Jeep Wrangler Rubicon - jedna z niewielu seryjnych terenówek

Wersja Rubicon to najbardziej terenowa konfiguracja modelu Jeepa. Auto nadaje się do jazdy w ciężkim terenie prosto po wyjechaniu z salonu. Dla znawców jazdy po bezdrożach, Wrangler to jedna z ikon off-roadu, mająca słynnego protoplastę w postaci Willysa z czasów II wojny światowej.

Jeep Wrangler Rubicon
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

Jaki jest Jeep Wrangler Unlimited Rubicon? Trzeba zacząć od tego, że auto zostało zaprojektowane z myślą o pokonywaniu bezdroży i z takiej perspektywy należy je oceniać. Zbudowany jest na klasycznej ramie, w zawieszeniu znajdziemy sztywne mosty napędowe, całość zawieszona jest na sprężynach i mamy tu też reduktor. Taki układ to recepta na najprostszy i trwały układ napędowy, sprawdzający się w terenie i pozwalający na daleko idące modyfikacje, których chciałby dokonać właściciel. Katalog dodatkowych części do Wranglera ma kilkadziesiąt stron i każdy może zmodyfikować auto według swojego pomysłu.

Postęp technologiczny spowodował, że można zaprojektować auto, które pozwala na bardzo sprawne i wygodne dojechanie asfaltem do dróg poza szlakami, na których Rubicon będzie w swoim żywiole. Do typowej jazdy mamy wszystkie dostępne udogodnienia takie jak automatyczna 8-biegowa skrzynia biegów, klimatyzacja, podgrzewane siedzenia, a nawet podgrzewana kierownica. Centralny dotykowy ekran jest także centrum sterowania ustawieniami komputera pokładowego, nawigacją, posiada typowe funkcje znane z aut osobowych. Drugi wyświetlacz między zegarami, przed kierowcą, ma możliwość wyświetlania dodatkowych komunikatów, m.in. o temperaturze płynu chłodniczego, temperatury układu napędowego, ciśnienia oleju, przechyłów auta i wielu innych.

Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

Wygląd auta jest nietuzinkowy, trudno Wranglera pomylić z jakimkolwiek innym autem. Design podkreśla terenowy charakter - znajdziemy tu mnóstwo "technicznych" detali, część deski rozdzielczej jest w kolorze nadwozia, czarna skóra szyta jest czerwoną nitką, przełączniki są rozmieszczone ergonomicznie. Auto posiada wielofunkcyjną kierownicę. Widać, że projektanci przyłożyli się do wizualnej części projektu. Są opinie, że widoczność z auta jest nie najlepsza z powodu dość małych szyb. W porównaniu z typowymi SUV-ami trochę tak jest, ale mniejsze płaskie szyby i duży dach to też mniejsze nagrzewanie wnętrza w lecie, no i mniejsza waga samochodu co ma duże znaczenie w terenówce. Nad bezpieczeństwem czuwają liczne elektroniczne systemy takie jak system kontroli trakcji także w terenie czy czujniki parkowania, Jeep ma LED-owe światła dobrze oświetlające drogę.

Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL
Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

2-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem, bardzo sprawnie rozpędza Jeepa. Wbrew pozorom na starcie spod świateł można zawstydzić wiele aut. Jazda z prędkościami do 110 km/h jest przyjemna, powyżej tej prędkości słychać szum powietrza nad plastikowym dachem i hałas terenowych opon o agresywnym i głębokim bieżniku. Coś za coś. Jeśli ma dobrze być w terenie, na asfalcie musi być mniej komfortowo niż w typowym aucie. Zawieszenie z godnością przyjmuje nierówności, duże koła z wysokoprofilowymi oponami pomagają w pokonywaniu progów zwalniających bez odejmowania gazu. Krawężniki nie stanowią żadnej przeszkody.

Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

Auto w wersji Unlimited posiada pięcioro drzwi i bagażnik największy ze wszystkich wersji Wranglera. Tylna klapa jest dzielona na górną podnoszoną szybę i otwieraną na bok część dolną. I to w mieście może być wada - nie otworzymy szyby jeśli nie otworzymy dolnych drzwi, a te mogą się nie dać otworzyć na ciasnym parkingu lub jeśli ktoś zastawi auto z tyłu. I pytanie dlaczego drzwi bagażnika otwierają się tak, że dostęp jest z lewej strony, a nie z prawej od strony chodnika ? Wystające nadkola, koło zapasowe na tylnej klapie, bardzo wysunięty przedni zderzak będą utrudniały pakowanie w ciasnych miejscach - sytuację poprawiają czujniki parkowania i kamera z tyłu. Pozytywnie zaskakuje mały promień skrętu, szczególnie przy dość dużym rozstawie osi i długości auta w wersji Unlimited.

Co nam przeszkadzało i co byśmy poprawił ? W zasadzie detale. Po otwarciu tylnej szyby bagażnika podczas deszczu, spływająca z niej woda trafia do bagażnika. Wystarczyłaby plastikowa listewka doklejona do szyby odprowadzająca wodę na boki szyby.  No i brak podpórki na lewą stopę, co jest niezrozumiałe w aucie z automatyczną skrzynia biegów, szczególnie w aucie terenowym. Podczas jazdy po dziurach trzeba się tą nogą o coś zaprzeć. Drobiazg, ale w terenie dość istotny.

Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

Wrangler jako jedyny model na rynku daje nam możliwość "rozebrania" karoserii na lato - dach z tworzyw sztucznych ma łatwo zdejmowalne panele nad głową kierowcy i pasażera, dodatkowo można zdjąć całą górną część nadwozia, położyć przednią szybę i zdemontować drzwi. Po zdjęciu wszystkich elementów, załogę chroni integralna "klatka" bezpieczeństwa z zamontowanymi w górnej części głośnikami. W takiej konfiguracji Jeep przypomina legendarnego Willysa, a przyjemność z jazdy jest jeszcze większa.

Rubicona docenią entuzjaści off-roadu - auto nominalnie ma napęd na tylną oś i możliwość dołączania przedniego mostu w czasie jazdy, w standardzie posiada reduktor o wyjątkowym przełożeniu 1:4, centralny mechanizm różnicowy pozwala na jazdę z napędem 4x4 po twardym podłożu np. asfalcie (4H AUTO), a po jego zablokowaniu (4H PART TIME) jazdę 4x4 w terenie z luźnym podłożem. No i wisienka na torcie - zestaw przełączników, które pozwalają na zablokowanie dyferencjału w dwóch opcjach: tylko tylnego i tylnego razem z przednim. Znajdziemy tu także przełącznik do wypięcia w przednim moście drążka stabilizatora co powoduje zwiększenie wykrzyżu mostu. To przekłada się na zwiększenie zakresu przechylania się mostu i nie odrywania kół od podłoża w głębokich dziurach. Takie rozwiązanie zwiększa szansę na wyjechanie z opresji.

Jeep Wrangler RubiconINTERIA.PL

Jak widzicie z tego opisu Jeep Wrangler Unlimited Rubicon to seryjnie bezkompromisowe auto i na terenowych oponach może w terenie zajechać bardzo daleko, co udowodniło podczas naszego terenowego testu. Dojazd i powrót z terenowej wycieczki odbędzie się w cywilizowanych warunkach i nie będzie męką. Do szczęścia brakuje wyciągarki i snorkela - ale jako wielbiciele gadżetów i patentów musimy mieć miejsce na nasze pomysły, a w tym aucie na pewno będziemy mieli szansę na ich realizację.

Wojtek Palczewski "Palczak"

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas