BMW i3 - test

BMW i3 ma szansę zmienić negatywną opinię na temat aut elektrycznych. Sprawdzamy, jak sensacyjne BMW radzi sobie w polskich realiach.

Design i3 niewiele odbiega od pokazywanych w ostatnich latach modeli koncepcyjnych.
Design i3 niewiele odbiega od pokazywanych w ostatnich latach modeli koncepcyjnych.Motor
Uporządkowany kokpit i3 wygląda bardzo nowocześnie. Uwagę zwraca płaska podłoga (po zaparkowaniu np. przy ścianie kierowca może wysiąść prawą stroną).Motor

Auta elektryczne rzadko widać na naszych drogach. A jak już jakieś się zdarzy, łatwo to przeoczyć - często zupełnie nie różnią się one wyglądem od samochodów dookoła. Niedługo jednak łatwiej będzie je wypatrzyć. Na polskie ulice wjechało bowiem elektryczne BMW i3, które zdecydowanie nie zamierza wtapiać się w tłum.

Ale futurystyczny wygląd wcale nie jest najważniejszą cechą jednobryłowego nadwozia i3. Na uwagę zasługują też drzwi - przednia para otwiera się klasycznie, za to nie ma ramek okiennych, tylne otwierane są "pod wiatr" i można to zrobić dopiero po uchyleniu przednich.

Pod poszyciem z tworzywa sztucznego kryje się lekka konstrukcja z kompozytu włókna węglowego i aluminiowe podwozie. Dzięki temu i3, mimo ciężkich akumulatorów, waży ok. 1,1 tony, czyli tyle co Mini!

BMW i3

BMW i3 (czytaj test)

Design i3 niewiele odbiega od pokazywanych w ostatnich latach modeli koncepcyjnych.Motor
Jasny punkt pokazuje przepływ energii. Gdy jest po lewej, BMW zwalnia, ładując baterie. Po prawej (fot.) – przyspiesza. Pośrodku – auto się toczy.Motor
Uporządkowany kokpit i3 wygląda bardzo nowocześnie. Uwagę zwraca płaska podłoga (po zaparkowaniu np. przy ścianie kierowca może wysiąść prawą stroną).Motor
Kamera cofania (dostępna w pakiecie w cenie 4323 zł) przedstawia na ekranie obraz bardzo wysokiej jakości.Motor
Sterownikiem za kierownicą uruchamia się auto i wybiera, czy chce się jechać w przód, czy do tyłuMotor
Wielki ekran pośrodku kokpitu wyróżnia się efektownymi grafikami. Tu – m.in. stan naładowania auta.Motor
Za dopłatą właściciel nowego BMW i3 może nawet mieć w swoim samochodzie zapewniony dostęp do internetu.Motor
Ilość miejsca z tyłu odpowiada autom miejskim. Także dostęp nie zachwyca – drzwi otwiera się dopiero po uchyleniu przednich.Motor
Z przodu i3 przestrzeni jest tyle, co w kompaktach. Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są wygodne.Motor
Szklany dach uchyla się lub odsuwa. W razie potrzeby kierowca i pasażer mogą osobno zasłonić go dwiema roletami.Motor
Bagażnik z tyłu ma pojemność od 260 l (tyle, co auta miejskie) do 1100 l po złożeniu oparć.Motor
Schowek z przodu mieści torbę z przewodami do szybkiego ładowania i do ładowania z gniazdka oraz zestaw naprawczy do kół.Motor
Mimo wąskich opon i3 prowadzi się zaskakująco pewnie. Lekka podsterowność jest szybko „gaszona” przez DSC.Motor

Ekologia klasy premium

BMW i3 wyróżnia się spośród samochodów elektrycznych jeszcze jednym - jakością. To pierwsze takie auto klasy premium - i kierowca doskonale to czuje. Staranność spasowania poszczególnych elementów nadwozia i wnętrza, dźwięk zamykanych drzwi, jakość tworzyw, a nawet zapach w kabinie - tym wszystkim i3 nie odbiega od pozostałych modeli BMW.

Także wyposażenie wnętrza jest na poziomie nieznanym dotąd autom elektrycznym. Seryjnie i3 oferuje m.in. reflektory LED, nawigację i pokrętło iDrive z panelem dotykowym. A za dopłatą także takie elementy, jak aktywny tempomat (z asystentem jazdy w korku, który pomaga też utrzymać auto na pasie ruchu), system ostrzegający przed kolizją, asystent parkowania, nagłośnienie Harman Kardon czy dostęp do internetu. Przydatnym rozwiązaniem jest też aplikacja na smartfony, pozwalającą zdalnie sprawdzić stan naładowania auta albo np. ogrzać wnętrze.

Lider "elektryków"

Po ruszeniu z miejsca nie traci się poczucia obcowania z czymś wyjątkowym. Bezszelestna jazda autami na prąd to tak naprawdę mit - we wszystkich słychać charakterystyczne wycie przy przyspieszaniu. Ale w i3 jest ono ledwo słyszalne - to zdecydowanie najcichsze auto elektryczne na rynku.

A na dodatek szybsze od rywali, 100 km/h osiąga w zaledwie 7,4 s. Imponuje też jego elastyczność - od 60 do 100 km/h rozpędza się w 4 s, czyli szybciej niż Honda Civic Type-R! Chęć do rozpędzania opuszcza auto dopiero przy 150 km/h.

Jeśli chodzi o prowadzenie, dość twarde zawieszenie zapewnia niezłą zwinność, a wąskie opony - zaskakująco dobrą przyczepność. BMW i3 daje nawet trochę frajdy z jazdy. Imponują hamulce, zatrzymujące auto na zimowych oponach ze 100 km/h po zaledwie 40 m.

Tanie oszczędzanie

Litowo-jonowe akumulatory i3 mają pojemność 22 kWh, więc pełne naładowanie kosztuje ok. 13 zł. Oczywiście zapotrzebowanie na energię zależy od wielu czynników - m.in. stylu jazdy, obciążenia, prędkości, temperatury oraz uruchomionych odbiorników prądu (ogrzewanie kabiny, foteli i tylnej szyby, klimatyzacja, sprzęt audio). Przy odpowiedniej temperaturze, jeśli kierowca się stara, i3 zużywa na każde 100 km tylko ok. 12 kWh energii. Jeśli jednak prowadzący wykorzystuje dynamikę silnika albo ogrzewa kabinę, auto potrafi zużyć o połowę więcej. Oznacza to, że zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 120 do 180 km.

BMW i3 kosztuje 140 900 zł. Dużo? Oczywiście, ale np. za gorzej wyposażone Mitsubishi i-Miev z rocznika 2011 trzeba zapłacić 112 914 zł. A za Opla Amperę aż 158 950 zł.

A zatem - i3 niesamowicie wygląda, świetnie jeździ, jest tanie w eksploatacji i ma rozsądną cenę. Ideał? Nie w Polsce. Słupków u nas mało, często są zastawione, a w dodatku niedawno upadła jedna z sieci stacji doładowujących akumulatory aut elektrycznych. Jedynym rozsądnym wyborem jest zatem i3 z silnikiem spalinowym ładującym baterie, który zwiększa zasięg do 340 km (ta wersja kosztuje 158 800 zł).

BMW i3 - podsumowanie

Przy rozsądnie skalkulowanej cenie BMW i3 zapewnia świetne osiągi, wysoką jakość, bogate wyposażenie i niskie koszty użytkowania - tak naprawdę najnowsze BMW właściwie nie ma wad. Ma je za to polska infrastruktura. Dlatego nie polecamy zakupu tego auta. Wystarczy jednak wybrać wersję z range extenderem, by cieszyć się najlepszym ekologicznym autem na naszym rynku.

BMW i3: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • fenomenalny wygląd,
  • superlekka konstrukcja,
  • mnóstwo miejsca z przodu,
  • świetna jakość wykończenia

Minusy:

  • utrudniony dostęp na tylne siedzenia

BMW i3: układ napędowy

Plusy:

  • rewelacyjne osiągi,
  • bardzo cicha praca,
  • niewielkie zużycie energii,
  • dobra trakcja

Minusy:

  • ograniczony zasięg utrudnia eksploatację przy tak niewielkiej liczbie punktów ładowania

BMW i3: właściwości jezdne

Plusy:

  • bardzo pewne zachowanie na krętej trasie,
  • brak wyraźnych tendencji do pod- czy nadsterowności
  • małe przechyły w łukach,
  • bardzo skuteczne hamulce

Minusy:

  • ograniczony komfort jazdy na nierównej nawierzchni

BMW i3: wyposażenie i cena

Plusy:

  • na tle rywali rozsądnie skalkulowana cena,
  • bogate wyposażenie,
  • dodatki z zakresu bezpieczeństwa znane ze znacznie droższych aut

Minusy:

  • spora dopłata do wersji z tzw. range extenderem

Jak na co dzień spisuje się elektryczne BMW?

Jeśli korzystamy ze słupka z prądem stałym, pełne naładowanie baterii trwa 4-5 godzin.Motor
Auto można zostawić bez opieki – wtyczki się blokują, więc nikt nie ukradnie kabla. Problem w tym, że słupków jest w Polsce mało (są tylko w dużych miastach).Motor
Ładowanie z gniazdka powinno zająć 8 godzin. Ale zdarza się, że trwa nawet dwa razy dłużej.Motor
Ekran za kierownicą wskazuje, kiedy baterie zostaną w pełni naładowane (tu – o 15.40).Motor
Elektryczne i3 przejeżdża bez ładowania maksymalnie sto kilkadziesiąt km. Dlatego na lotnisko w Ułężu (120 km od Warszawy), gdzie sprawdzamy osiągi, BMW musiało dojechać na lawecie.Motor
Niestety, słupki często są przy zwykłych miejscach parkingowych, więc bywają zastawione.Motor

10 pytań o BMW i3

1. Czy i3 jeździ się w nietypowy sposób?

Jeździ się jak zwykłym autem z automatem, ale i3 mocno zwalnia po odjęciu gazu (podczas spokojnej jazdy prawie nie używa się hamulców). Jednak bardzo łatwo się do tego przyzwyczaić.Motor

2. Czy i3 można ładować z każdego gniazdka?

Najlepiej podłączyć auto do odpowiedniego słupka z prądem stałym - wtedy pełne ładowanie trwa do 5 godzin. Da się też ładować ze zwykłego domowego gniazdka, ale jeśli napięcie nie jest odpowiednie, ładowanie może zamiast 8 trwać np. 13 godzin.

3. Dlaczego i3 ma tak wąskie opony?

Rozmiar 155/70 R19 jest typowy dla wytrzymujących góra 80 km/h "dojazdówek". Jego użycie w i3 wynika z małych oporów toczenia. Z indeksem Q (do 160 km/h) takie opony oferuje tylko Bridgestone. W sklepach internetowych kosztują ok. 600 zł za sztukę.Motor

4. Czy nie lepiej kupić inny model BMW?

Za cenę i3 można mieć BMW 125d z dieslem 218 KM albo wersję 184 KM z automatem i 4x4. Można też wybrać X1 ze 184-konnym dieslem. Ale żaden z nich nie mówi o właścicielu tyle, co ekologiczne i3.

5. Czy elektryka i3 jest wrażliwa na wilgoć?

Jak każda. Jeśli kierowca zachowa choć minimum ostrożności, nic się nie stanie. Wystarczy jednak, że zapomni zasunąć dach podczas deszczu, rozleje coś w bagażniku albo wjedzie w kałużę głębszą niż 25 cm, by doszło do unieruchomienia auta. Na szczęście woda nie niesie zagrożenia dla podróżnych.

6. Czy tak cichy samochód nie jest niebezpieczny dla pieszych?

Nie bardziej niż inne toczące się z niedużą prędkością auto (słychać tylko cichy szum opon), jednak na niektórych rynkach poniżej 30 km/h auto emituje dźwięki mające ostrzegać pieszych.

7. Jaki to segment?

Wielkością i3 odpowiada miejskim minivanom, najbliższa rozmiarami jest Kia Venga.

8. Ile wynosi rzeczywisty zasięg i3?

Teoretycznie, auto jest w stanie pokonać 190 km na jednym ładowaniu. Jednak w praktyce zasięg i3 wynosi ok. 150 km przy bardzo spokojnej jeździe albo blisko 120 km - jeśli kierowca nie stara się jechać oszczędnie, korzysta z elektrycznego ogrzewania itp.

9. Czy zapewnia przyjemność z jazdy, jak przystało na BMW?

i3 ma tylny napęd i dość twarde zawieszenie, ale z powodu czułych układów stabilizujących nie nadaje sie do sportowej jazdy. To zwinne auto zapewnia frajdę kierowcy, ale każde BMW serii 1 da jej więcej.Motor

10. Czy i3 ma zwykły akumulator?

Tak, oprócz zestawu baterii pod podłogą i3 ma z przodu akumulator 12V zasilający urządzenia pokładowe (ładuje się go tak samo jak główny - podłączając auto do zwykłego gniazdka lub do słupka z prądem stałym).

Silnik
elektryczny
Pojemność baterii
22 kWh
Układ
poprzecznie z tyłu
Moc maksymalna
170 KM/5000
Maks. moment obrotowy
250 Nm/0-5000
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
jednoprzełożeniowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
400/178/158 cm
Rozstaw osi
257 cm
Średnica zawracania
9,8 m
Masa/ładowność
1120/500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
260/1100 l
Opony
155/70 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,9 m*
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,1 m*
Poziom hałasu przy 100 km/h
61,6 dB
Rzeczywista prędkość**
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta
12,9 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg
170 km
Dane testowe
15,5 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg
140 km
Czas ładowania ze słupka
4-5 godzin
Czas ładowania z gniazdka
8-14 godzin
Cena wersjii podstawowej***
140 900 zł
Cena
140 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych; **przy wskazaniu 100 km/h; ***z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński, autor

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas