Fiat 500L Living 1.6 M-Jet 105 KM - test
Living to największy samochód z rodziny 500 i jedyny, który daje możliwość przewożenia siedmiu osób.
Stworzenie siedmioosobowego minivana nawiązującego do zgrabnej, miejskiej "pięćsetki" jest zadaniem karkołomnym. Fiat podjął jednak wyzwanie, a efektem starań jest wersja 500L Living, przedłużona o 20 cm odmiana modelu 500L.
Jak na auto spokrewnione z modelem 500, wersja L Living jest olbrzymia - mierzy 435 cm długości i aż 178 cm szerokości oraz 167 cm wysokości. Okazuje się jednocześnie o około 20 cm krótsza od typowego kompaktowego kombi. Nie można więc oczekiwać, że siedem osób będzie podróżować w komfortowych warunkach. Nawet Fiat przyznaje, że mamy do czynienia z samochodem typu 5+2, osoby w ostatnim rzędzie przewożone powinny być raczej doraźnie. Zresztą nawet nie ma obowiązku zakupu wersji 7-osobowej. To opcja za 3500 zł.
Kiedy nie są potrzebne, dwa fotele można błyskawicznie złożyć. W takiej konfiguracji bagażnik ma od 416 do 493 litrów (w zależności od położenia przesuwanej kanapy) - niezły rezultat, zważywszy na gabaryty auta.
Biorąc pod uwagę charakter 500L Living - całkiem dobrze wypadają jego osiągi. Z natury rzeczy minivanem nie jeździ się agresywnie, a w zwykłym miejskim i pozamiejskim ruchu 105-konny diesel spisuje się nieźle. Pracuje cicho, zużywa umiarkowane ilości paliwa, a wyprzedzanie przebiega sprawnie. Wygodę jazdy podnosi też dobrze zestrojone zawieszenie. Jeśli dodać do tego świetnie wykończone wnętrze, na warunki podróży na pokładzie 500L Living nie można narzekać.
Fiat 500L Living 1.6 M-Jet 105 KM
Fiat 500L Living 1.6 M-Jet 105 KM (czytaj test)
Fiat 500L Living 1.6 M-Jet 105 KM - podsumowanie
Możliwość przewożenia siedmiu osób znacznie podnosi wszechstronność 500L Living. Auto wyróżnia się też niebanalnym stylem, nie jest kolejnym nudnym minivanem.
Dane techniczne
SILNIK | |
turbodiesel, R4, 16V, umieszczony poprzecznie z przodu, common rail | |
pojemność | 1598 cm3 |
średnica cyl./skok tł. | 79,5/80,5 mm |
stopień sprężania | 16,5:1 |
moc maksymalna | 77 kW/105 KM |
przy obrotach | 3700/min |
maks. moment obr. | 320 Nm |
przy obrotach | 1750/min |
UKŁAD JEZDNY | |
przeniesienie napędu | napęd na koła przednie, skrzynia manualna, 6-bieg. |
zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
zawieszenie tył | belka skrętna |
opony testowe/hamulce | 225/45 R17/przód – tarczowe went., tył – tarczowe |
NADWOZIE | |
długość/rozstaw osi | 435,2/261,2 cm |
szerokość/wysokość | 178,4/166,7 cm |
pojemność bagażnika | 168-1590 l |
Pomiary testowe
PRZYSPIESZENIA | |
0-100 km/h | 13,3 s (12,0 s*) |
60-100 km/h | 7,5 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 12,6 s (6. bieg) |
Prędkość maksymalna | 181 km/h* |
DROGI HAMOWANIA | |
100-0 km/h zimne | 37,7 m |
100-0 km/h rozgrzane | 38,2 m |
ZUŻYCIE PALIWA | |
śred. zużycie wg prod. | 4,5 l/100 km |
śred. zużycie w teście | 6,7 l/100 km ↑ |
pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
zasięg wg spalania test. | 746 km |
*dane fabryczne ↑ wyniki bardzo dobre ↓ wyniki słabe |
Ceny
najniższa (Pop Strar) | 70 990 zł* |
testowanej (Lounge) | 76 490 zł* |
*ceny promocyjne |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński