Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - test

Citroen C5 CrossTourer to odmiana popularnego kombi, która kilkoma detalami stylizacji ma nawiązywać do crossoverów.

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourerMotor

Crossovery są modne, wiec wiele firm stara się ich atrybuty przeszczepiać do zwykłych aut. Tak właśnie zrobił Citroen z C5 Tourerem. Na bazie wersji Exclusive, po dodaniu nakładek zderzaków, błotników, większych felg i podniesionego o 1,5 cm zawieszenia (o tym dalej), stworzono wersję CrossTourer.

Za wielką (38,5 cm średnicy) kierownicą z nieruchomym środkiem łatwo można znaleźć odpowiednią pozycję. Obsługa multimediów małymi przyciskami i pokrętłem nie jest wygodna. Przycisk świateł awaryjnych – za daleko od kierowcy.Motor

To za mało, by z C5 kombi zrobić uterenowione kombi, ale wystarczająco dużo, by wyróżnić je od innych wersji. Tak czy inaczej, C5 CrossTourer w najbogatszej odmianie z 2,2-litrowym turbodieslem o mocy 204 KM to interesujące auto.

W górę o prawie 6 cm

Najważniejszym elementem, który świadczy o charakterze C5 jest hydropneumatyczne zawieszenie. Utrzymuje ono stały prześwit bez względu na obciążenie auta oraz samoczynnie go reguluje (zmniejsza lub zwiększa) w zależności od warunków jazdy. Standardowo w C5 CrossTourer wynosi on ok. 16 cm (wg pomiarów) i jest o 1,5 cm wyższy niż w zwykłym C5 (do prędkości 70 km/h w ustawieniu normalnym, potem zmniejsza się on się do takiego samego poziomu jak w C5 Tourer).

Kierowca ma możliwość zmiany wysokości zawieszenia. Można je obniżyć (prześwit maleje o 4,7 cm) lub podnieść - prześwit wzrasta wtedy o 4,7 lub 5,7 cm. W tym ostatnim położeniu wynosi on ponad 21 cm, zatem jest większy niż w wielu SUV-ach. Często będzie to bardziej przydatne niż napęd na cztery koła. Samo to nie czyni z C5 CrossTourera auta terenowego, ale na pewno dojedzie on tam, gdzie normalne kombi ze zwykłym układem jezdnym po prostu się "zawiesi". Niestety Citroen postanowił w CrossTourerze zastosować opony 245/45 R18 (w testowym aucie opcjonalne 19-calowe o rozmiarze 245/40) zamiast 225/55 R17 - seryjnych w C5 Tourer w wersji Exclusive.

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer (czytaj test)

Największy mankament wnętrza C5 kombi: mało miejsca na kolana i stopy dla pasażerów z tyłu.Motor
Przyciskiem na boku bagażnika można obniżyć lub podnieść tylne zawieszenie o 6 cm.Motor
Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourerMotor
Bardzo wygodne fotele z wszechstronną regulacją. Niestety zagłówków nie można wysoko podnieść.Motor
Za wielką (38,5 cm średnicy) kierownicą z nieruchomym środkiem łatwo można znaleźć odpowiednią pozycję. Obsługa multimediów małymi przyciskami i pokrętłem nie jest wygodna. Przycisk świateł awaryjnych – za daleko od kierowcy.Motor
Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourerMotor
Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourerMotor
Bagażnik ma regularny kształt. Z kołem zapasowym jego pojemność do rolety wynosi 505 l. Plastikowe szyny ułatwiają przesuwanie ładunku.Motor
Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourerMotor

Na asfaltowych drogach zawieszenie C5 spisuje się w większości sytuacji bardzo dobrze. Auto ma wprawdzie naturalną tendencję do bujania i dość mocnych przechyłów w ostro pokonywanych zakrętach (nawet w trybie sportowym, który można włączyć przyciskiem), ale nie wpływa to negatywnie na właściwości jezdne. Przyczepność kół napędzanych jest dobra, podsterowność zaskakująco niewielka i szkoda tylko, że układ kierowniczy tak mocno izoluje kierowcę od drogi.

Komfort resorowania prawie zawsze jest znakomity. Prawie, bo na krótkich poprzecznych nierównościach (np. zapadnięte studzienki kanalizacyjne) zawieszenie nieprzyjemnie wstrząsa autem (i pasażerami) oraz głośno stuka.

Komfortowy napęd

Turbodiesel 2.2 generujący 204 KM to znakomite źródło napędu dla ważącego prawie 1,8 t kombi. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm sprawia, że prawie nigdy nie brakuje mu pary i rozpędza auto z dużą łatwością. A przy tym jest cichy i nie zużywa dużo paliwa. Sześciobiegowa skrzynia automatyczna nie jest mistrzynią szybkich zmian przełożeń, ale pracuje wystarczająco płynnie. Szkoda tylko, że także w trybie ręcznym po kickdownie sam redukuje biegi.

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer - podsumowanie

Dopłata 5000 zł za kilka nakładek, wyższe zawieszenie i koła 18'' wydaje się zbędna. C5 Tourer jest równie dobry.

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer: plusy

  • duża przestrzeń z przodu,
  • wygodne fotele,
  • pojemny bagażnik,
  • komfortowe, regulowane zawieszenie,
  • cichy i dynamiczny silnik

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer: minusy

  • mało miejsca na stopy i kolana z tyłu,
  • wyraźne wstrząsy na poprzecznych nierównościach,
  • przeciętna precyzja układu kierowniczego

C5 CrossTourer kontra C5 Tourer – niewielkie różnice

CrossTourer (z lewej) ma nakładki zderzaków, błotników oraz ciemnoszare relingi dachowe.Motor
W każdym położeniu pneumatyczne zawieszenie w CrossTourerze jest wyższe o 1,5 cm.Motor
Z tyłu CrossTourera można rozpoznać po nakładce zderzaka.Motor

Zawieszenie Hydractive III+

Zawieszenie Hydractive III+

Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer (czytaj test)

Zawieszenie utrzymuje stały prześwit bez względu na obciążenie auta. Można go jednak zmieniać przyciskami na konsoli.Motor
Prześwit maks.: ok. 21 cmMotor
Prześwit min.: ok. 11 cm.Motor
Skrajne położenia zawieszenia pneumatycznego Hydractive III+ dzieli aż 10,4 cm wysokości.Motor
Pneumatyczne zawieszenie ma dwa tryby: normalny i sportowy, o twardszej charakterystyce.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2179 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
204 KM/3500
Maks. moment obrotowy
450 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
483/186/149 cm
Rozstaw osi
282 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1767/600 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
505/1462 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (ON)
Opony
245/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s →
Przyspieszenie 0-120 km/h
12,4 s →
Przyspieszenie 0-140 km/h
16,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,3 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,2/4,9/6,1
Teoretyczny zasięg
1148 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,4/6,5/8,0
Rzeczywisty zasięg
875 km
Cena wersji podstawowej**
144 900 zł
Cena
144 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas