Kia Cee'd 1.6 CRDi XL - test

W klasie aut kompaktowych konkurencja jest wyjątkowo silna. Czy najnowsza odsłona Ceed'a ma szanse zmienić układ sił w tym segmencie?

Nowa Kia Cee'd zaskakuje wysoką jakością wykonania i nowoczesnymi rozwiązaniami.
Nowa Kia Cee'd zaskakuje wysoką jakością wykonania i nowoczesnymi rozwiązaniami.Motor

Aby dowiedzieć się jak najwięcej na temat nowego Cee'da, wybraliśmy się do jednego z największych salonów Kii w stolicy. Tam zapytaliśmy pracowników, jakie są pierwsze opinie potencjalnych klientów na temat nowego modelu. "Z wyglądu prawie wszystkim się podoba, choć są osoby, które narzekają na brak indywidualnego charakteru". Z tym trudno się nie zgodzić: nowy Cee'd jest zaprojektowany zachowawczo i bez stylistycznych ekstrawagancji. "Większość osób przychodzących do salonu oczekuje, że auto koreańskie będzie tańsze niż konkurenci europejscy" - skomentował sprzedawca. W tym przypadku nie ma mowy o rozczarowaniu, bo ceny Cee'da zaczynają się od 49 990 zł (hatchback 1.4 S). To o 11 960 zł taniej niż bazowy Opel Astra i o 7610 zł od podstawowego Forda Focusa.Jeszcze ciekawiej jest, gdy dokona się zestawienia, ile kosztowały poprzednie generacje tych samochodów. W stosunku do ceny bazowej wersji z 2008 r. Kia podrożała w cztery lata tylko o 3 tys. zł, a Focus i Astra - odpowiednio o 7 i 6 tys. zł. Dodatkowo Kia ma 7 lat gwarancji. Trudno jednoznacznie stwierdzić, co wyjdzie taniej - płacić przez 7 lat za usługi ASO, czy po 3 latach przejść na korzystanie z serwisu niezależnego. Dodatkowo, nie wszystkie podzespoły samochodu mają tak samo długi okres trwania gwarancji - na zawieszenie trwa ona standardowe 2 lata (lub 40 tys. km).

Nawet bogato wyposażony kokpit Cee'da XL jest prosty w obsłudze. Plus za skierowaną w stronę kierowcy konsolę.Motor

Od Standard do Extra LuxWnętrze Cee'da może być całkowicie różne w zależności od wersji wyposażenia. Podstawowa odmiana S nie ma klimatyzacji (dopłata 3500 zł), ale ma komputer pokładowy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz lusterka, a także radio z MP3. W testowanej odmianie XL aż roi się od nowoczesnych, elektronicznych gadżetów i systemów wspomagania kierowcy. Miejsce tradycyjnego prędkościomierza zajmuje wyświetlacz, informujący nie tylko o prędkości (z animowaną wskazówką), ale też o temperaturze silnika, odczytach z komputera pokładowego oraz trybie działania układu LDWS, który sygnałem dźwiękowym ostrzega o zjeżdżaniu z pasa ruchu (opcja jako element pakietu, 4500 zł). Standardem w XL jest zmienna siła wspomagania kierownicy (tryb Sport, Normal i Comfort), a za dopłatą 2000 zł dostępny jest także system automatycznego parkowania równoległego, który działa całkiem sprawnie. Pakiet z nawigacją i kamerą cofania kosztuje 5000 zł. Wszystkie te elementy jeszcze kilka lat temu były jedynie marzeniem w tej klasie, a teraz dostępne są w koreańskim kompakcie. Inna rzecz, że tak doposażony Cee'd osiąga cenę... 100 tysięcy zł.Jeździ jak benzynowyW nowym Cee'dzie nie ma już wysokoprężnego silnika 2.0. Najmocniejsza wersja z dieslem to obecnie 128-konny 1.6 CRDi. Dużą zaletą tego silnika jest znakomite wyciszenie. Gdy jest już nagrzany, na wolnych obrotach prawie go nie słychać. Podobnie jak wszystkie nowoczesne diesle, 1.6 CRDi ma mały zakres użytecznych obrotów, ograniczający się tak naprawdę do wartości od 1500 do 3000 obr./min, jest jednak dostatecznie dynamiczny. Jedyne, czego można byłoby sobie życzyć to niższego zużycia paliwa. W mieście wynosi ono 6,9 l/100 km, w trasie spada do 5,2 l/100 km. Producent fabrycznie podaje niemożliwe do uzyskania wartości na poziomie 4,9/3,7 l. Moc 128 KM wystarcza do wyprzedzania, ale jeśli ktoś spodziewa się uderzenia momentu obrotowego (jak w 2.0), nie będzie usatysfakcjonowany. Samochód na drodze zachowuje się na tyle przewidywalnie, że na suchej nawierzchni układ stabilizacji ESP nie ma właściwie nic do roboty. Nowy Cee'd świetnie wypada pod kątem praktyczności. Duży bagażnik (380 l) można powiększyć do 1380 l, składając oparcie tylnej kanapy i unosząc jej siedzisko. Powstaje zupełnie płaska, obszerna powierzchnia bagażowa, a dodatkowo pod podłogą bagażnika wygospodarowano jeszcze schowki na drobiazgi. Zarówno na nogi, jak i na głowę pasażerowie drugiego rzędu foteli mają dużo miejsca. Szybko i intuicyjnie obsługuje się bezkluczykowy system otwierania drzwi (standard w L i XL), również sześciobiegowa skrzynia pracuje bez zarzutów. Zawieszenie zapewnia dobry komfort jazdy i jest ciche (jego hałaśliwość była piętą achillesową poprzedniej generacji). Szeroki wybór opcjiTapicerka skórzana wymaga dopłaty 4500 zł. Jeśli nie dopłaci się do "skóry" i elektrycznie regulowanego fotela kierowcy, nie będzie można dokupić systemu ostrzegania o zjeździe z pasa, bo Kia łączy wyposażenie w kosztowne pakiety. Nie warto dopłacać za nawigację (5000 zł). Wprawdzie łączona z nią kamera cofania daje znakomity obraz, ale sama nawigacja ma zbyt dużo błędów w komunikatach i nazwach ulic. Trochę dziwi, że w obsłudze nawigacji znalazł się język polski, a na wyświetlaczu i komputera pokładowego - już nie. Czyli - jest bardzo dobrze, ale wciąż pozostaje pole do małych poprawek.PodsumowanieDopracowany i nowoczesny - taki jest Cee'd 2. generacji. Topowa wersja 1.6 CRDi XL zapewnia wysoki komfort, dobre właściwości jezdne i jakość wykończenia nie budzącą zastrzeżeń, ale trudno uznać ją za wyjątkowo oszczędną. Chociaż Cee'd podrożał, nadal pozostaje tańszy niż najbliżsi konkurenci europejscy. Koreańska nowość ma wszystkie atuty pozwalające odnieść sukces i zagrozić europejskim liderom segmentu.

Kia Cee'd 1.6 CRDi XL

Kia Cee'd 1.6 CRDi XL - test (czytaj artykuł)

Oryginalny kształt osłony chłodnicy to najbardziej charakterystyczny element stylizacji nowego Cee'da. Reszta ma raczej zachowawczy charakter.Motor
"Patrzenie się" i "Akcpetuj" - w nawigacji roi się od błędów językowych i literówek.Motor
Już tablica przyrządów seryjnej wersji M (bez opcji) wygląda bardzo dobrze. Ma tylko nieprzyjemną w dotyku kierownicę.Motor
Skórzana tapicerka i elektryczna regulacja fotela kierowcy to kosztowna opcja.Motor
Ostry, wyraźny, kolorowy: obraz z kamery cofania na siedmiocalowym ekranie (opcja).Motor
Na dzień dobry Kia wita kierowcę animacją pokazującą przód samochodu i logo.Motor
Średnie i chwilowe spalanie oraz zasięg są wyświetlane równocześnie i czytelnie.Motor
Zmienna siła wspomagania - w trybie Sport jest najmniejsza, Comfort ułatwia manewry.Motor
Z tyłu trzem osobom będzie ciasno - Cee'd jest dość wąski.Motor
Elektryczny hamulec jest seryjny w topowej wersji XL. Odmiany S i M mają tradycyjną dźwignię w podłodze.Motor
System LDWS kontroluje zjazd z pasa i ostrzega kierowcę w razie potrzeby dzwonkiem.Motor
Po lewej: włącznik automatycznego parkowania. System działa całkiem sprawnie! Motor
Bezproblemowa współpraca z iPodem to z pewnością atut dla wielu użytkowników.Motor
Tarcza prędkościomierza w wersji XL jest ekranem, na którym wyświetla się nie tylko prędkość, ale także liczne komunikaty komputera.Motor
Szesnastozaworowy diesel 1.6 występuje także w Hyundaiu i30 i Kii Soul. Wersji 2.0 już nie ma.Motor
380-litrowy bagażnik ma bardzo regularny kształt i łatwo powiększyć go, uzyskując płaską powierzchnię. Plus za dużą ładowność: 620 kg!Motor
Na suchej nawierzchni ESP nie ma wiele pracy. Hamulce prezentują przeciętny poziom w tej klasie.Motor

Tymon Grabowski

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1582 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
128 KM/4000
Maks. moment obrotowy
260 Nm/1900
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,3 m
Masa/ładowność
1300/620 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1380 l
Pojemność zbiornika paliwa
53 l (ON)
Opony
225/45 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
431/178/147 cm
Rozstaw osi
265 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,9/3,7/4,1
Emisja dwutlenku węgla
114 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
16,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,9/5,2
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas