Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic - test

Diesel połączony z silnikiem elektrycznym. Oto nowa motoryzacyjna doktryna koncernu PSA popierana osobiście przez nowego prezydenta Francji.

DS5 Hybrid4 jest droższy od słabszej wersji 2.0 HDi 160 KM bez silnika elektrycznego i napędu 4WD o 20 tys. zł.
DS5 Hybrid4 jest droższy od słabszej wersji 2.0 HDi 160 KM bez silnika elektrycznego i napędu 4WD o 20 tys. zł.Motor

Nie tylko w polityce Francja i Niemcy mają odmienne zdanie. Także w motoryzacji zazwyczaj obierają inną drogę. O ile niemieccy producenci ostrożnie podchodzą do hybryd, o tyle Francuzi zaangażowali się na poważnie w rozwój tego rodzaju napędów i jak to zwykli robić podeszli do tego zadania z fantazją.

W ten sposób powstał nowy napęd hybrydowej wersji DS5, wykorzystywany również m.in. w Peugeocie 508 RXH.

Koncern PSA postawił na zupełnie nowy pomysł. Połączył silnik Diesla z silnikiem elektrycznym. Dotychczas producenci tworząc napędy hybrydowe łączyli benzynowe jednostki spalinowe z elektrycznymi. W zdecydowanej większości wypadków z dość mizernymi efektami.

Prezydent Francji Francois Hollande w Citroenie DS5 Hybrid4 podczas inauguracji swojej prezydentur y.Citroen
Hybrid4 to jeden z niewielu dobrych i sensownych napędów hybrydowych

Citroenowi udało się jednak stworzyć naprawdę dobry napęd nie będący jedynie sztuką dla sztuki. Zakładając nawet, że deklarowane w specyfikacji technicznej zużycie paliwa w mieście poniżej 4 l/100 km jest nierealne do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, większość kierowców będzie szczęśliwa, gdy uda się im osiągnąć wynik na poziomie 6 l/100 km. To i tak nieźle. Konkurenci o podobnych parametrach potrzebują nawet kilku litrów więcej.

Futurystyczne wnętrze robi wrażenie nie tracąc przy tym wiele na funkcjonalności.Motor

Zalety napędu Hybrid4 nie ograniczają się jednak tylko do oszczędzania paliwa. Oprócz tego niesie on ze sobą jeszcze jedną interesującą właściwość: napęd na cztery koła. Cały układ jest pomyślany tak, że silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny - tylne. Tym samym powstaje coś w rodzaju napędu 4WD. Nie jest to może napęd porównywalny z tymi stosowanymi przez Audi czy Subaru ale jest i w wielu sytuacjach drogowych może się przydać.

Najsłabszym ogniwem całego układu napędowego jest elektronicznie sterowana 6-biegowa skrzynia automatyczna. Jej szybkość i płynność działania pozostawia wiele do życzenia. Ta słabość nie zmienia jednak faktu, że DS5 Hybrid4 jest jednym z niewielu sensownych pojazdów hybrydowych.

Jeśli już mowa o słabościach, to nie sposób nie wspomnieć z żalem, że model DS5 nie zapożyczył hydropneumatycznego zawieszenia od C5. Mówiąc wprost mechaniczne zawieszenie DS5, zwłaszcza w wersji z 19-calowymi obręczami Cairns, z dziurami na drogach radzi sobie w stylu nie przystającym do aut klasy premium, którymi jeżdżą prezydenci.

Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic

Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic (czytaj test)

Komfortowy fotel: elektryczne sterowanie, pamięć i masaż.Motor
Wykorzystując tylko silnik elektryczny (do 55 km/h), zasilany z akumulatora, DS5 staje się autem wyłącznie tylnonapędowym.Motor
Silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny tylne. W ten sposób DS5 zyskuje napęd na wszystkie koła (do 120 km/h).Motor
Zamiast dźwigni zmiany biegów – mały dżojstik. Tuż obok pokrętło wyboru jednego z czterech trybów napędu.Motor
Wobec braku schowka w centralnej części deski rozdzielczej, ten po lewej stronie jest wyjątkowo przydatny.Motor
Futurystyczne wnętrze robi wrażenie nie tracąc przy tym wiele na funkcjonalności.Motor
W wersji hybrydowej pojemność bagażnika jest mniejsza: 325 zamiast 465 l.Motor
DS5 Hybrid4 jest droższy od słabszej wersji 2.0 HDi 160 KM bez silnika elektrycznego i napędu 4WD o 20 tys. zł.Motor
C5 przy DS5 to krańcowo konserwatywne auto. DS5 może mu pozazdrościć za to hydropneumatycznego zawieszenia.Motor
Biały kolor nadwozia jest najdroższym z 8 dostępnych w Polsce dla DS5 lakierów, a 19-calowe obręcze kół największymi w ofercie.Motor
W wersji hybrydowej obrotomierz zastąpiony jest przez wskaźnik wykorzystania mocy.Citroen
Silnik
turbodiesel/elektryczny
Pojemność skokowa
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna (diesel)
163 KM/3850
Moc maksymalna (elektryczny)
37 KM/2500
Maks. moment obr. (diesel)
300 Nm/1750
Maks. moment obr. (elektryczny)
200 Nm/-
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość
453/187/151 cm
Rozstaw osi
273 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1781/484 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
325/1145 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (ON)
Opony
235/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,2/4,0/4,1
Emisja dwutlenku węgla
107 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,2/5,0
Cena wersji podstawowej*
143 200 zł
Cena
158 200 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Krzysztof Burmajster; zdjęcia: Robert Brykała, Citroen

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas