BMW i3 - test
BMW i3 ma szansę zmienić negatywną opinię na temat aut elektrycznych. Sprawdzamy, jak sensacyjne BMW radzi sobie w polskich realiach.
Auta elektryczne rzadko widać na naszych drogach. A jak już jakieś się zdarzy, łatwo to przeoczyć - często zupełnie nie różnią się one wyglądem od samochodów dookoła. Niedługo jednak łatwiej będzie je wypatrzyć. Na polskie ulice wjechało bowiem elektryczne BMW i3, które zdecydowanie nie zamierza wtapiać się w tłum.
Ale futurystyczny wygląd wcale nie jest najważniejszą cechą jednobryłowego nadwozia i3. Na uwagę zasługują też drzwi - przednia para otwiera się klasycznie, za to nie ma ramek okiennych, tylne otwierane są "pod wiatr" i można to zrobić dopiero po uchyleniu przednich.
Pod poszyciem z tworzywa sztucznego kryje się lekka konstrukcja z kompozytu włókna węglowego i aluminiowe podwozie. Dzięki temu i3, mimo ciężkich akumulatorów, waży ok. 1,1 tony, czyli tyle co Mini!
BMW i3
BMW i3 (czytaj test)
Ekologia klasy premium
BMW i3 wyróżnia się spośród samochodów elektrycznych jeszcze jednym - jakością. To pierwsze takie auto klasy premium - i kierowca doskonale to czuje. Staranność spasowania poszczególnych elementów nadwozia i wnętrza, dźwięk zamykanych drzwi, jakość tworzyw, a nawet zapach w kabinie - tym wszystkim i3 nie odbiega od pozostałych modeli BMW.
Także wyposażenie wnętrza jest na poziomie nieznanym dotąd autom elektrycznym. Seryjnie i3 oferuje m.in. reflektory LED, nawigację i pokrętło iDrive z panelem dotykowym. A za dopłatą także takie elementy, jak aktywny tempomat (z asystentem jazdy w korku, który pomaga też utrzymać auto na pasie ruchu), system ostrzegający przed kolizją, asystent parkowania, nagłośnienie Harman Kardon czy dostęp do internetu. Przydatnym rozwiązaniem jest też aplikacja na smartfony, pozwalającą zdalnie sprawdzić stan naładowania auta albo np. ogrzać wnętrze.
Lider "elektryków"
Po ruszeniu z miejsca nie traci się poczucia obcowania z czymś wyjątkowym. Bezszelestna jazda autami na prąd to tak naprawdę mit - we wszystkich słychać charakterystyczne wycie przy przyspieszaniu. Ale w i3 jest ono ledwo słyszalne - to zdecydowanie najcichsze auto elektryczne na rynku.
A na dodatek szybsze od rywali, 100 km/h osiąga w zaledwie 7,4 s. Imponuje też jego elastyczność - od 60 do 100 km/h rozpędza się w 4 s, czyli szybciej niż Honda Civic Type-R! Chęć do rozpędzania opuszcza auto dopiero przy 150 km/h.
Jeśli chodzi o prowadzenie, dość twarde zawieszenie zapewnia niezłą zwinność, a wąskie opony - zaskakująco dobrą przyczepność. BMW i3 daje nawet trochę frajdy z jazdy. Imponują hamulce, zatrzymujące auto na zimowych oponach ze 100 km/h po zaledwie 40 m.
Tanie oszczędzanie
Litowo-jonowe akumulatory i3 mają pojemność 22 kWh, więc pełne naładowanie kosztuje ok. 13 zł. Oczywiście zapotrzebowanie na energię zależy od wielu czynników - m.in. stylu jazdy, obciążenia, prędkości, temperatury oraz uruchomionych odbiorników prądu (ogrzewanie kabiny, foteli i tylnej szyby, klimatyzacja, sprzęt audio). Przy odpowiedniej temperaturze, jeśli kierowca się stara, i3 zużywa na każde 100 km tylko ok. 12 kWh energii. Jeśli jednak prowadzący wykorzystuje dynamikę silnika albo ogrzewa kabinę, auto potrafi zużyć o połowę więcej. Oznacza to, że zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 120 do 180 km.
BMW i3 kosztuje 140 900 zł. Dużo? Oczywiście, ale np. za gorzej wyposażone Mitsubishi i-Miev z rocznika 2011 trzeba zapłacić 112 914 zł. A za Opla Amperę aż 158 950 zł.
A zatem - i3 niesamowicie wygląda, świetnie jeździ, jest tanie w eksploatacji i ma rozsądną cenę. Ideał? Nie w Polsce. Słupków u nas mało, często są zastawione, a w dodatku niedawno upadła jedna z sieci stacji doładowujących akumulatory aut elektrycznych. Jedynym rozsądnym wyborem jest zatem i3 z silnikiem spalinowym ładującym baterie, który zwiększa zasięg do 340 km (ta wersja kosztuje 158 800 zł).
BMW i3 - podsumowanie
Przy rozsądnie skalkulowanej cenie BMW i3 zapewnia świetne osiągi, wysoką jakość, bogate wyposażenie i niskie koszty użytkowania - tak naprawdę najnowsze BMW właściwie nie ma wad. Ma je za to polska infrastruktura. Dlatego nie polecamy zakupu tego auta. Wystarczy jednak wybrać wersję z range extenderem, by cieszyć się najlepszym ekologicznym autem na naszym rynku.
BMW i3: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- fenomenalny wygląd,
- superlekka konstrukcja,
- mnóstwo miejsca z przodu,
- świetna jakość wykończenia
Minusy:
- utrudniony dostęp na tylne siedzenia
BMW i3: układ napędowy
Plusy:
- rewelacyjne osiągi,
- bardzo cicha praca,
- niewielkie zużycie energii,
- dobra trakcja
Minusy:
- ograniczony zasięg utrudnia eksploatację przy tak niewielkiej liczbie punktów ładowania
BMW i3: właściwości jezdne
Plusy:
- bardzo pewne zachowanie na krętej trasie,
- brak wyraźnych tendencji do pod- czy nadsterowności
- małe przechyły w łukach,
- bardzo skuteczne hamulce
Minusy:
- ograniczony komfort jazdy na nierównej nawierzchni
BMW i3: wyposażenie i cena
Plusy:
- na tle rywali rozsądnie skalkulowana cena,
- bogate wyposażenie,
- dodatki z zakresu bezpieczeństwa znane ze znacznie droższych aut
Minusy:
- spora dopłata do wersji z tzw. range extenderem
Jak na co dzień spisuje się elektryczne BMW?
10 pytań o BMW i3
1. Czy i3 jeździ się w nietypowy sposób?
2. Czy i3 można ładować z każdego gniazdka?
Najlepiej podłączyć auto do odpowiedniego słupka z prądem stałym - wtedy pełne ładowanie trwa do 5 godzin. Da się też ładować ze zwykłego domowego gniazdka, ale jeśli napięcie nie jest odpowiednie, ładowanie może zamiast 8 trwać np. 13 godzin.
3. Dlaczego i3 ma tak wąskie opony?
4. Czy nie lepiej kupić inny model BMW?
Za cenę i3 można mieć BMW 125d z dieslem 218 KM albo wersję 184 KM z automatem i 4x4. Można też wybrać X1 ze 184-konnym dieslem. Ale żaden z nich nie mówi o właścicielu tyle, co ekologiczne i3.
5. Czy elektryka i3 jest wrażliwa na wilgoć?
Jak każda. Jeśli kierowca zachowa choć minimum ostrożności, nic się nie stanie. Wystarczy jednak, że zapomni zasunąć dach podczas deszczu, rozleje coś w bagażniku albo wjedzie w kałużę głębszą niż 25 cm, by doszło do unieruchomienia auta. Na szczęście woda nie niesie zagrożenia dla podróżnych.
6. Czy tak cichy samochód nie jest niebezpieczny dla pieszych?
Nie bardziej niż inne toczące się z niedużą prędkością auto (słychać tylko cichy szum opon), jednak na niektórych rynkach poniżej 30 km/h auto emituje dźwięki mające ostrzegać pieszych.
7. Jaki to segment?
Wielkością i3 odpowiada miejskim minivanom, najbliższa rozmiarami jest Kia Venga.
8. Ile wynosi rzeczywisty zasięg i3?
Teoretycznie, auto jest w stanie pokonać 190 km na jednym ładowaniu. Jednak w praktyce zasięg i3 wynosi ok. 150 km przy bardzo spokojnej jeździe albo blisko 120 km - jeśli kierowca nie stara się jechać oszczędnie, korzysta z elektrycznego ogrzewania itp.
9. Czy zapewnia przyjemność z jazdy, jak przystało na BMW?
10. Czy i3 ma zwykły akumulator?
Tak, oprócz zestawu baterii pod podłogą i3 ma z przodu akumulator 12V zasilający urządzenia pokładowe (ładuje się go tak samo jak główny - podłączając auto do zwykłego gniazdka lub do słupka z prądem stałym).
Silnik | elektryczny |
Pojemność baterii | 22 kWh |
Układ | poprzecznie z tyłu |
Moc maksymalna | 170 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/0-5000 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | jednoprzełożeniowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 400/178/158 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Średnica zawracania | 9,8 m |
Masa/ładowność | 1120/500 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 260/1100 l |
Opony | 155/70 R19 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,9 m* ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 40,1 m* ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,6 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość** | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta | 12,9 kWh/100 km |
Teoretyczny zasięg | 170 km |
Dane testowe | 15,5 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 140 km |
Czas ładowania ze słupka | 4-5 godzin |
Czas ładowania z gniazdka | 8-14 godzin |
Cena wersjii podstawowej*** | 140 900 zł |
Cena | 140 900 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *pomiar na oponach zimowych; **przy wskazaniu 100 km/h; ***z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński, autor