda Superb
275,8 cm
154,5 cm
152,0 cm
Volkswagen Passat
271,4 cm
155,2 cm
155,1 cm
Bardzo duży rozstaw osi i znaczny rozstaw kół pozytywnie wpływają na parametry układu jezdnego. Kia bardzo dobrze radzi sobie zarówno podczas nagłego omijania przeszkody, jak i w szybkim slalomie. Układ kierowniczy jest jednak zbyt mocno wspomagany.

Pomiary wnętrza – Kia Optima i wybrani konkurenci

 
miejsce na nogi tył
szerokość tył
poj. bagażnika
Kia Optima
31 cm
138 cm
505 l
Honda Accord
20 cm
139 cm
465 l
Skoda Superb
35 cm
139 cm
565 l
Volkswagen Passat
25 cm
136 cm
565 l
Ilością miejsca na nogi z tyłu kabiny Optimie bliżej do wyznacznika w tej klasie – Skody Superb niż do np. VW Passata. Bagażnik Kii nie ma rekordowej pojemności. Ponadto nieregularny kształt ogranicza jego funkcjonalność.

Silnik – Kia Optima i wybrani konkurenci, dane fabryczne

 
pojemność
moc maks.
śr. zużycie paliwa
Kia Optima 1.7 CRDi AT
1685 cm3
136 KM
6,0 l/100 km
Honda Accord 2.2 i-DTEC AT
2199 cm3
156 KM
6,1 l/100 km
Skoda Superb 2.0 TDI DSG
1968 cm3
140 KM
5,9 l/100 km
Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG
1968 cm3
140 KM
5,2 l/100 km
Silniki wysokoprężne konkurencyjnych marek, które osiągają moce ok. 140 KM lub wyższe, mają zazwyczaj większe pojemności, niż ten montowany w autach koncernu Hyundai-Kia (1,7 litra). W połączeniu z dość ospale działającą automatyczna skrzynią robi raczej przeciętne wrażenie.

Dane techniczne: Kia Optima 1.7 CRDi AT

Silnik
turbodiesel, sprężarka o zmiennej geometrii (VGT), rzędowy, 4-cylindrowy, 16 zaworów,
wtrysk paliwa typu Common Rail
średnica cyl./skok tł.
77,2/90,0 mm
pojemność
1685 cm³
stopień sprężania
17,0:1
moc maksymalna
100 kW/136 KM przy 4000/min
maksymalny
moment obrotowy
320 Nm przy 2000-2500/min
Przeniesienie napędu
skrzynia biegów
6-bieg., automat.
napęd
przedni
przełożenia
biegi do przodu
I 4,64; II 2,83; III 1,84; IV 1,39; V 1,00; VI 0,77
b. wst./p. główne
3,64/2,89
Układ jezdny
przód
kolumny McPhersona, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
tył
wielowahaczowe, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator
układ kierowniczy
przekładnia zębatkowa z elektrycznym wspomaganiem (przełożenie 15,3:1)
Układ hamulcowy/koła
przód
tarcze wentylowane (320 x 28 mm)
tył
tarcze (284 x 10 mm)
systemy wspomagania
rozdział siły hamowania (EBD), stabilizacja toru jazdy (ESC), kontrola trakcji (TCS), wspomaganie podjazdów pod wzniesienie (HAC)
opony testowe przód
225/45 R18
opony testowe tył
225/45 R18
marka i model
Pirelli SottoZero
felgi przód
7,5 x 18 cali
felgi tył
7,5 x 18 cali
średnica zawracania
10,9 m
Masy
masa własna
1506 kg
dopuszczalna
masa całkowita
2050 kg
ładowność
544 kg
rozkład masy przód/tył
60/40%
masa przyczepy
z hamulcem
1300 kg
bez hamulca
650 kg
obciążenie haka hol.
60 kg
obciążenie dachu
b.d.
Kia Optima 1.7 CRDi nie może pochwalić się znacznym uciągiem. Nie jest to zatem samochód, który moglibyśmy wykorzystywać w wakacyjnym karawaningu. Koreańska limuzyna ma za to dość wysoką ładowność.
Kia Optima 1.7 CRDi AT: wykres mocy/momentu obr.
Kia Optima 1.7 CRDi AT: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
Kia Optima 1.7 CRDi AT: prędkości na biegach
Kia Optima 1.7 CRDi AT: prędkości na biegachAuto Moto
Kia Optima 1.7 CRDi AT: najważniejsze wymiary
Kia Optima 1.7 CRDi AT: najważniejsze wymiaryAuto Moto

Pomiary testowe

Kia Optima 1.7 CRDi AT: przyspieszenia

0-100 km/h
10,7 s (11,6 s*)
0-120 km/h
14,9 s
0-140 km/h
21,1 s
60-100 km/h (IV bieg)
6,6 s
80-120 km/h (VI bieg)
13,2 s
60-100 km/h**
6,0 s
80-120 km/h**
7,7 s
prędkość maksymalna
197 km/h*
Dynamikę auta ogranicza wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Na pochwałę zasługuje fakt, że wynik fabryczny (0-100 km/h) został poprawiony o 0,9 s!
*dane fabryczne, **niezależnie od biegu
Po ustabilizowaniu prędkości w Kii jest całkiem cicho. Ale podczas przyspieszania, szczególnie na wyższych obrotach, silnik nieprzyjemnie hałasuje.
Po ustabilizowaniu prędkości w Kii jest całkiem cicho. Ale podczas przyspieszania, szczególnie na wyższych obrotach, silnik nieprzyjemnie hałasuje.Auto Moto
Pomiarów dokonaliśmy przy temperaturze powietrza bliskiej 0° C, na zimowych oponach. Uzyskane wyniki można uznać zatem za zadowalające.
Pomiarów dokonaliśmy przy temperaturze powietrza bliskiej 0° C, na zimowych oponach. Uzyskane wyniki można uznać zatem za zadowalające.Auto Moto
7,8 l ON na 100 km – wynik dużo wyższy od podawanego przez producenta. Kia powinna być ekonomiczniejsza.
7,8 l ON na 100 km – wynik dużo wyższy od podawanego przez producenta. Kia powinna być ekonomiczniejsza.Auto Moto

Kia Optima 1.7 CRDi AT

rodzaj paliwa
olej napędowy
poj. zbiornika paliwa
70 l
zasięg wg spalania test.
897 km
emisja dwutlenku węgla
158 g/km
norma emisji spalin
Euro 5

Kia Optima 1.7 CRDi AT: cena auta

Kia Optima 1.7 CRDi AT
od 92 900 zł
Kia Optima 1.7 CRDi AT (testow. wersja XL)
117 900 zł
Cena podstawowej wersji 1.7 CRDi AT jest niższa o ok. 9400 zł od najtańszej Skody Superb 2.0 TDI DSG (140 KM), o 24 590 zł od VW Passata 2.0 TDI DSG (140 KM) i aż o 40 600. zł od Hondy Accord 2.2 i-DTEC AT (156 KM).