Ford Focus 1.0 EcoBoost - test

Trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost godnie zastępuje jednostkę 1.6 Duratec. Nic nie brzęczy, nie wibruje, a jednocześnie oszczędność jest zauważalna.

Skok do przodu – tak można określić rezultat wprowadzenia technologii EcoBoost do modeli Forda.
Skok do przodu – tak można określić rezultat wprowadzenia technologii EcoBoost do modeli Forda.Motor

Silniki trzycylindrowe wciąż budzą odrazę u wielu kierowców. Nawet ceniony ostatnio za innowacyjność koncern VW nie był w stanie pozbyć się w konstrukcjach tego typu warkotu charakterystycznego dla Wartburgów. Tymczasem sztuka ta jak najbardziej udała się Fordowi. Zdobywca tytułu "silnik roku 2012" jest naprawdę udaną konstrukcją.

Deska rozdzielcza jest poprawna, ale widać, że celem samym w sobie była stylistyka. Panuje tu nieuporządkowanie, centralna konsola jest zbyt szeroka, jak na tak małe auto, a obsługa pewnych elementów wymaga przyzwyczajenia.Motor

Zastąpienie przeciętnego silnika 1.6 bardziej oszczędną jednostką było niezbędne, aby zmieścić się w limicie emisji CO2 na poziomie 120 g/km. Nie oznacza to jednak, że w rzeczywistych warunkach samochód spala 5 l/100 km (odpowiada to emisji 117 g/km). Nasze testy wykazały, że w jeździe miejskiej Focus 1.0 zużywa około 8 l/100 km (o dwa litry więcej niż deklaruje producent). Z drugiej jednak strony to i tak o litr mniej niż potrzebuje jego poprzednik, 1.6. Na trasie, przy defensywnym stylu jazdy, można osiągnąć wynik 6,3 l/100 km, ale już lekkie podniesienie tempa zwiększa spalanie o pół litra. Obiektywnie oceniając to jednak przyzwoite wyniki.

Zaletami nowej jednostki są dobrze dopracowana akustyka i ograniczone wibracje. Inżynierowie twierdzą, że zamiast wałków wyrównoważających zdecydowali się na tzw. kontrolowane niewyważenie koła zamachowego i koła pasowego. Nie wnikając w szczegóły - efekt jest naprawdę dobry.

Miniaturowa turbosprężarka, skonstruowana specjalnie do tego modelu, włącza się bardzo wcześnie do pracy i już przy 1500 obr./min zapewnia wysoki moment obrotowy. Chwilowo może to być nawet 200 Nm, czyli tyle, ile miał do niedawna dwulitrowy silnik Forda.

Cechą, do której trzeba się przyzwyczaić jest spora bezwładność silnika. Puszczając pedał sprzęgła nawet po kilku sekundach od wyjęcia kluczyka ze stacyjki - auto wykonuje jeszcze skok do przodu. To jednak drobny szczegół.

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Z tyłu bardzo mało miejsca na nogi, nisko i bardzo wąsko. To spora wada.Motor
Aktywne zabezpieczenie krawędzi drzwi kosztuje 250 zł i... zwiększa siłę niezbędną do zamknięcia drzwi.Motor
Skok do przodu – tak można określić rezultat wprowadzenia technologii EcoBoost do modeli Forda.Motor
Poważniejsze wady tego modelu wydają się tkwić w jego nadwoziu.Motor
Gdyby nie ciasne wnętrze, Focus z tym silnikiem mógłby walczyć o prymat w klasie.Motor
Podgrzewana szyba przednia się przydaje, ale jest droga (800 zł).Motor
Rozbudowana deska rozdzielcza ogranicza przestronność. Fotele – bez zastrzeżeń.Motor
Deska rozdzielcza jest poprawna, ale widać, że celem samym w sobie była stylistyka. Panuje tu nieuporządkowanie, centralna konsola jest zbyt szeroka, jak na tak małe auto, a obsługa pewnych elementów wymaga przyzwyczajenia.Motor
Wyświetlacz na zestawie wskaźników może przekazywać wskazówki odnośnie ekonomiki jazdy. Obsługa odbywa się przyciskami na kierownicy.Motor
W opcji z kołem dojazdowym bagażnik ma 316 l. I jest to wynik typowy dla aut tego segmentu.Motor
Standardowy wyświetlacz jest niestety zbyt mały, aby czytelnie przekazać wszystkie informacje.Motor

Poważniejsze wady tego modelu wydają się tkwić w jego nadwoziu. Z przodu przestronność ogranicza rozbudowana deska rozdzielcza, a z tyłu obiektywnie jest po prostu ciasno.

Wersja 1.0 EcoBoost jest zaledwie o 1100 zł droższa od 1.6 Duratec tej samej mocy, co podnosi atrakcyjność nowej oferty. Najwyraźniej wraz z serią EcoBoost w Fordzie nastała era dobrych silników benzynowych.

Zdobywca tytułu "silnik roku 2012".Motor

Silnik 1.0 Ecoboost

Występuje w dwóch wersjach mocy: 100 i 125 KM. W silniku udało się uzyskać minimalne straty wewnętrzne. Kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą przyspiesza rozgrzewanie, a osiągające 248 000 obr./min turbo jest w stanie znieść temperatury do 1050°C. Dzięki temu silnik może pracować na uboższej mieszance, oszczędzając paliwo.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
125 KM/6000
Maks. moment obrotowy
170 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1279/621 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
316/1101 l
Pojemność zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
436/182/148 cm
Rozstaw osi
265 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,3/4,2/5,0
Zasięg teoretyczny
1100 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)*
37,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)*
37,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,0/6,3
Rzeczywisty zasięg
760 km
Cena wersji podstawowej*
70 300 zł
Cena
73 700 zł
*z tym samym silnikiem

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas