Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing - test

Ze względu na napęd wszystkich kół, Panda 4x4 cieszy się dużą popularnością w krajach alpejskich. Ale i w naszych warunkach nietrudno dostrzec jej atuty.

Dzięki niedużej masie (ok. 1 t) Panda 4x4 zupełnie nie boi się piaszczystego terenu.
Dzięki niedużej masie (ok. 1 t) Panda 4x4 zupełnie nie boi się piaszczystego terenu.Motor

Stale rosnąca liczba samochodów na rynku sprawia, że producentom coraz trudniej się wyróżnić. Wciąż zdarzają się jednak auta, które nie mają konkurencji.

Jak Fiat Panda 4x4. Pierwsza generacja tego auta debiutowała w 1983 r. i do tej pory żaden inny producent nie zdecydował się sprzedawać w Europie czteronapędowego modelu tej wielkości. Tymczasem Fiat właśnie wprowadza do swoich salonów trzecią odsłonę Pandy 4x4.

Choć standardowa Panda zdążyła się już nieco opatrzyć, nowa odmiana bardzo skutecznie przyciąga spojrzenia. Wcale nie dzięki mocno rozbudowanym zderzakom czy dodatkowym nakładkom na nadkolach i progach, lecz głównie za sprawą dużego prześwitu.

Wyjątkowo dzielna

W stosunku do "zwykłej" Pandy, wersję 4x4 nieco podniesiono (jej prześwit to 16 cm), co ułatwiło zajmowanie miejsca w kabinie. Przede wszystkim jednak pozwoliło to Pandzie nie bać się wybojów. A w połączeniu z małymi rozmiarami sprawiło, że nawet o duże garby nie zdarza jej się przytrzeć podwoziem.

Porządnie wykonany kokpit nie różni sie od tego z innych Pand – jest ładny i praktyczny (m.in. dzięki umieszczeniu dźwigni zmiany biegów tuż pod ręką kierowcy).Motor

Ale poza asfaltem największą zaletą Pandy 4x4 jest napęd wszystkich kół. Jest to dość prosty układ, w którym sprzęgło wielopłytkowe automatycznie dołącza tylną oś. Trzeba jednak przyznać, że sprawdza się znakomicie.

Jeśli wziąć pod uwagę także krótkie zwisy i niedużą masę (ok. 1 t), nie powinno dziwić, że Panda 4x4 jest tak sprawna w terenie. A jednak każdy, kto pierwszy raz zjedzie tym autem z asfaltu, będzie pod wrażeniem jego możliwości. Nawet na zwykłych, drogowych oponach Panda dzielnie sobie radzi z błotnistymi drogami czy kopnym piachem i zwykle dociera dalej niż większość SUV-ów.

Jazdę w "terenie" ułatwiają też dobra widoczność z miejsca kierowcy i sprawny silnik. 1,3-litrowy diesel ma tylko 75 KM mocy, ale za to już prz 1600 obr./min może się pochwalić momentem obrotowym na poziomie 190 Nm.

Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing

Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing (czytaj test)

Duży prześwit – aż 16 cm – rzuca się w oczy (nawet gdy auto jest w tak „maskującym” kolorze). Pomaga on także w mieście, w walce z dużymi krawężnikami.Motor
Prawdziwa, aluminiowa osłona jest pod silnikiem. Ta w zderzaku do imitacja.Motor
Fotele nie zapewniają zbyt dobrego podparcia bocznego, ale są duże i wygodne. Minus za twarde zagłówki.Motor
Zestaw wskaźników o charakterystycznym dla nowej Pandy kształcie zaokrąglonych kwadratów wygląda ciekawie i jest przy tym bardzo czytelny.Motor
Bardzo oryginalna dźwignia do obsługi hamulca ręcznego.Motor
Elektroniczna blokada dyferencjału przenosi najwięcej mocy na koła o najlepszej przyczepności.Motor
Dedykowana przenośna nawigacja TomTom kosztuje ok. 2000 zł.Motor
Porządnie wykonany kokpit nie różni sie od tego z innych Pand – jest ładny i praktyczny (m.in. dzięki umieszczeniu dźwigni zmiany biegów tuż pod ręką kierowcy).Motor
Regulacja wysokości fotela kierowcy wymaga dopłacenia 500 zł.Motor
Bagażnik mieści dokładnie tyle co w każdej Pandzie: 225-870 l. Oparcie kanapy jest seryjnie dzielone w stosunku 60:40.Motor
Dzięki niedużej masie (ok. 1 t) Panda 4x4 zupełnie nie boi się piaszczystego terenu.Motor

Nie trzeba zatem za często korzystać z wysokich obrotów, dzięki czemu w trasie wystarcza 5 l ON na każde 100 km. W miejskich korkach i przy dużych prędkościach zużycie rośnie do 6,8 l/100 km, co nadal jest niezłym wynikiem.

Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing

Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet Climbing (czytaj test)

Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet ClimbingMotor

Osiągi nie zachwycają, ale w codziennym ruchu okazują się wystarczające. Podobnie jest z zawieszeniem - do wyścigów się nie nadaje, ale na co dzień pozwala bezpiecznie pokonywać zakręty. Zapewnia przy tym niezły komfort jazdy.

Bezkonkurencyjna

Mimo niewielkich rozmiarów Pandy 4x4, jej cena wcale nie jest symboliczna - kosztuje niemal 66 tys. zł.

A jednak za podobną kwotę trudno by było znaleźć inny samochód, który równie dobrze poradzi sobie i w mieście, i w terenie.

Stosunkowo prosty napęd 4x4

Panda 4x4 wykorzystuje popularne rozwiązanie z automatycznie dołączanym (przez sterowane elektroniką sprzęgło wielopłytkowe) napędem na tył. Ma też elektroniczną blokadę dyferencjału.Fiat
 
Fiat Panda 4x4
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1248 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
75 KM/4000
Maks. moment obrotowy
190 Nm/1500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
369/167/161 cm
Rozstaw osi
230 cm
Średnica zawracania
9,7 m
Masa/ładowność
1035/500 kg
Po. bagażnika (min./maks.)
225/870 l
Poj. zbiornika paliwa
37 l (ON)
Teoretyczny zasięg
790 km
Opony
175/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,0/4,6/4,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,8/5,0
Rzeczywisty zasięg
630 km
Cena wersji podstawowej*
65 990 zł
Cena
65 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas