Citroen Berlingo 1.6 HDi XTR - test

Citroen Berlingo XTR świetnie nadaje się do turystyki – jest bardzo obszerny, zużywa niewiele paliwa i wjedzie tam, gdzie „zwykły” może się już poddać.

Berlingo w wersji XTR wyróżnia się srebrzystą wstawką w przednim zderzaku, podniesionym o 1 cm zawieszeniem i osłoną pod silnikiem.
Berlingo w wersji XTR wyróżnia się srebrzystą wstawką w przednim zderzaku, podniesionym o 1 cm zawieszeniem i osłoną pod silnikiem.Motor

Bardzo popularne są u nas małe "dostawczaki" dostępne również w odmianach osobowych. Do niedawna jednak miały one jedną, ale dużą, wadę - nie umiały ukryć swego "rodowodu". Czasy na szczęście się zmieniają, a z nimi - podejście do tworzenia tego typu aut. Świetnym przykładem jest Citroen Berlingo. Szczególnie w bogato wyposażonej, "uterenowionej" odmianie XTR. Z zewnątrz najłatwiej rozpoznamy ją po srebrzystej wstawce w przednim zderzaku. Podniesionego o centymetr zawieszenia i osłony pod silnikiem raczej nie dostrzeżemy.

Kilka lat temu z takiego kokpitu dumni byliby właściciele niezłej klasy aut osobowych. Dziś tak estetyczne i nieźle zmontowane wnętrze znajdziemy w aucie z dostawczym rodowodem.Motor

Wnętrze wykonano z niezłej jakości materiałów, a ich spasowanie nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Również wyposażenie Citroena jeszcze niedawno było dostępne tylko w niezłej klasy "osobówkach".Miejsca pod dostatkiemNajwiększe wrażenie w kabinie Berlingo robi jednak jej przestronność. To, że nad głowami jest mnóstwo miejsca nie powinno w tak wysokim samochodzie dziwić. Nie mniej ważna jest jednak szerokość wnętrza, która pozwala na wygodną podróż w tylnym rzędzie nawet trzem dorosłym osobom.675 litrów bagażnika powinno wystarczyć na wycieczkę za miasto. A jeśli i to za mało, można umieścić dłuższe przedmioty nie tylko na bagażniku dachowym, ale i na jego wewnętrznym odpowiedniku - dwóch poprzeczkach umieszczonych pod sufitem auta.Do dalszych wyjazdów świetnie pasuje także 90-konny silnik Citroena. No, chyba że zamierzamy dużo jeździć autostradami - wtedy może przeszkadzać niedobór mocy i brak szóstego biegu. Przy 130 km/h wskazówka obrotomierza utrzymuje się powyżej 3000 obr./min, co oznacza spory hałas i zużycie paliwa. Podczas spokojnej jazdy (około "setki") wady te znikają. Obroty spadają do 2300, a samochód pali nieco ponad 5 litrów na każde 100 km. A to oznacza, że między tankowaniami pokonamy nawet 1200 km.UzdolnionyBerlingo XTR, poza wymienionymi zaletami ma jeszcze jedną - zaawansowany system kontroli trakcji Grip Control. Jego zadaniem jest chociaż częściowo zastąpić napęd wszystkich kół. I nieźle mu to wychodzi - w poszczególnych trybach tak steruje uślizgiem napędzanych kół,  że Citroen bez problemu pokonuje średnio głęboki piach czy błoto. W trudny teren lepiej nie wjeżdżać, ale i tak zabrniemy dalej, niż autem bez tego systemu.Seryjnie wyposażenie obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, elektryczne sterowanie szyb i lusterek oraz niezły sprzęt audio. Cena 76 900 zł za tak obszerny i wyposażony samochód wydaje się atrakcyjna.  Dla osób z większym temperamentem przeznaczono droższą o ok. 5 tys. zł odmianę ze 110-konnym dieslem. A jeśli i to za mało - pozostaje 120-konny "benzyniak" za ok. 74 tys. zł.

Marcin Laska

Plusy:bardzo obszerne wnętrze, wielki bagażnik, mnóstwo przydatnych schowków, niskie zużycie paliwa, niezłej jakości tworzywa

Minusy:nieco zbyt głośna praca zawieszenia w nieobciążonym aucie, brak szóstego przełożenia, niezbyt zadowalające osiągi

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1560 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
90 KM/4000
Maks. moment obrotowy
215 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/5-bieg.
Napęd
przedni
Pojemność bagażnika
675/3000 l
Opony
205/65 R15
Wymiar (dł./szer./wys.)
438/181/186cm
Rozstaw osi
273 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,3 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,0/5,0/5,7
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
6,8/5,3
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas