Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive sedan - test

Wraz z nowym Civikiem hatchback, zadebiutował także sedan IX generacji. W stosunku do poprzednika zmienił się niewiele - przeszedł gruntowny lifting.

Honda Civic w wersji sedan różni się zawieszeniem, ofertą silników i... pochodzeniem.
Honda Civic w wersji sedan różni się zawieszeniem, ofertą silników i... pochodzeniem.Motor

Honda Civic znana jest z tego, że z generacji na generację wygląda zupełnie inaczej. Jednak najnowsza, dziewiąta - jest liftingiem obejmującym nadwozie i większość wnętrza. Podstawowe założenia, takie jak dwudzielna tablica przyrządów z centralnym obrotomierzem i cyfrowym prędkościomierzem, pozostały niezmienione.

Nadal także sedan i hatchback są dwoma różnymi samochodami: ten pierwszy ma wielowahaczowe zawieszenie tylne i powstaje w Turcji oraz nie będzie raczej dostępny z dieslem. Ten drugi - pochodzi z Anglii, ma prostą belkę skrętną, a pod jego maską wkrótce zadebiutuje wysokoprężny silnik 1.6.

Przycisk uruchamiania silnika występuje we wszystkich odmianach, ale już za dostęp bezkluczykowy trzeba zapłacić (w opcji łącznie z dachem szklanym).Motor

Złagodzenie linii

Sedan IX generacji ma złagodzone w stosunku do poprzednika linie i najbardziej przypomina mniejszego w gamie Hondy sedana City. Japoński producent celuje więc w konserwatywnych nabywców, dla których stonowana stylizacja jest zaletą. Znacznie więcej ekstrawagancji prezentuje tablica przyrządów, jednak jest to "szaleństwo" doskonale już znane, do którego odbiorcy zdążyli się przyzwyczaić.

Największa zmiana to powiększenie szerokiego wyświetlacza nad obrotomierzem i dodanie tam 5-calowego ekranu. Tam pojawiają się informacje z komputera pokładowego oraz obraz z kamery cofania, która jest dostępna tylko w testowanej, najbogatszej odmianie Executive. Usprawniono sterowanie funkcjami pojazdu z kierownicy, gdzie pojawiły się okrągłe, wielofunkcyjne przyciski oraz dodano tryb jazdy ekonomicznej "ECON". Niestety, nie wszystkie zmiany wyszły Civikowi na dobre: pokrętło na konsoli środkowej jest nieestetyczne, podobnie jak plastik wokół dźwigni zmiany biegów. Sama dźwignia pracuje nadzwyczaj płynnie i precyzyjnie.

Benzynowy i tyleOferta ogranicza się do jednego silnika (1.8 142 KM) i trzech wersji wyposażenia. Benzynowa jednostka została nieznacznie przekonstruowana pod kątem niższego zużycia paliwa i emisji szkodliwych związków. Zaskakuje przede wszystkim elastycznością i dobrymi osiągami. Nawet przy 60 km/h na 6. biegu przyspieszenie nie wymaga redukcji biegu, a wyprzedzanie to czysta przyjemność.

Fabryczna wartość zużycia paliwa w mieście na poziomie 8,8 l/100 km pokrywa się z rzeczywistością, natomiast z pewnością nie da się zejść na trasie do obiecywanych 5,6 l/100 km - potrzeba o ok. litr więcej. Na uwagę zasługuje to, że Hondzie udaje się połączyć dobre przyspieszenie i nieduże spalanie bez tak modnych rozwiązań jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbo czy kompresor. Brak rozbudowanego osprzętu dobrze wróży trwałości Civica.

Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive sedan

Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive sedan - test (czytaj artykuł)

Turecki rodowód to nie ujma. Auta tam produkowane słyną z dobrej jakości.Motor
Siedzi się nisko, ale wygodnie. Praktyczny podłokietnik.Motor
Sporo miejsca na nogi. Na głowę - zdecydowanie za mało.Motor
Nowość to kamera cofania. Dostępna tylko w odmianie Executive. Przekątna ekranu wynosi 5 cali.Motor
W sedanie składają się tylko oparcia, w hatchbacku - również siedzisko.Motor
Otwór załadunkowy powstały po złożeniu siedzisk jest dostatecznie duży.Motor
Centralnie umieszczony obrotomierz - jak w aucie sportowym - znany już z poprzedniej generacji Civica.Motor
Przycisk uruchamiania silnika występuje we wszystkich odmianach, ale już za dostęp bezkluczykowy trzeba zapłacić (w opcji łącznie z dachem szklanym).Motor
Wejście USB ukryto w schowku. Podczas jazdy kierowca raczej nie ma szans go obsłużyć.Motor
Jakość materiałów nie zachwyca, ale największą wpadką jest pokrętło na konsoli - wygląda jak tania zabawka.Motor
Także w tylnej części nadwozia sylwetka Civica sedana pozbawiona jest ekstrawagancji. Hatchback jest bardziej wyrazisty.Motor
Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive sedanMotor

I drogi, i taniTestowana odmiana Civica kosztuje 79 900 zł i ma w wyposażeniu wiele elektronicznych gadżetów oraz komplet elementów podnoszących bezpieczeństwo. Można dokupić tylko jedną opcję: pakiet obejmujący dostęp bezkluczykowy, okno dachowe i Bluetooth.

Cenowo Civic prezentuje średni poziom - jest o ok. 6 tys. zł droższy niż Mitsubishi Lancer, ale o ponad 10 tys. zł tańszy od Mazdy 3 sedan i o 5 tys. zł tańszy od Corolli (jeśli mowa o najbogatszych odmianach). Choć Civicowi nie da się wiele zarzucić w kwestii komfortu, przestronności czy wyposażenia, to gusta klientów zmieniły się na tyle, że jako tradycyjny, zachowawczy sedan ma na rynku utrudnione zadanie.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
142 KM/6500
Maks. moment obrotowy
174 Nm/4300
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1245/455 kg
Pojemność bagażnika
440 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
454/175/143 cm
Rozstaw osi
267 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,8/5,6/6,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
15,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)*
45,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)*
45,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,6 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,2/6,7
*pomiar na mokrej nawierzchni

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas