Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech - test

Trzycylindrowy silnik 1.2 do 7-osobowego minivana: czy to nie za mało? Nasz test rozwiewa wątpliwości. Zdecydowanie na korzyść Citroena.

W Grand C4 Picasso dostępnych jest sporo praktycznych rozwiązań, m.in. automatyczne otwieranie klapy bagażnika. W wersji More Life kosztuje 1800 zł. W Exclusive: bez dopłaty.
W Grand C4 Picasso dostępnych jest sporo praktycznych rozwiązań, m.in. automatyczne otwieranie klapy bagażnika. W wersji More Life kosztuje 1800 zł. W Exclusive: bez dopłaty.Motor

Downsizing ma się świetnie. Kolejne benzynowe silniki wolnossące ustępują miejsca jednostkom turbodoładowanym. Tak też stało się z C4 Picasso: dostępny w momencie debiutu wariant 1.6 VTi został zastąpiony 130-konną wersją 1.2 PureTech o zaledwie trzech cylindrach.

Tym sposobem gama jednostek benzynowych w Grand C4 Picasso ogranicza się do 1.2 ze skrzynią manualną i 1.6 THP z przekładnią zautomatyzowaną. Obie mają 6 biegów.

Dźwięk jest, wibracji brak

Silniki 3-cylindrowe z natury wpadają w drgania. Jednak Citroenowi udało się tę przypadłość ograniczyć do minimum. Na biegu jałowym w samochodzie nie czuć żadnych wibracji. Tylko podczas przyspieszania wprawne ucho wychwyci, że 1.2 PureTech pracuje inaczej niż jednostki 4-cylindrowe, ale emitowany dźwięk jest przyjemny dla ucha.

Silnik żwawo nabiera obrotów i cieszy dużym momentem obrotowym już od 2000 obr./min. Zużycie paliwa w warunkach miejskich wynosi około 8,2 l/100 km, a w trasie - o 2 litry mniej. Uzyskanie fabrycznego zużycia w mieście na poziomie 6,1 l jest niewykonalne, ponieważ nawet podczas płynnej jazdy z prędkością 50-60 km/h wyświetlacz średniego spalania pokazuje stale wartość 6,0-6,3 l.

12-calowy ekran nad konsolą w wersji More Life jest kolorowy. Nie brak tu schowków, a biegi wchodzą łatwo.Motor

Zupełnie nie jak w lofcie

"Wnętrze jak w lofcie" - mówi folder reklamowy. Żadnych odniesień do loftu jednak w kabinie nie widać: jest supernowoczesna, z wieloma ekranami. Wszelkie funkcje obsługuje się dotykowo lub przyciskami na kierownicy. W zimie, żeby przestawić kierunek nawiewu, trzeba najpierw zdjąć rękawiczkę - to trochę niewygodne.

Z przodu: fotele dobrze wyprofilowane. Z tyłu: płaskie, ale za to dość szerokie. 3. rząd: nie brak miejsca nad głową, ale żeby uzyskać przestrzeń na nogi, trzeba przesunąć fotele 2. rzędu. Motor

Ale trudna obsługa to jedyna istotna wada C4 Picasso: wnętrze mieści 5 osób w komfortowych warunkach i jeszcze dwójkę dzieci na fotelach 3. rzędu (za dopłatą 2000 zł w każdej wersji). Cena testowanej wersji More Life zaczyna się od 86 900 zł, natomiast model Exclusive z kilkoma opcjami to już koszt ponad 100 tys. zł.

Mała pojemność i turbo: Citroen pokazuje, jak robić to dobrze.Motor

CITROEN GRAND C4 PICASSO 1.2 PURETECH: PLUSY I MINUSY

+ dobre osiągi i rozsądne spalanie+ wygodne wnętrze+ duże możliwości konfiguracji+ znaczna ładowność

- zagmatwana obsługa ekranu- duża różnica między spalaniem fabrycznym a realnym- trzeci rząd za dopłatą

Przednia szyba zachodzi wysoko na dach, a słupki nieco zasłaniają widok na boki.Motor
 
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1199 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Moc maksymalna
130 KM/5500
Maks. moment obrotowy
230 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
460/183/164 cm
Rozstaw osi
279 cm
Masa/ładowność
1295/780 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
645/1843 l
Poj. zbiornika paliwa
57 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna
201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,8 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
6,1/4,3/5,0
Zużycie paliwa w teście*
8,2/6,2/7,2
Cena
86 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

CITROEN GRAND C4 PICASSO 1.2 PURETECH: PODSUMOWANIE

Pierwsza liga wśród minivanów. Teraz w dodatku ze świetnym silnikiem 1.2.

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTech

Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor
Citroen Grand C4 Picasso 1.2 PureTechMotor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 51-52/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas