BMW M2. Taki powinien być samochód sportowy

Mirosław Domagała

Mirosław Domagała

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Czy sportowy samochód o wysokich osiągach musi być dużym pojazdem? Odpowiedź na to pytanie jest prosta - jeśli rozmiary mają wpływ na osiągi i skuteczność, to jest to wpływ negatywny. Większy pojazd jest po prostu cięższy, a większą masę trudniej napędzić, wyhamować czy zmienić jej kierunek poruszania się. Dlatego producenci samochodów coraz chętniej prezentują niewielkie auta o wysokich osiągach. Jednym z nich jest BMW M2.

BMW M2
BMW M2Informacja prasowa (moto)

Historia usportowionych samochodów BMW serii M zaczęła się od modeli 3 i 5 (pomijamy niskoseryjny, sportowy model M1), których produkcja ruszyła w 1985 roku. Od tamtej pory gama aut sygnowanych przez M GmbH mocno się rozrosła. Jednocześnie jednak urosły również same samochody. O ile pierwsze M3 miało 434,5 cm długości, to już obecna generacja mierzy 467 cm, a więc przeszło 30 cm więcej. W tej sytuacji powrót do korzeni stanowi M2 z nadwoziem o długości 443 cm. Jaki jest ten samochód?Źródło mocy to, tradycyjnie dla BMW, rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności trzech litrów, który dzięki doładowaniu generuje moc 370 KM i 465 Nm (przy czym w trybie overboost moment chwilowo może wzrosnąć do 500 Nm). Moment obrotowy przekazywany jest na koła tylne za pośrednictwem klasycznej, manualnej przekładni lub też - jak w testowanym samochodzie - siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni zautomatyzowanej M Drivelogic. Skrzynia ta daje możliwość również ręcznej zmiany biegów, zarówno za pomocą lewarka - w sposób sekwencyjny, jak i łopatek przy kierownicy.

BMW M2Informacja prasowa (moto)

Przenieść nawet 500 Nm momentu obrotowego na koła tylko jednej osi nie jest zadaniem łatwym. W BMW M2 zadanie to spoczywa na aktywnym dyferencjale mechanicznym. Urządzenie to jest sterowane komputerowo i na podstawie wielu danych (m.in. o położeniu pedału gazu, siłach działających na samochód, czy skręcie kół), płynnie zmienia poziom zblokowania w zakresie od 0 do 100 procent.

Samochód porusza się na oponach Michelin Pilot Sport o rozmiarze 245/35ZR19 z przodu i 265/35ZR19 z tyłu. Felgi skrywają potężne, podwójnie wentylowane "pływające" tarcze hamulcowe, które w praktyce okazują się niezwykle odporne na zjawisko "fadingu" (czyli utraty zdolności hamowania wraz ze wzrostem temperatury). Niebagatelny wpływ na taki stan rzeczy ma ich wielkość. Z tyłu znajdziemy tarcze o średnicy 37 cm z dwutłoczkowymi zaciskami, zaś z przodu - tarcze o rozmiarze 38 cm i 4-tłoczkowe zaciski.

BMW M2

BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 
BMW M2 

Zawieszenie samochodu zostało wykonane z materiałów lekkich, dzięki czemu udało się zmniejszyć masę nieresorowaną, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne. W BMW M2 z przodu znajdziemy klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu - zawieszenie w pełni niezależne.

Inżynierom BMW udało się nie tylko utrzymać w ryzach masę samochodu (auto waży mniej niż 1600 kg), ale także uzyskać idealny rozkład mas - na obie osie przypada równe 50 proc. wagi. Ten parametr jest niezwykle istotny dla możliwości dynamicznego pokonywania zakrętów, a rozkład 50:50 jest swego rodzaju "świętym Graalem", do którego dążą twórcy samochodów sportowych.

BMW M2Informacja prasowa (moto)

BMW M2 to samochód ekstremalnie szybki. Można wręcz stwierdzić, że wręcz zbudowano go wokół silnika, zawieszania i układu przeniesienia napędu. Nadwozia jest tyle, by osoby siedzące z przodu czuły się komfortowo, ale już z tyłu wygodnie usiądą tylko dzieci. Start z włączonym systemem "launch control" oznacza, że po 4,3 s będziemy podróżować z prędkością 100 km/h (auto z przekładnią manualną jest wolniejsze o 0,2 s). To absolutna światowa ekstraklasa.

Prędkość maksymalna BMW M2 to ograniczone elektronicznie 250 km/h, jednak z pakietem M Driver możliwe jest podniesienie limitu do 270 km/h.

Samochody sportowe zwykle nie należą do wybitnie komfortowych. Wpływ na to ma niski profil opon, ale także sztywno zestrojone zawieszenie, które redukuje przechyły nadwozia podczas szybko pokonywanych zakrętów. W BMW M2 pod tym kątem nie jest jeszcze źle. Samochód ten swobodnie nadaje się do zwykłej, codziennej jazdy, a kierowca i pasażerowie nie narażają się przedwczesne bóle kręgosłupa.

BMW M2Informacja prasowa (moto)

Najwięcej problemów samochód sprawia na nierównych drogach, szczególnie jazda po koleinach to nieustanna walka o zachowanie prostego toru jazdy (przyczyną są szerokie opony). O to jednak winić można drogowców, a nie niemieckich inżynierów.

Pełnie swoich możliwości BMW M2 pokazuje na torze lub za miastem, na krętych drogach z dobrym asfaltem. Moc dostępna na każde zawołanie, świetne trzymanie drogi, natychmiastowe reakcje na ruchy kierownicą to kwintesencja jazdy samochodem sportowym i BMW M2 dostarcza tego bez ograniczeń. Dowodem na to są też liczby - M2 pokonało północną pętlę toru Nurburgring w mniej niż 8 minut.

BMW M2Informacja prasowa (moto)

Wysoka moc i napęd na tylne koła sugerują, że BMW M2 to samochód przeznaczony dla wytrawnego kierowcy, który zna pojęcia nad- i podsterowności, dociążania przodu czy łamania samochodu przed zakrętem. Nie jest to jednak prawda. Samochód może działać w jednym z trzech trybów - Comfort, Sport i Sport+. W trybie "komfortowym" elektronika dba o to, by kierowca nie zrobił nic głupiego. Na więcej możemy pozwolić sobie w trybie Sport (zmienia się m.in. reakcja na gaz i praca systemów wspomagających", a dla prawdziwych weteranów pozostaje Sport+, w którym sam na sam pozostają BMW M2, jego kierowca i prawa fizyki...

BMW M2 to samochód sportowy w starym dobrym stylu - mocny, z ograniczoną masą, świetnymi hamulcami i prowadzeniem. Taki, który jest szybki na prostych, ale pełnię swoich możliwości pokazuje na zakrętach. I nie kosztuje absurdalnych pieniędzy - jego ceny zaczynają się od 277 800 zł.

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na