BMW X4 M40i - test

Zwiększony prześwit zwykle oznacza brak sportowego charakteru. Jednak nie w przypadku topowego BMW X4.

BMW X4
BMW X4Motor

Jeszcze niedawno sportowe auta były nisko zawieszone, a te z dużym prześwitem nie lubiły zakrętów. Jednak od pewnego czasu niektórym producentom udaje się połączenie tych sprzeczności.

Nie powinno dziwić, że sportowe SUV-y pojawiły się w gamie BMW, marki słynącej z dynamicznej natury. Z tym że do niedawna najbardziej sportowym z nich było X6 M - prawie 5-metrowe auto o masie 2,3 tony. Aż do teraz.

W oczy rzuca się świetna kierownica z grubym wieńcem oraz znaczki „M” na niej, na dźwigni automatu oraz na podnóżku.Motor

Lekko i szybko

W końcu przyszedł czas na mocną odmianę mniejszego X4. Nie jest to "pełnoprawna" wersja M, lecz model z rodziny M Performance. A mimo to ma wszystko, co potrzeba, by odebrać X6 M tytuł najbardziej sportowego SUV-a BMW.

[1] Funkcja Launch Control umożliwia „katapultowanie się” od 0 do 100 km/h w ok. 5 sekund. [2] Cztery tryby jazdy różnią się m.in. sztywnością zawieszenia oraz reakcją na dodanie gazu. Motor

Przede wszystkim jest o 24 cm krótsze i waży aż o 420 kg mniej. 1845 kg to wciąż sporo, ale na krętej trasie auto robi wrażenie o pół tony lżejszego. To zasługa świetnego rozkładu masy, a także seryjnego aktywnego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu. W stosunku do innych X4 w tej wersji wzmocniono sprężyny i stabilizatory, zwiększono też pochylenie przednich kół.

Sportowe fotele należą do wyposażenia seryjnego najmocniejszej odmiany X4.Motor

Świetny rozkład masy sprawia, że podczas dynamicznej jazdy X4 reaguje na najmniejsze ruchy kierownicy i daje się z łatwością ustawiać w zakręcie za pomocą gazu. Przednie koła nie mają tendencji do opuszczania szybkich łuków - X4 pokonuje je dokładnie takim torem, jaki zażyczy sobie kierowca, a rewelacyjna trakcja pozwala dodawać gazu na długo przed końcem zakrętu.

Z tyłu nad głową jest tyle miejsca co w X6 (mieszczą się osoby do 185 cm), na nogi – nawet więcej.Motor

A gdy prowadzący zechce się "pobawić", może wyłączyć kontrolę stabilności i cieszyć się łatwą do wywołania i skontrolowania nadsterownością. To z kolei zasługa preferującego tylną oś napędu xDrive (więcej w ramce poniżej).

W gamie X4 tylko topowa wersja może mieć widoczny na zdjęciach niebieski lakier Long Beach (znany z M2, X5 M i X6 M).Motor

Kipi mocą

Kontrolowane poślizgi ułatwia jeszcze jedno - mocarny silnik pod maską. 3-litrowa jednostka rozwija moc aż 360 KM oraz 465 Nm momentu obrotowego (w ogromnym zakresie 1350-5250 obr./min). Takie parametry sprawiają, że na dodanie gazu auto właściwie zawsze reaguje zdecydowanym przyspieszeniem.

Co ważne, X4 zdaje się lubić brutalne traktowanie - silnik błyskawicznie "wkręca się" na obroty (maksymalnie 7200), a bardzo sprawny, 8-biegowy automat świetnie dobiera biegi i potrafi w ułamku sekundy zredukować o kilka przełożeń.

Pełen życia, świetnie brzmiący i zapewniający rewelacyjne osiągi silnik R6 o pojemności 3 l.Motor

X4 na zimowych oponach (SPR) osiąga "setkę" w zaledwie 5,2 s, a 200 km/h - w 21,8 s. I choć silnik potrafi zużyć w mieście ponad 20 l benzyny na 100 km, to przy oszczędnej jeździe spalanie spada do akceptowalnych 12,5 l/100 km.

Na koniec cena - 305 tys. zł. To dużo jak na SUV-a klasy średniej, ale w tej cenie X4 M40i i tak nie ma konkurencji. Warto przy tym zaznaczyć, że X6 M kosztuje aż 560 600 zł.

NAPĘD NA CZTERY KOŁA xDrive

xDriveMotor

BMW używa dwóch rodzajów napędu xDrive. W modelach, które bazowo są przednionapędowe (X1, seria 2 AT i GT) moc płynie na przednie koła, a w razie ich uślizgu - także na tylne. Z kolei w autach standardowo tylnonapędowych, czyli większości modeli BMW (w tym X4), to napęd przedniej osi jest dołączany w razie utraty przyczepności przez tylne koła. Taka konstrukcja sprawia, że auta te zachowują tylnonapędową naturę i w szybko pokonywanych zakrętach wykazują się lubianą przez fanów dynamicznej jazdy nadsterownością. O odpowiednią trakcję w zakręcie dba seryjny w X4 układ Performance Control, który płynnie rozdziela moc między koła tylnej osi, kierując jej więcej na dociążone, zewnętrzne koło. Napęd xDrive to jedna z najlepszych tego typu konstrukcji na rynku.

 
BMW X4 M40i
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2979 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Moc maksymalna
360 KM/5800
Maks. moment obrotowy
465 Nm/1350
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
467/188/162 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1845/585 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
500/1400 l
Poj. zbiornika paliwa
67 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)
245/45 R19; 275/40 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,9 s
Zużycie paliwa*
11,3/7,0/8,6
Zasięg
770 km
Dane testowe**
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,5 dB
Zużycie paliwa*
12,5/8,5/10,5
Rzeczywisty zasięg
630 km
Cena
305 200 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); ** pomiary na oponach zimowych, sucha nawierzchnia, temperatura 2 st. C;
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

BMW X4 M40i: PLUSY I MINUSY

+ atrakcyjny wygląd+ rewelacyjne prowadzenie+ świetne osiągi+ sprawny napęd+ bardzo dobry automat+ niezły komfort jazdy

- wysoka cena zakupu i dodatków

BMW X4 M40i: PODSUMOWANIE

BMW X4Motor

X4 M40i to jeden z najbardziej sportowych SUV-ów na rynku. Warty każdej wydanej na niego złotówki.

BMW X4 M40i

BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor
BMW X4 M40iMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 49/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas