Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic - test
Diesel połączony z silnikiem elektrycznym. Oto nowa motoryzacyjna doktryna koncernu PSA popierana osobiście przez nowego prezydenta Francji.
Nie tylko w polityce Francja i Niemcy mają odmienne zdanie. Także w motoryzacji zazwyczaj obierają inną drogę. O ile niemieccy producenci ostrożnie podchodzą do hybryd, o tyle Francuzi zaangażowali się na poważnie w rozwój tego rodzaju napędów i jak to zwykli robić podeszli do tego zadania z fantazją.
W ten sposób powstał nowy napęd hybrydowej wersji DS5, wykorzystywany również m.in. w Peugeocie 508 RXH.
Koncern PSA postawił na zupełnie nowy pomysł. Połączył silnik Diesla z silnikiem elektrycznym. Dotychczas producenci tworząc napędy hybrydowe łączyli benzynowe jednostki spalinowe z elektrycznymi. W zdecydowanej większości wypadków z dość mizernymi efektami.
Hybrid4 to jeden z niewielu dobrych i sensownych napędów hybrydowych
Citroenowi udało się jednak stworzyć naprawdę dobry napęd nie będący jedynie sztuką dla sztuki. Zakładając nawet, że deklarowane w specyfikacji technicznej zużycie paliwa w mieście poniżej 4 l/100 km jest nierealne do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, większość kierowców będzie szczęśliwa, gdy uda się im osiągnąć wynik na poziomie 6 l/100 km. To i tak nieźle. Konkurenci o podobnych parametrach potrzebują nawet kilku litrów więcej.
Zalety napędu Hybrid4 nie ograniczają się jednak tylko do oszczędzania paliwa. Oprócz tego niesie on ze sobą jeszcze jedną interesującą właściwość: napęd na cztery koła. Cały układ jest pomyślany tak, że silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny - tylne. Tym samym powstaje coś w rodzaju napędu 4WD. Nie jest to może napęd porównywalny z tymi stosowanymi przez Audi czy Subaru ale jest i w wielu sytuacjach drogowych może się przydać.
Najsłabszym ogniwem całego układu napędowego jest elektronicznie sterowana 6-biegowa skrzynia automatyczna. Jej szybkość i płynność działania pozostawia wiele do życzenia. Ta słabość nie zmienia jednak faktu, że DS5 Hybrid4 jest jednym z niewielu sensownych pojazdów hybrydowych.
Jeśli już mowa o słabościach, to nie sposób nie wspomnieć z żalem, że model DS5 nie zapożyczył hydropneumatycznego zawieszenia od C5. Mówiąc wprost mechaniczne zawieszenie DS5, zwłaszcza w wersji z 19-calowymi obręczami Cairns, z dziurami na drogach radzi sobie w stylu nie przystającym do aut klasy premium, którymi jeżdżą prezydenci.
Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic
Citroen DS5 2.0 HDi Hybrid4 SportChic (czytaj test)
Silnik | turbodiesel/elektryczny |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna (diesel) | 163 KM/3850 |
Moc maksymalna (elektryczny) | 37 KM/2500 |
Maks. moment obr. (diesel) | 300 Nm/1750 |
Maks. moment obr. (elektryczny) | 200 Nm/- |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 453/187/151 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Masa/ładowność | 1781/484 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 325/1145 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (ON) |
Opony | 235/45 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 4,2/4,0/4,1 |
Emisja dwutlenku węgla | 107 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,8 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,5 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 6,2/5,0 |
Cena wersji podstawowej* | 143 200 zł |
Cena | 158 200 zł |
*z tym samym silnikiem |
Tekst: Krzysztof Burmajster; zdjęcia: Robert Brykała, Citroen